گزارش مركز املاك؛
عوارض عبور از آزادراه ها امسال هم افزایش می یابد؟
مرکز املاک: در صورتیکه شرکت های آزادراهی از افزایش سرسام آور هزینه های تعمیر و نگهداری محورهای آزادراهی خبر می دهند، معین نیست وزارت راه تا اختتام امسال با چه درصدی از افزایش عوارض موافقت کند.
به گزارش مرکز املاک به نقل از مهر هم اکنون آزادراه های غیر دولتی به دنبال افزایش عوارض هستند اما تا کنون وزارت راه و شهرسازی که از طرف قانون بعنوان متولی تعیین نرخ عوارض آزادراه های غیر دولتی تعیین شده، پاسخی به درخواست شرکت های آزادراهی غیر دولتی نداده است.
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز قبل از این گفته بود شرکت های آزادراهی غیر دولتی درخواست خودرا به شرکت ساخت و همین طور وزارت راه می دهند؛ این درخواست ابتدا در شرکت ساخت بررسی شده و سپس در کمیته ای در وزارت راه مورد بررسی قرار می گیرد. بعد از آنکه این کمیته نرخ مورد نظر را به وزیر راه و شهرسازی ارائه داد که به طور معمول برمبنای نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، افزایش سالانه آن مورد تصویب قرار می گیرد، وزیر راه رقم نهایی را ابلاغ خواهدنمود که در خیلی از موارد، وزرای راه به سبب شرایط زندگی مردم، رقمی پایین تر از رقم مصوب در کمیته مذکور را به شرکت های آزادراهی اعلام می کند.
دبیر انجمن آزادراه ها: لیست بهای هزینه تعمیر و نگهداری آزادراه ها رشد عجیبی داشته است
خدایار خاشع دبیر انجمن شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت ساخت آزادراه های غیردولتی اظهار نمود: ۲ هزار و ۷۶۱ کیلومتر آزادراه در دست بهره برداری داریم، هزار و ۳۸ کیلومتر دیگر نیز در قالب ۱۸ محور در دست ساخت است و ۹ هزار و ۹۵ کیلومتر در قالب ۱۷ کریدور نیز در دست مطالعه برای ساخت قرار دارد.
وی اضافه کرد: ۲۴ محور آزادراهی مشارکتی در دست بهره برداری است که سالانه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی مستقیم در مصرف سوخت دارند که نشان میدهد سرمایه گذاری در ساخت آزادراه ها برای دولت بازگشت سریع سرمایه در پی خواهد داشت.
دبیر انجمن شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها با اعلان اینکه هنوز افزایش نرخ سالانه آزادراه ها از طرف وزارت راه اعلام نشده، اظهار داشت: لیست بهای راه در سال قبل ۸۵ درصد افزایش داشت ولی عوارض آزادراهی تنها حدود ۱۶ درصد بیشتر شد.
وی با اشاره به مستهلک شدن آزادراه های تهران- ساوه و قزوین- زنجان اظهار داشت: عوارض این دو آزادراه را دولت می گیرد پس پیشنهاد آزادراه های بخش خصوصی این است که درآمد دولت از محل عوارض این دو آزادراه مطابق تبصره ۵ قانون مشارکت به آزادراه هایی پرداخت گردد که درآمد آنها جوابگوی سرمایه گذاری نیست.
خاشع با اشاره به عدم رفع اشکال مالیات سرمایه گذاران آزادراه ها اشاره کرد: در ۳۰ سال اخیر بطور متوسط سالانه ۸۷ کیلومتر آزادراه راه اندازی شده است. به عبارتی دیگر هر دولت کمتر از ۳۵۰ کیلومتر آزادراه ساخته است در صورتیکه دولت سیزدهم این فرصت را دارد که ۷۵۰ کیلومتر تا آخر دوره چهار ساله خود آزادراه بسازد و پتانسیل به بهره برداری رساندن بیش از ۳۶۰ کیلومتر آزادراه های جهش تولید که پیشرفت مناسبی دارند در یک سال وجود دارد و در صورت تحقق که دور از انتظار هم نیست یک رکورد قابل توجه محسوب خواهد شد.
دبیر انجمن شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها تصریح کرد: آزادراه ها ایز دخواست -شیراز به طول ۲۲۴ کیلومتر، منجیل – رودبار به طول ۸ کیلومتر، قطعه ۲ تهران- شمال به طول ۲۲ کیلومتر و تبریز مرند به طول ۴۳ کیلومتر امکان احترام دارد در سال آینده به بهره برداری برسد.
به گفته این فعال صنعت راهسازی مجموعه این ۳۶۵ کیلومتر آزادراه در دست ساخت، ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد اما در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تنها ۷۵۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
خاشع اشاره کرد: این در حالیست که ساخت این میزان آزادراه، ۸۰ هزار تن قیر لازم دارد که معادل ۸۰۰ میلیارد تومان می شود. اگر وزارت راه و شهرسازی بتواند ۴ هزار میلیارد تومان مابقی را از محل های دیگر مانند فروش اراضی تامین کند می تواند معادل آنرا از محل صرفه جویی سوخت در ظرف کمتر از ۵ سال برگرداند.
دبیر انجمن آزادراه ها از دیگر مزایای آزادراه سازی را کاهش تصادفات جاده ای به سبب ارتقای مسیرها به بزرگراه و آزادراه عنوان و اظهار نمود: ۷۵ درصد ترافیک جاده ای از تردد رو در روی خودرو ها، ایمن سازی شده است.
وی با اعلان اینکه کشورهای همسایه ما به سرعت درحال توسعه محورهای ترانزیتی خود هستند اظهار داشت: اگر ما با راه اندازی آزادراه ها سهم خودرا از ترانزیت منطقه کسب نکنیم، بازگشت آن در آینده به آسانی مقدر نخواهد بود توجه داشته باشیم که محور تبریز-بازرگان از تعهدات محور شماره یک بزرگراه آسیایی موسوم به راه ابریشم است که ایران در سال ۱۳۸۵ تعهد ساخت آنرا داده و در سال ۱۳۸۷ در مجلس به تصویب رسیده است و از این محور حدوداً ۲۲ هزار کیلومتری که شرق تا غرب آسیا را طی می کند فقط در دو کشور افغانستان و ایران تکمیل نشده است.
منبع: msamlak.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب