گزارش مركز املاك؛

جزئیات دخل و خرج ایرلاین ها

جزئیات دخل و خرج ایرلاین ها مركز املاك: دبیر انجمن شركت های هواپیمایی فهرست كاملی از هزینه های ارزی شركت های هواپیمایی ارائه داد كه در آن دریافت هزینه خدمات فرودگاهی از طرف شركت فرودگاه ها بصورت ارزی نیز به چشم می خورد.



به گزارش مرکز املاک به نقل از مهر، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی فهرست کاملی از هزینه های ارزی شرکت های هواپیمایی ارائه داد که در آن دریافت هزینه خدمات فرودگاهی از طرف شرکت فرودگاه ها بصورت ارزی نیز به چشم می خورد؛ صدور فاکتور ارزی برای خدمات فرودگاهی بااینکه در قالب قانون انجام می شود اما در دوره شیوع ویروس کرونا که ایرلاین های داخلی بدلیل کاهش شدید مسافراتهای هوایی به شدت تحت فشار هستند و در عین حال از هرگونه حمایت مالی نیز محروم بودند، دولت می توانست باز هم در قالب قانون برای یک دوره موقت، هزینه خدمات فرودگاهی را بصورت ریالی دریافت کند.
ماجرای بلیت هواپیما به کجا رسید؟
گرچه در ظاهر از افزایش رسمی نرخ بلیت هواپیما با بیان وزیر راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری خبری نیست؛ اما در عمل شرکت های هواپیمایی افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی به بهانه هایی چون «الزام ایرلاین ها از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص فروش بلیت تا ۶۰ درصد ظرفیت پرواز» و «کاهش درآمدهای آنها به سبب اجرای این مصوبه» و همین طور «افزایش نرخ ارز» را عملی کرده اند.
همه اولتیماتوم ها و اتمام حجت های آمرانه و ناهیانه وزیر راه و شهرسازی و تهدید ایرلاین های گرانفروش به معرفی به نهادهای نظارتی همچون سازمان تعزیرات حکومتی هم نتوانست جلوی افزایش قیمت بلیت را بگیرد.
نامه نگاری های بی اثر اسلامی، مونسان، آدم نژاد و زنگنه
به همه اینها، نامه نگاری های علی اصغر مونسان وزیر گردشگری با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی را هم باید افزود؛ نامه ای که منجر به صدور دستور اسلامی به شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در خصوص برخورد با شرکت های هواپیمایی متخلف و گرانفروش و همین طور تهدید سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به ابطال مجوز «پرواز» یا حتی «پروانه بهره برداری» آن دسته از ایرلاین هایی شد که بلیت پروازهای داخلی خودرا با قیمتی بالاتر از نرخ نامه سال قبل به فروش می رسانند؛ اما هیچ یک نتوانست سد محکمی در مقابل افزایش قیمت بلیت هواپیما باشد.
در آخرین دیداری که مدیران عامل شرکت های هواپیمایی با وزیر راه و شهرسازی در واپسین روزهای مهر ماه داشتند، موضوع بررسی دقیق تر هزینه های ایرلاین ها و صورت مالی شرکت های هواپیمایی از طرف سازمان هواپیمایی کشوری برای تعیین نرخ نامه جدید مسیرهای هوایی به تصویب و به شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ گردید.
گفته می شود تا کنون برخی از شرکت های هواپیمایی نسبت به تحویل صورت مالی خود به سازمان هواپیمایی کشوری اقدام نموده اند.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی: «رنج نامه» ایرلاین ها در مقابل «نرخ نامه» مسیرهای هوایی
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت و گو با خبرنگار مهر با تأیید این مساله که چند ایرلاین صورت مالی خودرا به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه کرده اند، گفت: در ماه های اخیر و در وضعیت کرونائی، خیلی از شرکت های هواپیمایی بزرگ دنیا بر زیان ده بودن صنعت هوانوردی و کارهای خود تاکید کرده اند؛ صنعت هوانوردی ما نیز جدا از این صنعت در دیگر کشورها نیست؛ به خصوص که ما مشکلات افزایش نرخ ارز هم داشته ایم ولی شرکت های هواپیمایی بزرگ دنیا که اعلام ورشکستگی یا زیان ده بودن کرده اند، با چنین مشکلی روبه رو نبوده اند.
وی با تاکید بر اینکه شرکت های هواپیمایی ایران در این چند ماهه با مشکلات زیادی روبه رو بوده و صورت های مالی خودرا به سازمان هواپیمایی کشوری یا ارایه داده اند یا در حال ارائه آنها هستند، اظهار داشت: این ادعا که هزینه های ارزی شرکت های هواپیمایی کمتر از ۲۰ درصد است، حقیقت ندارد و هزینه های ارزی سهمی بالای ۵۰ درصد در هزینه ایرلاین ها دارد.
ریز هزینه های ارزی شرکت های هواپیمایی
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی اشاره کرد: این شرکتها با هزینه هایی چون خرید هواپیما، اجاره هواپیما، تعمیر و نگهداری هواپیما، هزینه دستمزد خلبانان و … مواجهند. همین طور برخی شرکت های داخلیِ تعمیر و نگهداری هواپیما از ایرلاین های داخلی هزینه ارزی شامل ساعتی ۴۰ تا ۶۰ دلار مطالبه می کنند. ضمن اینکه هزینه هایی چون نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه ها، هزینه پارکینگ و حتی هزینه روشنایی داخل فرودگاه را نیز باید به مراجع ذی ربط پرداخت کنند.
اسعدی سامانی تصریح کرد: از دیگر هزینه های ارزی ایرلاین ها اقداماتی چون آموزش خلبانان، پروازهای سیمیلاتور (شبیه ساز پرواز)، کیترینگ پروازهای خارجی، سوخت گیری در خارج از کشور، نشست و برخاست در فرودگاه های خارجی و … است.
وی اظهار داشت: هزینه عضویت در یاتا (انجمن بین الملل حمل و نقل هوایی) رزرواسیون، مسیجینگ، هزینه هندلینگ و امثال اینها نیز به صورت ارزی از شرکت های هواپیمایی ستاندن می شود. بنابراین، اینکه گفته می شود شرکت های هواپیمایی هزینه های ارزی چندانی ندارند، عمدتاً از روی ناآگاهی است.
وقتی شرکت فرودگاه ها با صورت حساب ارزی سراغ ایرلاین ها می رود
فعال صنعت هوانوردی در پاسخ به این پرسش که شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از ایرلاین های داخلی هزینه خدمات فرودگاهی پروازهای داخلی را ارزی ستاندن می کند یا ریالی، اشاره کرد: شرکت فرودگاه ها هزینه خدمات فرودگاهی را بصورت ارزی از ایرلاین ها ستاندن می کند؛ ایرلاین ها در این خصوص اعتراض کرده اند هر چند که کاملاً قانونی می باشد و برمبنای ماده ۲۳ قانون تنظیم قسمتی از مقررات مالی دولت، شرکت فرودگاه ها می تواند هزینه خدمات فرودگاهی را به صورت ارزی یا معادل ریالی آن از شرکت های هواپیمایی ستاندن کنند که هم اکنون شرکت فرودگاه ها این هزینه را برمبنای ارز نیمایی محاسبه کرده و از ایرلاین ها مطالبه می کند.
اسعدی سامانی افزود: فرودگاه ها حتی هزینه پارکینگ هواپیما را نیز ارزی دریافت می کنند. هواپیماهایی که به خاطر کمبود قطعات زمینگیر شده اند، ایرلاین ها مجبورند هزینه پارکینگ آن در فرودگاه را بصورت ارزی پرداخت کنند.
۵ درصد عوارض شهرداری ها؛ فشار مضاعف بر شرکت های هواپیمایی
وی با اشاره به ستاندن ۵ درصد عوارض شهرداری از فروش هر بلیت هواپیما اظهار داشت: شهرداری ها در صورتیکه کوچک ترین خدماتی به فرودگاه ها ارائه نمی دهند اما با اصرار و فشار دنبال اجرای قانون ستاندن عوارض شهرداری از فروش بلیت پرواز هستند که به شرکت های هواپیمایی فشار وارد میکند.
به گفته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز بعضاً فشارهایی به ایرلاین ها برای پرداخت بدهی هایشان وارد میکند هر چند که این شرکت در ماه های اخیر تا حدودی با ایرلاین ها همکاری داشته است ولی اگر شرکتها بدهی های خودرا ندهند، شرکت فرودگاه ها به آنها خدمات ارائه نمی دهد. حتی در قانون آمده که شرکت فرودگاه ها می تواند از ایرلاین ها بابت عدم پرداخت بدهی های خود شکایت کند که در گذشته چند مورد احضاریه به دادگاه برای مدیران عامل شرکت های هواپیمایی با شکایت شرکت فرودگاه ها صادر شده بود.
هزینه سوخت هر پرواز را نقدی به وزارت نفت می دهیم
اسعدی سامانی درباره درخواست مطالبات شرکت ملی پخش بابت هزینه سوخت از ایرلاین ها نیز اضافه کرد: هم اکنون شرکت های هواپیمایی هزینه سوخت هر مورد پرواز را بصورت نقدی به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی پرداخت می کنند.
ورود ایرلاین های خارجی به پروازهای داخلی ایران با نرخ بلیت فعلی؟
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره مطرح شدن بحثی درباب اعلام آمادگی شرکت های هواپیمایی خارجی برای انجام پروازهای داخلی با نرخ های ایرلاین های ایرانی اظهار داشت: این اظهارات حقیقت ندارد. کسی که این ادعا را مطرح می کند درک درستی از امنیت و منافع ملی ندارد ضمن اینکه این اتفاق کاملاً غیرقانونی می باشد.
وی اضافه کرد: کدام شرکت هواپیمایی خارجی حاضر است بابت پرواز تهران- مشهد از مسافران ۲۰ دلار دریافت کند؟ کما اینکه همه دیدیم که در روزهای توقف پرواز شرکت های هواپیمایی ایرانی به ترکیه در وضعیت شیوع کرونا، قطر ایرویز بلیت پرواز تهران – استانبول را به مسافران ایرانی بعضاً تا ۱۰۰ میلیون تومان می فروخت؛ و بطور قطع این شرکت حاضر نخواهد بود با هواپیماهای ۶ سال ساخت و چند صد میلیون دلاریِ خود، پرواز تهران-مشهد را با بلیت ۲۰ دلاری انجام دهد.


منبع:

1399/08/19
15:23:45
5.0 / 5
1221
تگهای خبر: اجاره , استان , افزایش قیمت , بهره برداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین