تشریح علل كمرنگ شدن حضور زنان در عرصه كارآفرینی

تشریح علل كمرنگ شدن حضور زنان در عرصه كارآفرینی به گزارش مرکز املاک مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران درباره علت حضور کم تر دختران در حوزه کارآفرینی، اظهار داشت: هم اکنون جمعیت دختران تحصیل کرده از جمعیت پسران تحصیل کرده پیشی گرفته است و این در شرایطی است که دختران در قیاس با پسران به سادگی جذب بازار کار نمی شوند و ریشه این مورد به دوران نوجوانی و حتی پیشتر از نوجوانی دختران باز می گردد.


به گزارش مرکز املاک به نقل از ایسنا زهرا بهروز آذر در وبینار "نقش ابعاد کلی سلامت دختران در توسعه پایدار" با محوریت توانمندسازی روانی اجتماعی دختران در توسعه پایدار که به همت جهاد دانشگاهی واحد الزهرا برگزار شد، اظهار داشت: هم اکنون شاهد حضور حدود نیم درصدی دختران نوجوان در سطح شهر هستیم که بخشی از آن به تربیت و دیدگاه خانواده ها باز می گردد.

لزوم توانمندسازی خانواده هابرای تغییر نگرششان به حضور دختران در بازار کار
وی افزود: به نظر می آید قبل از توانمند سازی دختران نیازمند توانمند سازی خانواده ها هستیم تا نوع نگرش آنها نسبت به حضور دختران در بازار کار مثبت شود، چونکه با این حضور کمرنگ دختران و نوجوانان در جامعه نمی توان انتظار حضور آنها در عرصه کارآفرینی را داشت.
به قول بهروز آذر، خصوصیت های شخصیتی و رفتاری افراد در میزان موفقیت آنها در عرصه کارآفرینی بسیار مهم می باشد. همینطور استفاده از فرصت ها، تشخیص و توانایی پذیرش فرصت ها، قدرت بسیج کردن منابع و قدرت ریسک کردن همچون خصوصیت های افراد کارآفرین است که بخشی از این خصوصیت ها به شخصیت فرد و قسمتی دیگر در ارتباط با آموخته ها و نوع تربیت فرد در جامعه است که از آن تحت عنوان خصوصیت رفتاری یاد می شود که از بیرون به افراد منتقل می شود.
مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران افزود: تعداد کارآفرینان مرد بیشتر از تعداد کارآفرینان زن است، یکی از علل آنرا می توان به وجود الگوها و فضاهای کاری برای مردان از دوران کودکی دانست چونکه از کودکی پسران در معرض کسب و کار قرار داشته اند، خیلی از آنان همراه پدران خود به محل کار رفته اند در حالیکه نخستین زمینه ورود بازار کار برای دختران در سنین ۲۵ سالگی به بالا و بعد از فارغ التحصیلی شکل می گیرد.
وی نقش تربیت کودکان در ایجاد کارآفرین موفق زن را بسیار پر اهمیت دانست و اضافه کرد: خانواده ها از دوران کودکی تفاوت هایی را میان دختران و پسران قائل هستند که در اشتغال آینده آنها اثر گذار است، الگوهای نقشی که در نسل های گذشته برای دختران وجود داشته است آنها را بگونه ای تربیت می کرد که هم پای مادران خود به تولید محصولات بپردازند و در مباحث خرید و فروش و مهارت کسب و کار وارد شوند.
وی اعتقاد دارد که در نسل فعلی به علت کمرنگ شدن الگوی نقشی دختران، مهارت های کافی برای حضور دختران به عرصه کار به وجود نیامده است، بگونه ای که اغلب زنان نسبت به کسب درآمد از تولیدات خود احساس خجالت می کنند.
بهروز آذر به مبحث تأمین مالی در راه اندازی کسب و کار اشاره نمود و اظهار داشت: اکثرا کارآفرینان تأمین مالی اولیه خویش را از خانواده دریافت می کنند، خانواده ها اگر دارای سرمایه انباشته ای باشند عموما آنرا در اختیار پسران خود قرار می دهند درحالی که اعتماد کمتری نسبت به دختران برای در اختیار قرار دادن سرمایه دارند. همینطور خانواده ها تصور دارند که دختران ازدواج می کنند و هزینه تأمین معیشت آنها با همسرشان است، از این جهت دختران غالبا به سمت گرفتن وام سوق پیدا می کنند و مشکلات تضامین برای آنها ایجاد می شود.
وی در پایان با اشاره به اینکه عوامل یاد شده و عوامل بسیار دیگر در کمرنگ شدن حضور زنان در عرصه کارآفرینی موثر است، خاطرنشان کرد: به علت اینکه دختران تحت شرایطی قرار می گیرند که به آنها القا می شود نیازی به حضور در بازار کار ندارند و از طرفی مهارت های حضور در بازار کار را کسب نکرده اند می توانیم بگوییم علائق آنها به حضور در بازار کار و بخصوص کارآفرینی کاسته می شود.




منبع:

1399/09/24
14:50:14
5.0 / 5
258
تگهای خبر: توسعه , تولید , جمعیت , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین