مدیركل راه و شهرسازی استان قزوین:

جاده رحیم آباد به كلاچای 100 كیلومتر مسیر را می كاهد

جاده رحیم آباد به كلاچای 100 كیلومتر مسیر را می كاهد مركز املاك: مدیركل راه و شهرسازی استان قزوین اظهار داشت: با ساخت جاده رحیم آباد به كلاچای راه ارتباطی قزوین به گیلان 100 كیلومتر كوتاهتر می شود.


مسعود حق لطفی در حاشیه بازدید معاون رئیس جمهور و استاندار از محور در دست ساخت رحیم آباد به كلاچای در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این محور از حدود شش سال قبل كلید خورد و چند هدف عمده در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و پدافند غیرعامل داشت اما به سبب مشكلات زیست محیطی مدتی است متوقف شده و باید تعیین تكلیف شود.

وی بیان كرد: اخیراً سوژه تغییر مسیر و یا ادامه این جاده در شورای حفظ حقوق بیت المال هم عنوان شد و قرار شد بازدیدی صورت گرفته و مسائل از نزدیك بررسی شود. ۵۰ میلیون لیتر سوخت صرفه جویی می شود مدیركل راه و شهرسازی استان قزوین اظهار داشت: مشكلات این مسیر در شورای حفظ حقوق بیت المال استان عنوان شد تا فقط در ۵ كیلومتر اول كار ادامه یابد و در یك تا دو ماه آینده وضعیت مشخص شود.
حق لطفی گفت: برمبنای مجوزی كه داده شده قبلاً در كیلومتر ۴۵ تا ۵۵ كار می كردیم اما وقتی محیط زیست ایراد گرفت و كار متوقف گردید طرح را به كیلومتر ۴ تا ۹ منتقل كردیم و در كریدور موجود مشغول كار هستیم. وی افزود: تابحال برای اجرای این طرح حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و صلاح نیست كار در این مرحله متوقف شود برای اینكه برمبنای سند آمایش باید چند مسیر دسترسی به استان های شمالی داشته باشیم و هم اكنون سوژه پدافند غیر عامل هم در اولویت است و باید ظرفیت دسترسی راه ها بیشتر شود تا در مواقع بحرانی و یا ترافیك بالا در تعطیلات بتوان از جاده های دیگر به شمال كشور تردد كرد. مدیركل راه و شهرسازی استان اظهار داشت: در حوادث غیر مترقبه هم كه جاده های چالوس و هراز مسدود می شود اهمیت دسترسی از مسیرهای دیگر لازم است و در صورت وجود جاده ای مناسب مانند قزوین به كلاچای و قزوین به تنكابن این مسیرها هم می تواند دسترسی هموطنان را به شمال كشور ممكن كند. حق لطفی افزود: استان قزوین با یك میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت كه ۷۵ درصد آن در شعاع ۲۵ كیلومتری قزوین سكونت دارند و ۲۵ درصد جمعیت در ۹۵ درصد مساحت استان مستقر شده اند در سند آمایش سفارش شده تعادل در همه نقاط استان ایجاد شود و مناطق آوج، طارم، الموت شرقی و غربی از محرومیت بیرون بروند كه اجرای این طرح به توسعه متوازن اقتصادی منطقه هم كمك می نماید.
وی گفت: در شرایطی كه بیشتر از ۵۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه شده بنظر می رسد نباید این هزینه ها هدر برود هرچند توجه به دغدغه های محیط زیست هم مهم می باشد و باید توجه و برطرف شود و ما نمی خواهیم با راه اندازی جاده به محیط زیست لطمه بزنیم. مدیركل راه و شهرسازی استان قزوین تصریح كرد: چون جاده در بستر زمین ایجاد می شود تخریب و لطمه هایی دارد اما باید با كمترین تخریب آنرا اجرا نماییم و در كنار ساخت جاده و نگهداری آن باید به محیط زیست هم اهمیت دهیم تا توسعه به منابع كشور لطمه نزند. حق لطفی اظهار داشت: وظیفه داریم نظارت بیشتری در اجرای طرح های جاده سازی داشته باشیم و كار پیمانكاران در مناطق كوهستانی كنترل شود تا محیط زیست تخریب نشود. كاهش ۱۰۰ كیلومتری مسیر / ۹۰ دقیقه زودتر می رسیم حق لطفی مهمترین خاصیت ساخت جاده رحیم آباد به كلاچای را صرفه جویی در مصرف سوخت و كاهش زمان سفر دانست و گفت: این مسیر ۱۴۵ كیلومتر از قزوین تا رودسر است كه نسبت به مسیر جایگزین ۱۰۰ كیلومتر كمتر می شود و از نظر زمانی هم حداقل یك ساعت و نیم زودتر به مقصد می رسیم و پیش بینی می شود حدود ۵۰ میلیون لیتر مصرف بنزین كم شود. وی درباب پیشرفت فیزیكی كار هم اظهار داشت: در استان ۲۶ كیلومتر از دره شاهرود تا انتهای حوزه و یك ۴۵ كیلومتر از قزوین تا دره شاهرود در حوزه استان است كه هم اكنون حدود ۲۳ درصد پیشرفت فیزیكی دارد و از قزوین تا دره شاهرود حدود ۲۵۰ میلیارد تومان و قطعه دوم هم ۲۵۰ میلیارد تومان لازم است تا این جاده تكمیل شود. مدیركل راه و شهرسازی بیان كرد: مسیر دوم و گذر از كوهستان دو یا سه گزینه بیشتر نیست و این گزینه كه انتخاب شده بعد از ۱۱ مورد واریانت بررسی و این مسیر انتخاب شده كه كم ارتفاع ترین و بهترین مسیر است و اگر جاده موجود به راه اصلی تبدیل گردد تنها مسیر است مگر بخواهیم به سمت راه اندازی تونل برویم كه هر كیلومتر تونل ۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد كه مقرون به صرفه نیست.
مشكلات محیط زیست را حل می كنیم حق لطفی اشاره كرد: قادریم با كمك محیط زیست مشكلات را برطرف و دستور ۴۰ گانه را رعایت نماییم و از شیب های متعادل طرح را ادامه دهیم و ظرفیت ایستگاه و منابع آبی رعایت شود برای اینكه از دره شاهرود به بالا اشكالاتی گرفته شده كه منابع آبی باید حفظ شده و عبور وحوش منطقه صیانت شود كه نیاز است یك گذار هم برای آن تعریف نماییم. وی افزود: بنظر می رسد همین مسیر فعلی با اصلاح ایراداتی كه محیط زیست گرفته بهترین گزینه است تا ما حداقل طرح را در محدوده استان خود به انتها برسانیم.
حق لطفی تصریح كرد: توسعه و پیشرفت هر منطقه و رونق گردشگری با ایجاد راه های اصلی محقق می شود و امیدواریم با استفاده از همه دیدگاه های كارشناسی و توجه به محیط زیست در اجرای طرح های توسعه همچنان جدی باشیم.


منبع:

1398/05/07
22:53:01
5.0 / 5
3452
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین