معاون ساخت و توسعه راه آهن كشور:

اتصال راه آهن خاوران به ایستگاه مرکزی تبریز

اتصال راه آهن خاوران به ایستگاه مرکزی تبریز به گزارش مرکز املاک، معاون ساخت و توسعه راه آهن کشور اظهار داشت: خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز در فاز سوم از ایستگاه خاوران تا ایستگاه مرکزی تبریز ادامه پیدا می کند و به همدیگر متصل می شود.



به گزارش مرکز املاک به نقل از مهر، عباس خطیبی در جمع خبرنگاران در تبریز با اعلان اینکه این خط آهن نقش میان بر ریلی را ایفا می کند و با اصلاح شبکه موجود، طول مسیر را ۱۱۴ کیلومتر و مدت زمان سفر را تا چهار ساعت کاهش می هد بدین جهت به سبزترین محور ریلی ایران معروف شده است.
وی با اعلان اینکه خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز تنها راه آهن دوخطه ایران است، اظهار داشت: طول این مسیر ۲۰۶ کیلومتر است که فاز نخست آن به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۸ بهره برداری شد و امروز با حمایت و توجه ویژه دولت مردمی، شاهد اتمام فاز دوم و افتتاح ایستگاه خاوران هستیم که جمعه این هفته با حضور رییس جمهور بهره برداری خواهد شد.
خطیبی اضافه کرد: در طول یکسال گذشته و بعد از سفر خردادماه سال قبل رییس جمهور به آذربایجان شرقی، عملیات عمرانی این خط سرعت بیشتری گرفت و مسیر ۴۴ کیلومتری بستان آباد - خاوران تبریز با تزریق بموقع اعتبارات بصورت دو خطه تکمیل و آماده بهره برداری شد.
وی اعلام نمود: پروژه خط آهن میانه - تبریز ابر پروژه ریلی تبریز بود و باتوجه به شرایط توپوگرافی منطقه، طرح سنگین و سختی بود به طوریکه در راه ۴۴ کیلومتری از بستان آباد تا تبریز بیش از ۱۵ میلیون مترمکعب عملیات خاک، یک هزار و ۳۵۰ متر مکعب بتن ریزی و ۶ هزار تن ریل انجام و مصرف شد.
خطیبی با اعلان اینکه ایران در ساخت راه آهن خودکفا شده است، اظهار داشت: پروژه های ریلی را با محصولات داخلی به ثمر می رسانیم و تمامی ریل های مصرف شده در پروژه ها، تولید داخلی است که از نظر کیفیت در حد بالایی قرار دارد.
وی افزود: در خود تبریز کارخانه های زیادی دراین زمینه فعال می باشند و تمامی سوزن های مورد نیاز راه آهن کشور را تامین می کنند.
معاون ساخت و توسعه راه آهن کشور با بیان این که خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز قسمتی از کریدور تراسیکا (سیستم حمل و نقل ترکیبی در منطقه آسیای مرکزی، قفقاز و اروپای شرقی) است، اظهار داشت: این خط با عبور از مشهد، تهران، میانه، تبریز، جلفا و رازی بوسیله ترکیه به اروپا وصل می شود و این خط یکی از بخشهایی است که اصلاح گردید و در فاز سوم تا ایستگاه قدیمی ادامه پیدا می کند.
خطیبی اظهار داشت: این طرح نهایی شده و ۱۳ کیلومتر در دست ساخت است و فاینانسور ۱۶ کیلومتر باقیمانده نیز شناسایی شده و تفاهم نامه ای هم دراین زمینه در وزارت خانه امضا شده است.
وی وجود ۲ ایستگاه اصلی راه آهن در تبریز را امتیازی ویژه برای این شهر عنوان نمود و اضافه کرد: در طرح اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه قدیمی ۵۰ درصد پیشرفت زیرسازی حادث شده و برای مسافت باقیمانده که در محدوده شهری تبریز قرار دارد ۲۷ مسیر بررسی شده است.
خطیبی بیان کرد: برای مسیر ۲۹ کیلومتری خاوران تا راه آهن تبریز، طرح مشتری طراحی و تصویب شده و باید ۱۴ کیلومتر تونل سازی و ۲.۲ کیلومتر پل سازی شود که بزرگ ترین تونل آن چهار کیلومتر و بزرگ ترین پل آن ۶۰۰ متر طول دارد.
وی در مورد مسیر انتخاب شده برای فاز سوم این خط آهن اظهار داشت: این خط از پشت ورزشگاه یادگار امام تبریز و با عبور از کنار ترمینال جنوبی تبریز، خاوران را به راه آهن وصل می کند.
خطیبی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را ۱۰ همت اعلام نمود و اضافه کرد: تا حالا برای اجرای خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز ۲۰ همت هزینه شده است.
وی همین طور اعلام نمود: این خط آهن بصورت دو خطه زیر سازی شده اما هم اکنون یک خط ریلی در آن نصب شده و حداکثر سرعت تعریف شده برای بخش مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای بخش باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.
مسیر جدید برای مردم جذابیت زیادی خواهد داشت
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز با بیان خاصیت های خاص خط آهن میانه - تبریز و شروع مسافرگیری در این راه اظهار داشت: این مسیر جذابیت های زیادی برای مردم و مسافران خواهد داشت که یکی از آنها، کاهش مدت زمان سفر به زیر ۹ ساعت است.
جبارعلی ذاکری افزود: با بهره برداری از این خط آهن، راندمان واگن ها ۲ برابر می شود یعنی امکان رفت و برگشت قطار در یک روز وجود دارد که در راه قدیمی این امکان وجود نداشت.
وی بیان کرد: در این راه، حمل و نقل اقتصادی تر می شود، ایمنی در جاده ها بالاتر می رود و اتوبوس های مسیر تبریز - تهران در دیگر مسیرها ارائه خدمات می کنند.
ذاکری بر اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه قدیم تبریز اصرار کرد و اظهار داشت: ایستگاه قدیمی تشکیلاتی است و اتصال به این ایستگاه لازم است و در حقیقت با اتصال ۲ ایستگاه، مسیر ریلی ایران نیز در طرح اقتصادی " یک کمربند یک جاده " چین باقی می ماند.

1402/03/19
14:02:24
0.0 / 5
217
تگهای خبر: استان , بهره برداری , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین