آخوندی مطرح كرد؛

۳۵۰ میلیون دلار هزینه اجرای فاز یك توسعه بندر شهید بهشتی

۳۵۰ میلیون دلار هزینه اجرای فاز یك توسعه بندر شهید بهشتی وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در فاز نخست توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، ظرفیت بندر را از ۲. ۵ به ۸. ۵ میلیون تن رسانده ایم و تابحال هم بیش از ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است.



به گزارش مركز املاك به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در حاشیه افتتاح فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز اتفاق بسیار بزرگی در چابهار در جنوب شرقی ترین نقطه كشور رخ داده است كه ما افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار را با ظرفیت ۸. ۵ میلیون تن داریم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار؛ دروازه ملل و مسیری به سمت شبه قاره هند و سایر كشورهای پیرامون دریای عمان و آغاز یك كریدوری به سمت شمال است كه می تواند جنوب را به شمال و كشورهای پیرامون شمال ایران همچون روسیه، چین و آسیای میانه و اروپا وصل كند.
عضو كابینه دولت دوازدهم با تاكید بر این مطلب كه افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار یك اتفاق بسیار بزرگی برای اقتصاد ایران به شكل ملی و منطقه ای است، اظهار داشت: شهر چابهار شهر بسیار كوچكی است و با این اتفاق بطور قطع در چند سال آینده این شهر به قطب بزرگ تجاری ایران تبدیل خواهد شد. همچنانكه اگر بندرعباس امروز را با ۳ دهه پیش آن مقایسه كنید رشد چندین برابری داشته است بطور قطع چابهار هم در آینده یكی از قطب های جاذب جمعیت خواهد شد.
توجه به فرصت های مناسب شغلی در چابهار
وی خطاب به جوانان كشور ایران، اظهار داشت: چابهار فرصت بسیار بزرگی برای هرنوع فعالیت شغلی و تجاری است. جوانان كشور می توانند در حوزه استارتاپ ها و حوزه های مختلف، حوزه صادرات، شركت های حمل و نقلی و شركت هایی كه می توانند به شركت های حمل و نقلی و همینطور صادراتی پشتیبانی دهند فعالیت داشته باشند. در هر صورت افتتاح فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار و آغاز دیگر فازهای آن اتفاق بسیار بزرگی برای اقتصاد ایران و اقتصاد منطقه است.
وزیر راه و شهرسازی اضافه كرد: فكر می كنم چابهار و جنوب شرق كشور تنها جایی برای كاركردن نیست بلكه جایی برای زندگی كردن است. چابهار منطقه ای با چند هزار سال سابقه تمدنی است كه خودش كانون توسعه و فرهنگ است. بنابراین به افرادی كه به سمت تهران كوچ می كنند می گویم كه شهر شلوغ تهران با مهاجرت ها هم اكنون دچار مشكلات عدیده ای است بنابراین هم شاید چابهار جایی زیباتر برای زندگی باشد.
در كنار دریا هزاران شغل می توان تولید كرد
وی همینطور در پاسخ به این پرسش كه آیا جوانان می توانند با سرمایه های خرد به چابهار رفته و در آنجا مشغول به كار شوند؟، اظهار داشت: هركسی ابتكار داشته باشد خودش راه خویش را پیدا می كند. مهم این است كه افراد ابتكار و نوآوری داشته باشند. اینجا دریا است و در كنار دریا هزاران شغل می توان تولید كرد و می گردد كار كرد.
آخوندی درباره میزان هزینه كرد، اعتبار و نقشی كه بندر شهیدبهشتی چابهار در اقتصاد منطقه و كشور ایفا می كند، اظهار داشت: چابهار یكی از بنادر بسیار استراتژیك ایران است. چیزی كه ما انتظار داریم این است كه بندر شهیدبهشتی چابهار چیزی معادل بندر شهیدرجایی بندرعباس شود. بنابراین ظرفیت نهایی كه برای بندر شهید بهشتی چابهار در نظر داریم چیزی در حدود ۸۰ میلیون تن در سال است.
هزینه ۳۵۰ میلیون دلاری فاز یك بندر شهید بهشتی چابهار
عضو كابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در فاز نخست توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، ظرفیت بندر را از ۲. ۵ میلیون تن به ۸. ۵ میلیون تن رسانده ایم و تابحال هم بیش از ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده و این سرمایه گذاری تا ۸۵۰ میلیون دلار ادامه پیدا خواهد نمود. همینطور علاوه بر بحث بندر، مهم آن است كه بتوانیم در این منطقه، پشتیبانی های لازم را داشته باشیم. بنابراین شهر چابهار باید شهری باشد كه بتواند از این بندر پشتیبانی كند یا این بندر چیزی باشد كه بتواند به شهر چابهار خدمات ارائه كند.
تلاش برای ارتباط ریلی با بندر شهید بهشتی چابهار
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: نكته بسیار مهم این است كه این بندر جزو شبكه حمل و نقل جهانی قرار بگیرد. بنابراین ارتباط ریلی بندر با شبكه ریلی ایران كه بعد از آن این منطقه را به شبكه ریلی آسیا و تا شبكه ریلی اروپا وصل می كند نكته مهم دیگری است. بنابراین هم همزمان با بحث بندر چابهار ما بحث ریل چابهار به سمت زاهدان را در دست اجرا داریم كه خوشبختانه زیرسازی ریلی چابهار تا ایرانشهر ۵۰ درصد پیشرفت كرده است و بخش چابهار به سمت زاهدان هم شروع شده با حدود ۴ تا ۵ درصد پیشرفت فیزیكی و با سرعت كار را پیش می بریم.
آخوندی ادامه داد: فكر می كنم كه این بندر (بندر شهیدبهشتی چابهار) می تواند دروازه كریدور مهمی باشد كه جنوب را به شمال و غرب وصل كند.
وی خاطرنشان كرد: هفته پیش در گرجستان بودم آنجا بحثی تحت عنوان كریدور جنوب به سمت غرب مطرح بود. یعنی كریدوری كه از سمت ایران به آذربایجان برود و از آذربایجان به سمت گرجستان، اوكراین و لهستان برود كه بندر شهید بهشتی چابهار نقطه ورودی آن كریدور است.
این مقام مسئول اظهار داشت: در هر صورت این اتفاق بسیار بزرگی است هم برای ایران كه بتواند یك مبدا بسیار بزرگ و مهمی را در كریدور شمال و جنوب و غرب داشته باشد و هم برای منطقه سیستان و بلوچستان كه بتواند این منطقه را از جهت كیفیت زندگی و درآمد و ارتقای معاش مردم ارتقای جدی بدهد.
وی همینطور در بیان این مطلب كه برنامه های وزارت راه و شهرسازی برای توسعه زیرساخت ها برای جاده های آن منطقه برای ترانزیت و وصل به آسیای میانه و افغانستان چیست؟، اظهار داشت: هم اكنون جاده ای بین چابهار – زاهدان داریم كه جاده تقریبا مناسبی است كه البته بخشی از جاده از كیفیت پایینی برخوردار می باشد كه باید به آن رسیدگی كنیم. ولی من پیش از سفر آقای رئیس جمهوری با ایشان صحبت كردم كه ایشان هم موافقت كردند در خصوص اینكه ما باید اساس بهسازی جاده چابهار- زاهدان را همزمان با افتتاح در دستور كار قرار دهیم كه ارتقای كیفیت جاده و سطح سرویس جاده را در دستور كار قرار دادیم.
گفتنی است، بندرچابهار بعنوان یكی از بنادر مهم ایران در جنوب كشور و در بخش شمالی دریای عمان از موقعیت استراتژیك برخوردار می باشد و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی با استفاده از اقیانوس هند از مهم ترین ظرفیت های ترانزیتی این بندر اقیانوسی ایران در منطقه است.
این بندر به دلیل نزدیكی به كشورهایی نظیر افغانستان، پاكستان و آسیای میانه در آینده ای نزدیك با اتصال به شبكه ریلی كشور جایگاه ویژه ای در ترانزیت كالا در كریدور شمال - جنوب و كریدور شرق - غرب خواهد داشت.
بندر چابهار بعنوان دروازه ترانزیتی كشور با ۵۴۱ كیلومتر مرز دریایی در كریدور شرق - غرب هم می تواند در زمینه ترانزیت و ترانشیب كالا به بنادرجنوبی كشورهای خلیج فارس ایفای نقش كند و با افتتاح طرح توسعه فاز اول بندر چابهار این بندر بعنوان یكی از كانون های داد و ستد و تجارت بین المللی در كشور مطرح خواهد شد.
 

1396/09/12
00:23:58
5.0 / 5
4731
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین