شهردار منطقه۲۲ تاكید كرد

ضرورت بهره گیری از اوراق مشاركت در ساخت خط ۱۰ مترو تهران

ضرورت بهره گیری از اوراق مشاركت در ساخت خط ۱۰ مترو تهران به گزارش مركز املاك شهردار منطقه ۲۲ بر ضرورت استفاده از اوراق مشاركت در ساخت خط ۱۰ مترو تهران تاكید نمود.


به گزارش مرکز املاک به نقل از ایسنا، علی نوذرپور در مراسم امضاء تفاهم نامه تأمین منابع مالی برای راه اندازی خط ۱۰ مترو اظهار داشت: از برنامه پنج ساله اول کشور مبحث حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار داشته است که سهم حمل و نقل عمومی ۷۵ درصد باشد ولی هم اکنون این سهم ۴۹ درصد است که سهم سیستم حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ از سهم پایین تری نسبت به سایر مناطق برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: در این سالها قوانین گوناگونی برای حوزه حمل و نقل نوشته شده است و در بعضی از دولت ها توجه بیشتری برای حمل و نقل عمومی وجود داشته و در بعضی اجرای توسعه کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در دولت اول اصلاحات، در دوره جناب آقای خاتمی در حوزه اتوبوس رانی اتفاق خوبی افتاد و قریب به ۳۸ درصد ناوگان اتوبوسرانی کشور نوسازی شد و بالغ بر ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس در دوره ۵ ساله وارد ناوگان اتوبوسرانی کشور شد.

وی افزود: در دولت دوم آقای خاتمی، سیستم حمل و نقل ریلی که در تهران و مشهد بود در کلانشهرها به ۸ شهر افزایش یافت. در دوره آقای احمدی نژاد بحث مونو ریل عنوان شد که طرح اشتباهی بود و در دوره اول آقای روحانی این طرح باردیگر به مترو تبدیل شد. امروز ۹ شهر و کلانشهر کشور دارای سیستم حمل و نقل ریلی هستند و متاسفانه در یک دهه اخیر سهم دولت در این عرصه کاهش پیدا کرده است و دولت نقش خویش را در تأمین منابع برای نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی پرداخت نکرده است.

شهردار منطقه ۲۲ اظهار داشت: دولت مکلف شده بود که ۵۰ درصد هزینه های ساخت مترو را بپردازد اما این مورد در تهران حداقل محقق نشده است و در تهران کمتر از ۳۰ درصد از موظفی خویش را انجام داده است. در شهر تهران یکی از موضوعات مهم شهر و اولویت های مدیریت شهری توسعه حمل و نقل عمومی بوده است و این روزها هم خبرهای خوبی در این عرصه به گوش می رسد. منطقه ۲۲ از ظرفیت استفاده از اوراق مشارکت برخوردار می باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مبحث طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ هم اشاره نمود و اظهار داشت: مهمترین مساله در منطقه ۲۲ تعیین تکلیف حوزه شهرسازی بود که در تصویب طرح تفصیلی در شورای شهرسازی و معماری و شورای شهر، سیستم حمل و نقل عمومی محور توسعه شهری قرار گرفته و طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ مبتنی بر ساختار حمل و نقل عمومی طراحی و تصویب شده است.

نوذرپور درباره تأمین منابع مالی اجرای طرح اظهار داشت: برای اجرای این طرح علاوه بر مطالعه و کارهای مهندسی و همکاری دوستان که در شرکت مترو خواهیم داشت، بحث تأمین مالی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. از انجا که دولت سهم کمتری در ایجاد و توسعه حمل و نقل ریلی داشته و دارد، باید از منابع در اختیار شهرداری و از مشارکت بخش خصوصی استفاده نماییم.

وی افزود: سال قبل با حضور معاون وقت حمل و نقل بحث ساخت مترو در منطقه ۲۲ آغاز و جلساتی با ذینفعان برگزار گردید. در صورتیکه الگوی مالی مورد نظر شرکت مترو سریعتر تهیه، تصویب و به منطقه ابلاغ شود ذینفعان مهم منطقه اعلام آمادگی کرده اند که بخشی از هزینه های راه اندازی و یا ایجاد مجتمع های ایستگاهی را به عهده بگیرند.

شهردار منطقه ۲۲ خاطرنشان کرد: استفاده از اوراق مشارکت برای خطوط دیگری تصویب شده است که امیدواریم برای اجرای این طرح در نوبت دوم این اوراق برای مترو منطقه ۲۲ لحاظ شود. اولویت اجرای خط ۱۰ در منطقه ۲۲، ایستگاه کوهسار تا دریاچه است، با عنایت به مطالعات طرح تفصیلی که نشان داده است اگر در افق طرح جامع تهران در حوزه حمل و نقل ریلی منطقه ۲۲ اجرا نشود، متوسط سرعت ماشین ها کمتر از حوزه مرکزی شهر تهران خواهد شد و ما شاهد ترافیک سنگین در این منطقه می شویم.



1399/05/08
14:47:35
5.0 / 5
1853
تگهای خبر: توسعه , دستگاه , شركت , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین