عوارض شهرداری ازفروش بلیت هواپیماحذف شود

عوارض شهرداری ازفروش بلیت هواپیماحذف شود رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهار داشت: ایرلاین ها خواستار حذف قانون دریافت عوارض شهرداری از محل فروش بلیت هواپیما هستند.



به گزارش مرکز املاک به نقل از مهر، یونس دقیق کیا در نشست خبری «تشریح کارهای انجمن شرکتهای هواپیمایی» با اعلان اینکه شرایط این شرکت ها در وضعیت بحرانی است، اظهار داشت: علاوه بر کرونا، صنعت هوانوردی از چند جهت دیگر هم در حال ضربه خوردن و تحت فشار است.
وی اضافه کرد: تحریم ها، مشکلات ترانسفر مالی، انتقال قطعات هواپیما، افزایش بی رویه قیمت ارز و … فشار مضاعفی بر شرکتهای هواپیمایی وارد کرده است.
دقیق کیا افزود: در سال ۹۸، ایرلاین ها ۱۷۰ هزار و ۳۸۹ سورتی پرواز داخلی داشتند و ۱۸ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۱۵۱ مسافر جابجا کرده اند. همینطور شرکتهای هواپیمایی ۳۴ هزار و ۲۵۶ پرواز خارجی انجام داده و پنج میلیون و ۱۷۸ هزار و ۲۱۷ مسافر در پروازهای خارجی جابجا کرده اند.
رئیس هیئت مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی خاطرنشان کرد: این در حالیست که در ۶ ماهه اول سال ۹۹، تعداد پروازها ۳۵ درصد کاهش داشت اما تعداد مسافران پروازهای داخلی ۴۷ درصد کاهش پیدا کرد؛ نشانگر این است که هواپیماها خالی تردد می کردند که هزینه بالایی برای ایرلاین ها دارد.
دقیق کیا با اعلان اینکه مهمترین منبع درآمد ارزی ایرلاین ها، انجام پروازهای خارجی است، اظهار داشت: به سبب کرونا، ۹۶ درصد کاهش مسافر پروازهای خارجی داشتیم درحالی که ۶۲ تا ۶۹ درصد هزینه ایرلاین ها به صورت ارزی است.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی با اعلان اینکه در تمام کشورهای دنیا، دولت ها کمک های بلاعوض به ایرلاین ها داشته اند اما در کشور ما اتفاقی نیفتاده است، گفت: دو هزار میلیارد تومان درخواست کمک بلاعوض به سبب خسارت های وارده به ایرلاین ها به دنبال کرونا داشتیم که تابحال پاسخی به ما داده نشده است.
وی ایرلاین ها را سربازان گمنام جنگ اقتصادی دانست و اضافه کرد: به دنبال ابلاغ مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص فروش ظرفیت پروازهای داخلی تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما، نامه ای به رئیس جمهور نوشتیم که این مصوبه را ابطال کند ولی هنوز پاسخی از جانب دفتر رئیس جمهور به ما داده نشده است.
دقیق کیا بیان نمود: در لایحه بودجه سال جاری، برخی نمایندگان با حمایت سازمان اورژانس کشور پیشنهاد کرده اند تا دو درصد از فروش بلیت هواپیما، کسر و به تجهیز اورژانس کشور داده شود. درحالی که ما سعی کردیم تا هزینه های اضافی برای افزایش قیمت بلیت رفع شده و نرخ بلیت هواپیما، رقابتی شود. بامداد امروز دیداری با رئیس مجلس داشتیم که درخواست نماییم این پیشنهاد به تصویب نرسد.
وی دیگر هزینه های وارد شده بر شرکتهای هواپیمایی را عوارض شهرداری ها دانست و اظهار داشت: بر مبنای قانون، شهرداری ها پنج درصد از فروش بلیت را از ایرلاین ها طلب می کنند. هم اکنون حساب ۱۲ شرکت هواپیمایی توسط شهرداری مشهد بسته شده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: مواد ۴۶ و ۴۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده که در آن به عوارض شهرداری از محل فروش بلیت اشاره شده، با هم متعارض است. در ماده ۴۶ شهر محل استقرار ایرلاین بعنوان شهرداری دریافت عوارض ذکر شده و در ماده ۴۷ شهرداری محل فروش بلیت را بعنوان دریافت کننده عوارض ذکر می کند. به صورت مثال در قزوین درحالی که پرواز و فرودگاه نداریم، شهرداری این شهر از ایرلاین ها عوارض طلب کرده است. چرا ما باید به هر دو شهرداری عوارض پرداخت کنیم؟ شهرداری ها چه خدماتی به ایرلاین ها یا مسافران هوایی می دهند؟ اجرای این قانون مشکلات زیادی برای ایرلاین ها ایجاد کرده؛ آن هم در شرایطی که ما به سبب مسائل اجتماعی از تعدیل نیرو خودداری کرده ایم.
وی اضافه کرد: تا پیش از تصویب مصوبه شورایعالی هواپیمایی در خصوص «افزایش نرخ بلیت در آبان ماه امسال»، قیمت فروش بلیت ها تا ۳۰ درصد زیر قیمت تمام شده بود و ما فقط می توانستیم حقوق پرسنل را پرداخت نماییم.
به گفته دقیق کیا، قانون مالیات بر ارزش افزوده در حال اصلاح است و شورای نگهبان آنرا برگشت داده ازاین رو از دولت و مجلس خواستیم که در جریان بررسی این قانون، مشکل تعارض عوارض شهرداری ها در مواد ۴۶ و ۴۷ این قانون رفع گردد.
وی درباره اجرای قانون ۶۰ درصد فروش بلیت ظرفیت هواپیما اظهار داشت: چرا شرکتهای هواپیمایی خارجی مانند ترکیش ایر، سلام، امارات و قطر می توانند در خاک کشور ما و فرودگاه امام، کل ظرفیت هواپیما را به فروش برسانند ولی ما در پروازهای داخلی نمی توانیم این کار را انجام دهیم و باید هواپیما به ۴۰ درصد ظرفیت خالی تردد کند؟ سازمان هواپیمایی کشوری دراین زمینه از ما حمایت نکرد.
دقیق کیا درباره قیمت فروش بلیت هواپیما اظهار داشت: بر مبنای قانون برنامه پنجم توسعه، قیمت بلیت هواپیما آزادسازی شده و این مصوبه به قانون برنامه ششم هم تسری داده شده که فروش بلیت بر مبنای عرضه و تقاضا باشد.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی با تاکید بر اینکه تابحال هیچ ایرلاینی اعلام ورشکستگی نکرده و همه آنها فعال است، اظهار داشت: وام کرونایی به دو تا سه ایرلاین هنوز پرداخت نشده و شرکت هایی که توانسته اند این تسهیلات را دریافت نمایند، فقط بخشی از بدهی های انباشته خویش را با این تسهیلات تسویه کرده اند.
دقیق کیا افزود: شرکتهای هواپیمایی درحالی که مطابق قانون از پرداخت حقوق ورودی معاف هستند، اما برای واردات هواپیما و قطعات ۹ درصد مالیات ارزش افزوده دریافت می شود.
به گفته رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی، ۳۲۸ فروند کل ناوگان هوایی کشور است که تنها ۱۵۸ فروند آن فعالیت دارند، مابقی یا زمین گیر هستند یا مشکل نبود موتور دارند و در حال چک و بررسی هستند.
وی با تکذیب شکایت انجمن شرکتهای هواپیمایی از مصوبه شورایعالی هواپیمایی در مورد نرخ بلیت به دیوان عدالت اداری اظهار داشت: هم اکنون صرفا برای تعارض قانونی در دریافت عوارض شهرداری ها به دیوان عدالت اداری شکایت کرده ایم. معتقدیم قانون عوارض شهرداری از محل فروش بلیت هواپیما باید حذف شود.

1399/10/22
15:17:27
0.0 / 5
910
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین