وزیر راه و شهرسازی:

برخی واردكنندگان حاضر به تخلیه كالا از انبارهای بنادر نیستند

برخی واردكنندگان حاضر به تخلیه كالا از انبارهای بنادر نیستند به گزارش مرکز املاک وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با وجود دستور رئیس جمهور، تغییر شایان توجهی در تخلیه کالا از انبارهای بنادر مشاهده نمی گردد چونکه برخی واردکنندگان با هدف افزایش قیمت، حاضر به ترخیص کالا نیستند.



به گزارش مرکز املاک به نقل از صدا و سیما، محمد اسلامی شب گذشته در برنامه تیتر امشب با اعلان اینکه راه آهن خواف-هرات روز پنج شنبه به بهره برداری می رسد اظهار داشت: این راه آهن سه قطعه است که ۸۴ کیلومتر آن باقی مانده که در دستور کار افغانستان است و در حال اجراست.
وی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح ارتباط ما با کشورهای همسایه و احیای راه ابریشم به مفهوم واقعی صورت می گیرد، اظهار داشت: این پروژه مسیر ما را به سمت شرق و کشور چین هموار می کند و در سه مسیر سرمایه گذاری شده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: مسیر اینچه برون به سرخس و مسیر افغانستان به ازبکستان مسیرهای ریلی به وجود آمده است و مسیر ازبکستان به حیرتان و خط راه آهن خواف به هرات متصل می شود و یک کریدور مهم ترانزیت برای آسیا محسوب می شود.
وی اضافه کرد: مذاکرات صورت گرفته با شرکت های ایرانی در قالب تهاتر با کالای معدنی انجام شده و راه آهن از ایستگاه روزنک به هرات متصل نماییم و از هرات به مزار شریف منتقل نماییم و یک مسیر شکوفایی می شود. این مسیر به ازبکستان سپس به تاجیکستان و قرقیزستان و چین متصل می شود.
وزیر راه و شهرسازی با اعلان اینکه مذاکرات با کشور روسیه صورت گرفته تا از این طریق حداقل ۹۰ میلیون تن بار را جابه جا نماییم و از این طریق یک بخش مهم ترانزیتی ایجاد می شود و مسیری که الان بوسیله دریا و به صورت طولانی طی می شود بسیار کوتاه خواهد شد.
وی توضیح داد: این پروژه کریدور شرق-غرب و شمال-جنوب را به یکدیگر متصل می کند و ما با تکمیل این پروژه اهتمام خواهیم کرد سهم ترانزیت خودرا به ۵۰ میلیون تن برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: دولت ما تعهد کرده این راه آهن را راه اندازی کند. اهتمام خواهیم کرد بازار افغانستان و بازار منطقه را احصا نماییم و بتوانیم سهمیه سنگ آهن را به دست بیاوریم.
وی بیان کرد: پروژه های ریلی فرصت ترانزیتی را فراهم نموده تا ایران به افغانستان و هندوستان متصل شود و بوسیله جاده و ریل بتوانیم ظرفیت های ترانزیتی خودرا در تمامی بخش ها افزایش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این شرایط کرونائی ظرفیت و سهم ما بطور طبیعی کاهش یافته، اما بخش های مختلف همچون جاده بازرگانان و تجار ما فعال می باشند.
وی با اعلان اینکه طرح راه آهن خواف-هرات در سال ۸۵ در اجلاس کمک به افغانستان به امضا رسید اضافه کرد: در سال ۸۶ اقدامات عملیاتی آن آغاز شد، اما به دلیلهای امنیتی این پروژه چندین سال متوقف گردید، اما از دو سال قبل مجدداً و با جدیت این پروژه کلید خورد و با قاطعیت اعلام کردیم که این پروژه را دنبال می نماییم.
اسلامی بیان کرد: الان این پروژه فعال شده و چند روز پیش هم به صورت آزمایشی ناوگان باری آن مبادرت به جابه جایی بار کردند و خوشبختانه هم تجار افغانستانی و هم تجار ایرانی برای اجرای این پروژه تمایل دارند چونکه الان حجم گسترده ای از صف های کامیون ها در مرز معطل هستند.
وی با اعلان اینکه طول این پروژه ۱۴۰ کیلومتر و ارزش سرمایه گذاری صورت گرفته در آن ۲، ۸۰۰ میلیارد تومان است اظهار داشت: توسعه زیرساخت ها در کشور بر افزایش سرمایه گذاری، اشتغال و توسعه فرهنگ تأثیر گذار خواهد بود.
اسلامی بیان کرد: ما باید در پس کرانه بنادر صنایع ایجاد نماییم تا کشورهای دیگر برای سرمایه گذاری در این بخش انگیزه داشته باشند و با تولید محصول و ایجاد انگیزه بتوانیم ظرفیت های خودرا در این بخش افزایش دهیم.
وی عنوان کرد: هدف گذاری برای جابه جایی ۵۰ میلیون تن مستلزم فراهم کردن سازوکار است و الان از این مقدار ۱۰ میلیون تن سهم ترانزیت ریلی است که شامل ۲۲ درصد می شود و ۷۸ درصد سهم جاده است.
راه آهن شلمچه-بصره
اسلامی همین طور از تسریع در عملیات راه آهن شلمچه به بصره هم آگاهی داد و اظهار داشت: با هماهنگی راه آهن بین دو کشور سرعت اجرای این عملیات بیشتر شده البته در سالهای گذشته راه آهن را به مرز شلمچه رسانده ایم و ۳۵ کیلومتر باقی مانده هم با همکاری کشور عراق به زودی به پایان می رسد.
او توضیح داد: ۷ مسیر ریلی تا کنون در مرحله اجرائی و اتمام قرار گرفته و ما مسیر ۸ که راه آهن رشت به آستارا است هم در دستور کار خود قرار داده ایم و به سبب آنکه بخش عمده ای از این مسیر در مراتع و جنگل ها است اجرای آن نیاز به تکنولوژی و ساخت پل دارد که با همت مهندسان ایرانی در دستور کار قرار گرفته است.
آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن
وی در ادامه این برنامه به آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن اشاره نمود و اظهار داشت: در طرح اقدام ملی پروژه ها کلید خورده و برای ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جانمایی انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: ۱۴۰ هزار واحد از این تعداد واحد مسکونی را مردم خودشان می سازنند که بعضی از آنها در قالب گروهی مبادرت به ساخت می کنند تا کنون این پروژه ها پیشرفت بسیار خوبی داشته است.
اسلامی بیان کرد: از این ۴۰۰ هزار واحد ۲۳۰ هزار واحد در قالب مجتمع سازی و ۳۰ هزار واحد در قالب مشارکت و تامین زمین ایجاد می شود که قسمتی از این واحدها پس از ساخت به سازنده و بخشی هم سهمیه دولت می باشد که به دهک های پنجم و ششم واگذار می شود.
وی اشاره کرد: ۱۱۲ هزار نفر پول واریز کرده اند و به واحد متصل شده اند، ۲۴۰ هزار نفر هم مبادرت به تشکیل پرونده کرده اند و در مجموع ۴۶۰ هزار نفر متقاضی واجد شرایط شناخته شده اند.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ۸۹ درصد از کارهای وزارت راه و شهرسازی به صورت الکترونیکی است و مشکل متقاضیانی که به اشتباهی فرم «ج» آنها قرمز شده برطرف شده است.
عملیات اجرائی ۱۳ هزار واحد طرح بازآفرینی شهری شروع شده است
وزیر راه و شهرسازی با اعلان اینکه هیاهوی بزرگی که در باز آفرینی شهری رخ داد کمی آرام شده است اظهار داشت: مالکیت در باز آفرینی شهری برای مردم است، اما با این وجود با سرعت اقدامات در حال انجام می باشد. سهم ما در اجرای طرح باز آفرینی شهری ۱۰۰ هزار واحد است که عملیات اجرائی ۱۳ هزار واحد از آن شروع شده و ۱۰ هزار واحد هم در قالب پروژه هایی همچون تخصیص زمین اجرائی شده است.
وی اظهار داشت: در باز آفرینی شهری مردم باید خود بیایند استقبال کنند و با دریافت پروانه رایگان و پرداخت تسهیلات بانکی به سازندگان بتوانند واحد خودرا نوسازی کنند. ۴۰ هزار زمین هم فراهم نموده ایم که طبق قرارداد در این اراضی برای متقاضیان این مناطق واحد ایجاد می شود در مجموع از ۱۰۰ هزار واحد فرسوده، ۶۳ هزار واحد تا آخر سال در دستور کار قرار گرفته است.
اسلامی بیان کرد: در شهرهای چابهار، زاهدان، خوزستان، اهواز به صورت کاملاً جدی نوسازی واحدهای مسکونی و همین طور احیای محلات و نوسازی آنها انجام شده است. در شهر چابهار و زابل به زودی چهره کپر نشینی و حاشیه نشینی را به صورت کامل بر طرف می نماییم.
رسوب ۴.۶ میلیون تن کالای اساسی در بنادر
وی همین طور درباره کالای رسوبی در بنادر هم اظهار داشت: الان در بنادر ما ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالای اساسی همچون روغن خوراکی، نهاده های دامی و دانه های روغنی وجود دارد.
وی اشاره کرد: قسمتی از کالای رسوب شده مربوط به واردکنندگان است که مشکل تعیین تکلیف ارزی دارند و بخشی هم از وارد کنندگان هیچ تمایلی ندارند که هم اکنون کالای خودرا از بنادر خارج کنند که ممکنست به سبب افزایش قیمت و یا گرفتن بازار این اقدامات را انجام دهند.
اسلامی بیان کرد: با وجود دستور رئیس جمهور و با پیگیری های صورت گرفته هنوز هیچ تغییر شایان توجهی در تخلیه کالا از بنادر صورت نگرفته و ممکنست در یک هفته روند خروج کالا بیشتر شود، اما در هفته بعد این روند کاهش پیدا می کند.
هفته ای ۱۰ میلیون تن بار در جاده ها جابه جا می شود
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: رسوب کالا ابعاد گوناگونی دارد امروز بنادر ما ۲۴۰ میلیون تن ظرفیت دارد که این رقم سال قبل ۱۷۳ میلیون تن بود؛ در حقیقت ماهانه حدود ۱۵ میلیون تن بار داریم و هفته ای ۱۰ میلیون تن بار در جاده ها جابه جا می شود.
اسلامی اضافه کرد: امروز ۱۳ میلیون تن بار در بنادر وجود دارد که از ظرفیت یک ماه بنادر هم کمتر است.
وی گفت: هم اکنون بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر داریم که بخشی در انبارها و بخشی هم در لنگرگاه در حال تخلیه و بارگیری است.
انبارهای سازمان بنادر پُر شد / ‬وزارت صمت سریع تر کالاهای اساسی را تخلیه کند
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: آنچه سازمان بنادر و دریانوردی اعلام نمود این بود که ظرفیت برخی انبارهای ما که کالای اساسی در آن است، تکمیل شده و باید سریع تر تخلیه شوند که ضرورت دارد وزارت صمت در این عرصه پیگیری های لازم را داشته باشد.

1399/09/19
17:26:33
5.0 / 5
975
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین