معاون وزیر راه:

عدم پرداخت سهم راه آهن از فروش گازوئیل

عدم پرداخت سهم راه آهن از فروش گازوئیل به گزارش مركز املاك مدیرعامل راه آهن تصریح كرد: در ماده ۷۰ بعنوان قانون رسمی مجلس ۱۰ درصد از حق فروش گازوئیل به حق دسترسی راه آهن اختصاص یافته اما تابحال یك ریال از این مبلغ را دریافت نكرده ایم.



به گزارش مركز املاك به نقل از طریق آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید محمدزاده با اشاره به اینكه همه فعالان صنعت حمل و نقل ریلی به شكل شبانه روزی برای حصول رضایت از این صنعت تلاش می كنند، اظهار داشت: راه آهن و بخش خصوصی از یكدیگر جدایی ندارند، ضمن اینكه خیلی از متصدیان بخش خصوصی صنعت حمل ونقل ریلی سال ها در شركت راه آهن مشغول به خدمت رسانی بودند.
وی با اشاره به اینكه هنوز صاحبان شركت های ریلی، به دولت وابسته و درصد كمی بخش غیردولتی واقعی را تشكیل می دهند، اضافه كرد: متأسفانه هم اكنون در صنعت ریلی، مدیران دولتی حضور دارند كه ضوابط دولتی بر آن ها حاكم نیست و این امر صدمه زیادی را به صنعت حمل ونقل ریلی زده است.
مدیرعامل راه آهن با تاكید بر اینكه خصوصی سازی را به شرط خصوصی سازی واقعی، اقدامی بسیار مفید و مؤثر می دانم، تصریح كرد: در چنین شرایطی بخش خصوصی هر ضرر و زیانی را متعلق به خود می داند.
وی با اشاره به اینكه یكی از مشكلات راه آهن این است كه صاحب سهم اصلی حاضر به حل مساله خود نیست، خاطرنشان كرد: باید بپذیریم كه بیش از ۷۰ درصد شركت های خصوصی، خصولتی و حاكمیتی است.
محمدزاده خواهان تلاش همه شركت های فعال در صنعت ریلی به منظور رسیدن به حداكثر بازدهی و اثربخشی شد و اظهار داشت: متأسفانه همین رفتار هم از جانب شركت های خصوصی با راه آهن انجام می گردد.
مدیرعامل راه آهن با انتقاد از دیركرد پرداخت های شركت های بخش خصوصی اضافه كرد: سهم شركت راه آهن از حمل نقل بار كشور حدود ۲۰ درصد بوده است، كه این سهم در سال ۹۲ به حدود ۹. ۸ درصد تقلیل پیدا كرد، همینطور تناژ حمل شده در سال ۹۲، ۳۲ میلیون تن بوده است، این در شرایطی است كه سال های زیادی از خصوصی سازی می گذرد.
وی با اشاره بر اینكه اوضاع مدیریت راه آهن مانند مدیریت هوای شهر تهران است، تصریح كرد: همه ما می دانیم كه در این وضعیت و نتیجه كار سهیم هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه راه آهن، در سال ۹۲، ۳۲ میلیون تن بار، در سال ۹۵، ۴۰ میلیون تن بار حمل شده است خاطرنشان كرد: از سال ۹۲ به قبل رنج بار حمل شده روی ۳۲ تا ۳۳ میلیون تن حمل بار بوده است، كه درنتیجه زحمات همكاران صنعت ریلی ۸ میلیون تن افزایش پیدا كرد.
وی متوسط سهم حق دسترسی راه آهن در بخش باری را ۵۷ درصد عنوان و تصریح كرد: هم اكنون متوسط سهم دسترسی ما در بخش باری زیر ۲۰ درصد رسیده است.
محمدزاده اضافه كرد: همینطور بر مبنای تمام گزارش ها مستند، در خلال ۴ سال قبل درآمد راه آهن ثابت بوده است. علاوه بر این هزینه های راه آهن كه اكثراً كاركنانی است، متوسط بر مبنای قوانین كشوری سالی ۱۹. ۴ درصد افزایش یافته است.
مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینكه ما حق دسترسی را از دولت گرفته ایم اظهار داشت: بر مبنای گزارش های سازمان حسابرسی در سال ۹۵، راه آهن ۷۹۰ میلیارد تومان در حوزه مسافری هزینه كرده است و در غیر این صورت باید برای هر مسافر-كیلومتر ۶۳. ۵ تومان اضافه نماییم.
زیان ۳۰۰ میلیاردی راه آهن در بخش بار
وی با تاكید بر اینكه در حوزه بار حدود ۳۰۰ میلیارد تومان زیان داشتیم اظهار داشت: در شرایط فعلی كشور باید نسبت به دولت واقع بین باشیم؛ اعتبارات عمرانی راه آهن جمهوری اسلامی، در پیوست بودجه حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان است كه از این سهم حدود ۷۰۰ میلیارد تومان آن اعتبارات طرح های كارگری و ۸۰۰ میلیارد تومان برای طرح های توسعه ای باقی می ماند كه تخصیص نقدی راه آهن از آن زیر ۲۰ درصد و غیر نقدی ۵۰ درصد بوده است.
وی اضافه كرد: اعتبارات عمرانی ما در سال ۹۷ به ۱۱۰۰ میلیارد رسیده است كه اگر بخش كارگری از آن حذف شود اعتبارات توسعه ما به ۳۵۰ میلیارد تومان رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به اینكه در ماده ۷۰ بعنوان قانون رسمی مجلس ۱۰ درصد از حق فروش گازوئیل به حق دسترسی راه آهن اختصاص یافته است تصریح كرد: متأسفانه تابحال یك ریال از این مبلغ را دریافت نكرده ایم؛ ازاین رو اگر چشممان به دست دولت باشد، كماكان به نتیجه ای نمی رسیم.
 

1396/10/02
01:21:15
5.0 / 5
228
تگهای خبر: توسعه , شهرسازی , عمران , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین