گزارش مركز املاك؛

همكاری راهبردی ایران و چین بستر مشاركت در ابتكار كمربند و جاده

همكاری راهبردی ایران و چین بستر مشاركت در ابتكار كمربند و جاده به گزارش مرکز املاک سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین می تواند بستر خوبی برای مشارکت فعال ایران در ابَرپروژه ابتکار کمربند و جاده باشد که به یک طرح توسعه ای در غرب آسیا تبدیل گشته است.



به گزارش مرکز املاک به نقل از مهر، هفتم فروردین ۱۴۰۰ و همزمان با سفر وانگ یی وزیر خارجه چین سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین از جانب وزرای امور خارجه دو کشور به امضا رسید؛ این سند می تواند مسیر سرمایه گذاری و مشارکت ایران در پروژه های بزرگی همچون «ابتکار یک کمربند یک راه» را هموار کند.
«شیء جی پینگ» رئیس جمهور چین و معمار اقتصاد نوین این کشور بعنوان طراح و ایده پرداز «ابتکار یک کمربند یک راه» (اخیراً با تغییر نام روبه رو شده و به «ابتکار کمربند و جاده» نامگذاری شده ولی در اقتصاد بین الملل با نام هایی همچون راه ابریشم نوین یا راه ابریشم قرن ۲۱ هم شناخته می شود)، می خواهد تا این کشور را به مالک یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی-اقتصادی دنیا تبدیل کند.
اگر در گذشته راه ابریشم از چین به آسیای میانه، ایران، عثمانی، بالکان و اروپا منتهی می شد، در پروژه «ابتکار کمربند و جاده» یا راه ابریشم نوین مقرر است بخش های زیادی از آسیای میانه، روسیه و شمال اروپا، اروپای شرقی، آفریقا و غرب آسیا با استفاده از کلیدواژه «حمل و نقل» ولی عملاً با در برگیری کلیت اقتصاد، بیشتر از ۷۰ کشور را شامل شود.
ابتکار کمربند و جاده چیست؟
طبق اعلام پورتال رسمی ابتکار کمربند و جاده، هم اکنون ۷۱ کشور در این ابتکار عمل شرکت دارند؛ کشورهایی که با هم بیشتر از یک سوم تولید ناخالص جهان و دو سوم جمعیت دنیا را شامل می شوند.
۶ «معبر» توسعه کلان شامل: «۱. معبر اقتصادی پل زمینی جدید اوراسیا ۲. معبر اقتصادی چین-مغولستان-روسیه ۳. معبر اقتصادی چین-آسیای میانه-غرب آسیا ۴. معبر اقتصادی چین-شبه جزیره هندوچین ۵. معبر بنگلادش-چین-هند-میانمار و ۶. معبر اقتصادی چین-پاکستان» در این ابر پروژه دیده شده است که تقریباً بخش های مهمی از آسیا را در بر می گیرد؛ این معابر اقتصادی به طور عمده به آفریقا و اروپا ختم می شوند.
اگرچه ظاهراً بخش حمل و نقل و ترددهای زمینی و ریلی بعنوان اساس و پایه اجرای این طرح است، اما همزمان اقداماتی چون سرمایه گذاری در زیرساخت، آموزش، مواد ساخت و ساز، راه آهن و بزرگراه، آزادراه، خودرو، املاک، شبکه برق، انرژی و تولید آهن و فولاد در تمرکز اولیه طرح قرار داشته است.
نقش مهم ایران در حیات ابرپروژه «ابتکار کمربند و جاده»
ایران هم یکی از اصلی ترین گزینه های همکاری چینی ها در اجرای ابتکار کمربند و جاده است؛ جالب اینکه ایران یکی از قابل قبول ترین زیرساخت های حمل و نقلی و انرژی در بین کشورهای غرب آسیا و آسیای میانه برای رسیدن چینی ها به اروپا را دارد که این مسأله سبب شده تا کشورهای رقیب نتوانند ایران را از این طرح حذف کنند؛ چینی ها برای نهایی کردن این ابرپروژه اقتصادی، چاره ای جز همکاری دو سویه با ایرانیان ندارند.
تبلیغات گسترده ای که دشمنان کشورمان ضد ایران در این پروژه مطرح می کردند که مقرر است چینی ها با سرمایه گذاری در بندر گوادر و راه آهن پاکستان، سرمایه گذاری در ساخت خط آهن جنوب خلیج فارس برای حذف سیطره ایران بر تنگه هرمز و همینطور سرمایه گذاری در کریدور کارس (آسیای میانه-دریای خزر-قفقاز) و قطار پر سرعت ترکیه، ایران را از ابتکار کمربند و جاده حذف نمایند، با سفر اخیر وانگ یی به تهران، با شکست مواجه گردید.
پروژه های عمرانی بزرگ به سند همکاری ایران و چین منتقل می شوند
شنیده شده برخی پروژه های زیرساختی حمل و نقلی کشورمان از قبیل راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان، برقی کردن راه آهن تهران-مشهد و چند پروژه آزادراهی دیگر هم با امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، به این سند بالادستی منتقل خواهند شد تا با سرمایه گذاری چینی ها اجرا شود.
مدیرکل ترانزیت وزارت راه: زیرساخت های حمل و نقل، بهانه ای برای توسعه کشورهای غرب چین
در همین ارتباط، امین ترفع مدیرکل ترانزیت وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به تغییر نام ابتکار یک جاده یک کمربند به ابتکار کمربند و جاده عنوان کرد: این تغییر نام به مفهوم شکست پروژه قبلی نیست بلکه به مفهوم فراگیرتر شدن و بزرگ تر شدن دامنه آن است. قبلاً محدود به یک کمربند و معبر بوده است اما هم اکنون به همه کشورهایی که در غرب چین قرار دارند.
وی اضافه کرد: علت شکل گیری این پروژه، این بود که وقتی چینی ها پس از مرگ بنیانگذار این کشور، اصلاحات اقتصادی را آغاز کردند به این شکل که شهرهای حاشیه دریای چین را به مناطق آزاد تبدیل و توسعه اقتصادی را شروع کردند این مورد سبب شد که شرق چین توسعه بسیار زیادی پیدا کند و غرب این کشور از توسعه جا بمانند. شهرهایی که در شرق چین قرار دارند، با جمعیتی به شدت متراکم روبه رو هستند؛ توسعه ابتدایی چین سبب شد تا ۹۲ درصد جمعیت چین در ۸ درصد مساحت این کشور ساکن شوند.
ساخت ۲۴.۵ هزار کیلومتر خط آهن پرسرعت در چین فقط در یک دهه!
پژوهشگر اقتصاد توسعه و حمل و نقل افزود: چینی برای جبران این عقب ماندگی، بخشی از تولید ناخالص داخلی خویش را برای ایجاد قطار پر سرعت در کشور هزینه کردند که در طول ۱۰ سال ۲۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر قطار سریع السیر در چین راه اندازی شد. ازاین رو فاصله ها را میان شرق و غرب چین کم کردند؛ در اقدام بعدی برای توسعه غرب چین، به تجربه جاده ابریشم باستانی رجوع کردند که تجارت در روی زمین بود و تجارت کشورها هنوز به دریاها کشیده نشده بود.
ابتکار کمربند و جاده، فقط حمل و نقل نیست؛ همه بخش های اقتصادی است
وی خاطرنشان کرد: با عنایت به توسعه شرق چین به علت تجارت در دریاها، مقامات این کشور تصمیم گرفتند تا غرب کشورشان را با تجارت زمینی توسعه دهند که برای این منظور، نیاز داشتند تا با همسایگان این کشور در غرب، تجارت گسترده داشته باشند؛ البته حمل و نقل بخش کوچکی از توسعه زیرساخت ها در غرب این کشور است و ابتکار کمربند و جاده به بخش های گسترده ای از اقتصاد مربوط می شود. توسعه کارخانجات تولیدی، خودرو، بانک ها و… هم در این پروژه گنجانده می شوند.
سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد دلاری چین در پاکستان
ترفع اظهار داشت: روسیه، قزاقستان و پاکستان بزرگترین تولید ناخالص داخلی را در بین همسایگان غربی چین دارند؛ سرمایه گذاری سنگینی که چینی ها در بندر گوادر پاکستان بعنوان رقیب بندر چابهار ایران دارند، بخشی از همین پروژه است؛ البته اینکه گفته می شود، چینی ۴۸ تا ۶۳ میلیارد دلار در بندر گوادر پاکستان سرمایه گزاری نموده اند، تحلیل درستی نیست؛ شاید این میزان سرمایه گذاری چینی ها در همه بخش های اقتصادی پاکستان و زیرساخت های ریلی، جاده و بندری این کشور، صحیح تر باشد.
سیاست های داخلی ایران، تعیین کننده چگونگی الحاق به ابتکار کمربند و جاده
وی ضمن اشاره به مخالف و رقیب بودن هند و آمریکا با این سیاست توسعه ای چین، خاطرنشان کرد: اینکه ما در ایران چگونه بتوانیم خویش را با این سیاست ها تطبیق دهیم، به سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های داخلی خودمان مرتبط می باشد.
مدیرکل ترانزیت وزارت راه و شهرسازی بیان نمود: در کنار زیرساخت های حمل و نقلی، باید زیرساخت های اقتصادی، تبادلات مالی و توسعه اقتصادی رقم بخورد و در این صورت می توانیم توسعه کشورمان را به چین گره بزنیم؛ کشورهای منطقه به شیوه های مختلف به سمت لغو تعرفه ها و افزایش تبادلات در حرکتند تا بتوانند تجارت زمینی در غرب چین با اروپا (اعم از ریلی و جاده ای) را به سمت کشور خود منتقل کنند.


منبع:

1400/01/11
10:41:27
0.0 / 5
92
تگهای خبر: آزادراه , استان , بانك , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین