گزارش مركز املاك؛

بازسازی پر مساله ی بافت فرسوده

بازسازی پر مساله ی بافت فرسوده به گزارش مرکز املاک، در نگاه وزارت راه و شهرسازی، اولویت ساخت مسکن، به خاطر سهولت بازسازی بافت فرسوده، نادیده گرفته شده است و به نظر میرسد با این نوع مواجهه با نیاز مسکن، شاهد تولید مسائل جدید خواهیم بود.


به گزارش مرکز املاک به نقل از مهر در نگاه وزارت راه و شهرسازی، اولویت ساخت مسکن، به خاطر سهولت بازسازی بافت فرسوده، نادیده گرفته شده است و بنظر می رسد با این نوع مواجهه با نیاز مسکن، شاهد تولید مسائل جدید به جای حل مساله مسکن هستیم. مسکن یکی از نیازهای اساسی زندگی انسان است و همینطور یکی از مهم ترین اهداف دولت ها در سرتاسر جهان، تأمین نیاز مسکن برای مردم است. اما تأمین مسکن برای مردم در ایران، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ علت آنرا هم میتوان در پیش از انقلاب اسلامی جست وجو کرد. کمبود مسکن سبب شد تا نارضایتی مردم از دستگاه حاکمیتی افزایش پیدا کند و یکی از مطالبات عمده ی مردم در حوزه اقتصادی، تأمین مسکن بود. به همین خاطر و هم به سبب اهمیت این مساله، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از اصول قانون اساسی کشور به مسکن اختصاص داده شد و اصل ۳۱ قانون اساسی بر تأمین متناسب با نیاز مسکن برای مردم، تاکید می کند. مسکن و پیام تاریخی امام خمینی (ره) امام خمینی در خلال یک پیام، تحت عنوان پیام ماده ۱۰۰، اظهارات شورانگیزی در ارتباط با بسیج مردم برای تأمین مسکن مورد نیاز ایشان ایراد کردند و با اشاره بر وضع نامطلوب مساله مسکن در دوران پهلوی، بعنوان یکی از مصیبت بارترین مسائل دوران رژیم پهلوی، بر مشارکت مردم جهت ساخت مسکن برای مستضعفان تاکید نمودند. در بخشی از این پیام می خوانیم: «مشکل زمین باید حل شود و همه‌ی بندگان محروم خدا باید از این موهبت الهی استفاده‏‎ ‎‏کنند. همه‌ی محرومان باید خانه داشته باشند. هیچ کسی در هیچ گوشه‌ی مملکت نباید از داشتن‏‎ ‎‏خانه محروم باشد. بر دولت اسلامی است که برای این مسئله‌ی مهم چاره ای بیندیشد، و بر‏‎ ‎‏همه‌ی مردم است که در این مورد همکاری کنند.‏» آن چه ذکر شد، مقدمه ای بود بر چرایی اهمیت مساله مسکن در جمهوری اسلامی و این که چرا این موضوع، یکی از اولویت های اصلی برای دولت هاست. در طول حضور دولت های مختلف، مسکن سازی با کندی و تندی سرعت، مواجه بوده است و در هر دولت، سیاست های متفاوتی برای آن در نظر گرفته شده است. اما بررسی تاریخ معاصر کشور، همذات پنداری بیشتری برای ما به وجود می آورد. آغاز انبوه سازی مسکن در خلال دولت های نهم و دهم، انبوه سازی مسکن در دستور کار دولت قرار گرفت و از سال ۱۳۸۶، تحت عنوان مسکن مهر اجرا شد. این طرح سبب شد که دولت بتواند با بهره گیری از زمینهای ارزان قیمت، خانه هایی با قیمت مناسب برای طبقات ضعیف تر جامعه فراهم آورد. بر مبنای مستندات عرضه شده از جانب وزارت راه و شهرسازی، تا انتهای دولت دهم که مبدع پروژه مسکن مهر بود، در تاریخ ۲۹ مردادماه سال ۱۳۹۲، از ۴.۳ میلیون واحد در نظر گرفته شده پروژه عظیم مسکن مهر، ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد مسکن روستایی در چارچوب این پروژه شروع شد که بر مبنای آمار ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد از ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار مسکن روستایی به صورت ۱۰۰ درصد به اتمام رسید و ۵۲۰ هزار واحد دیگر هم به تأمین مالی نیاز داشت. از طرف دیگر ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار واحد مسکن شهری هم بعنوان مسکن مهر درحال ساخت بوده که تا ۲۹ مرداد سال ۱۳۹۲، یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحد از افتتاح شده و ۱ میلیون واحد دیگر آن هم پیشرفت ۷۰ درصدی داشت. مسکن نمی سازیم! روند انبوه سازی مسکن با تغییر دولت و آغاز دولت های یازدهم و دوازدهم تغییر نمود. با شروع به کار دولت یازدهم، ثبت نام مسکن مهر متوقف گردید و روند تکمیل پروژه ها با کندی مواجه گردید. آمارها نشان میدهد که تا پایان دولت دوازدهم، تا ۳۱ تیرماه سال ۱۴۰۰، تعداد ۳۲ هزار مسکن مهر روستایی، ۴۱۴ واحد واقع در بافت فرسوده و ۲۴۰ هزار مسکن مهر شهری مجموعاً ۲۷۳ هزار واحد مسکونی باقی مانده و فروش اقساطی نشده اند. عملکرد دولت در زمینه مسکن علاوه بر ایجاد تورم ۸۰۰ درصدی در بازار این کالای اساسی، زمینه فشار گسترده ای بر مردم را فراهم نمود. قاطعیت در اعلام، سستی در اقدام در مرداد ۱۴۰۰، دولت سیزدهم با وعده ساخت ۴ میلیون مسکن، روی کار آمد. وعده ای مهم برای دولت از جهت سیاسی و همچنین، برای مردم از آن جهت که نتایج این هدف گذاری، تماماً به منافع مردم برخورد خواهد نمود. تحقق این وعده دولت، در گرو اتخاذ سیاست های صحیح در حوزه مسکن و همینطور همت و اراده متولیان امر در این حوزه خواهد بود. اما با گذشت دو سال از عمر دولت سیزدهم، نه تجدید نظری در سیاست های نادرستِ گذشته شاهد می باشیم و نه عزم و اراده ی جدی در متولیان حوزه مسکن خصوصاً وزارت راه و شهر سازی. نمونه ی اخیری که در تأیید این مطلب میتوان ذکر کرد، اظهارات محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه مشترک بازآفرینی شهری پایدار و شورای مسکن استان است. سهولت، اولویت است او در این نشست گفت: بازسازی بافت های فرسوده باید در اولویت قرار گیرد. نکته قابل تأمل، در علت این اولویت سازی است؛ او در جهت تبیین چرایی این مورد افزود: اعطای مجوز راه اندازی سه واحد آپارتمان به ازای تخریب یک واحد، البته با رعایت ضوابط، خیلی کم زحمت تر از آماده کردن زمین و فراهم کردن زیرساخت ها است. این اظهارات با وعده و سیاست های اعلامی دولت سیزدهم در ارتباط با ساخت ۴ میلیون مسکن سازگاری ندارد. این ناسازگاری از دو جهت قابل بررسی است. یک این که اولویت در حل مشکل مسکن، افزایش ساخت وساز مسکن در جهت سیاست افقی سازی است. همچون مزایای طرح افقی سازی مسکن میتوان به سرعت بالای ساخت مسکن های یک طبقه به چندطبقه، کاهش هزینه های ساخت واحد مسکونی، امکان ساخت مسکن به صورت تدریجی در خانه های یک طبقه، کاهش آلودگی های محیطی، تعدیل قیمت مسکن، مطلوبیت اجتماعی و تطابق آن با فرهنگ ایرانی و امکان سلامی، کاهش مخاطرات پدافندی و بلایای طبیعی، کاهش صدمه های اجتماعی و امکان بازسازی و توسعه بسیار ساده تر واحدها در آینده دور اشاره نمود. دوم آنکه به بیان محمد آئینی، اولویت بازسازی بافت فرسوده به این خاطر است که این کار کم زحمت تر از آماده کردن زمین و فراهم کردن زیرساخت هاست. این جمله با نیاز دولت به عزم و اراده جدی و همت بالا در ساخت انبوه مسکن همخوانی ندارد و کار تولید مسکن را با مشکل اساسی مواجه می کند. نتیجتاً در نگاه وزارت راه و شهرسازی، اولویت ساخت مسکن، به خاطر سهولت بازسازی بافت فرسوده، نادیده گرفته شده است و بنظر می رسد با این نوع مواجهه با نیاز مسکن، شاهد تولید مسائل جدید به جای حل مساله مسکن هستیم.


منبع:

1402/05/23
11:21:51
0.0 / 5
208
تگهای خبر: آپارتمان , استان , انبوه سازی , بازسازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین