معاون وزیر راه عنوان كرد؛

آخرین وضعیت۷پروژه ریلی اقتصادمقاومتی، قزوین-رشت تكمیل می شود؟

آخرین وضعیت۷پروژه ریلی اقتصادمقاومتی، قزوین-رشت تكمیل می شود؟ مركز املاك: مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور از اتمام ۵۱۶ كیلومتر ریل گذاری از پروژه های اقتصاد مقاومتی امسال و بهره برداری از ۹۱۹ كیلومتر خطوط جدید ریلی اطلاع داد.



به گزارش مركز املاك به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی درباره آخرین وضعیت هفت پروژه اقتصاد مقاومتی ریلی در سال ۹۶ اظهار داشت: با عنایت به مزایای ترانزیت ریلی و نقش اساسی آن در رشد اقتصادی كشور یكی از اولویت های مهم دولت تدبیر و امید توسعه و گسترش شبكه راه آهن است و در همین راستا هفت طرح مهم ریلی در اولویت اجرایی قرار گرفت كه با اتمام این طرح ها علاوه بر ارتباط ریلی میان ایران و افغانستان ۵ استان كشور شامل همدان، كرمانشاه، گیلان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به شبكه ریلی متصل خواهند شد.
وی اضافه كرد: شایان ذكر است شبكه ریلی جمهوری اسلامی ایران هم اكنون ۱۳ هزار ۳۵۰ كیلومتر خطوط در دست بهره برداری، ۳۴۱۰ كیلومتر خطوط در دست احداث و ۴۹۳۰ كیلومتر در حال مطالعه است كه با اتمام ۵۱۶ كیلومتر ریل گذاری از پروژه های اقتصاد مقاومتی در سال جاری، ۹۱۹ كیلومتر از خطوط جدید ریلی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد: با تحقق این مهم ضمن ثبت ركوردی جدید در تاریخ راه آهن كشور شاهد تحولی بنیادین در زیرساخت های حمل ونقل كشور خواهیم بود.
راه آهن قزوین ـ رشت
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل در مورد راه آهن قزوین ـ رشت تصریح كرد: عملیات اجرایی راه آهن قزوین ـ رشت به طول ۱۶۴ كیلومتر باهدف اتصال این استان به شبكه ریلی و سپس تا كشور آذربایجان از سال ۱۳۸۳ شروع شد. این پروژه كه از شهرهای كوهین، لوشان، منجیل، رستم آباد و امام زاده هاشم عبور می كند و تابحال با صرف هزینه های بالغ بر ۱۳ هزار ۸۸۰ میلیارد ریال از پیشرفت فیزیكی ۸۰ درصدی برخوردار می باشد و پیش بینی می گردد امسال به بهره برداری برسد.
وی اضافه كرد: عملیات اجرایی صورت گرفته در این پروژه شامل ۱۱ میلیون و ۵۲۰ هزار مترمكعب خاك ریزی، ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمكعب خاك برداری، ۱ میلیون و ۶۰ هزار مترمكعب پی كنی و ۶۰۰ هزار مترمكعب بالاست بوده و حدود ۱۶۰ كیلومتر ریل گذاری شده است.
خادمی اظهار داشت: تعداد ۶ ایستگاه با مساحت ۳۵ هزار و ۶۲۵ مترمربع زیربنا و ۱ میلیون ۱۸۰ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است كه تابحال بیش از ۲۰ هزار مترمربع از ساختمان و ۷۳۰ هزار مترمربع از محوطه آن تولید شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعتبار مورد نیاز این پروژه را ۶ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال اعلام نمود و اظهار داشت: راه آهن قزوین-رشت یك ابر پروژه عمرانی با ۲۵. ۴ كیلومتر تونل و گالری و حدود ۹ كیلومتر پل بزرگ كه زیباترین و طولانی ترین پل ریلی كشور به طول ۱۴۳۰ متر جزو همین پروژه است.
راه آهن فیروزان ـ كرمانشاه
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل با اشاره به عملیات اجرایی راه آهن فیروزان-كرمانشاه اظهار داشت: این پروژه به طول ۱۱۰ كیلومتر باهدف اتصال این استان به شبكه ریلی از سال ۱۳۸۰ شروع شد و از شهرهای زاگرس و بیستون عبور می كند. تابحال با صرف هزینه ای بالغ بر ۳ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال از پیشرفت فیزیكی ۸۰ درصد برخوردار می باشد.
وی اضافه كرد: عملیات اجرایی صورت گرفته در این پروژه شامل ۵ میلیون و ۱۴۵ كیلومترمربع خاك ریزی و ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمكعب خاك برداری، ۶۴ هزار مترمكعب پی كنی و ۴۲۰ هزار مترمكعب بالاست بوده و خط اصلی پروژه به طول كامل ریل گذاری شده است. همینطور میزان وزن ریل بالغ بر ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن و تعداد تراورس به كار رفته شده ۱۹۰ هزار عدد است.
خادمی تصریح كرد: در این طرح ۴ ایستگاه با مساحت ۴۷ هزار و ۲۵۹ مترمربع زیربنا و ۱ میلیون و ۲۳۰ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است كه تابحال ۳۱ هزار و ۴۰۰ مترمربع از ساختمان و ۷۲۲ هزار مترمربع از محوطه آن تولید شده است.
وی با اشاره به اینكه «علاوه بر این ۱۱۰۰ متر پل و ۳ هزار متر تونل در این پروژه تولید شده است» اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز این پروژه ۲۵۰۰ میلیارد ریال است كه پیش بینی می گردد امسال مورد بهره برداری قرار بگیرد.
راه آهن همدان
معاون وزیر راه و شهرسازی به عملیات اجرایی راه آهن همدان اشاره نمود و اظهار داشت: عملیات اجرایی راه آهن همدان به طول ۲۷۰ كیلومتر باهدف اتصال استان به شبكه ریلی از سال ۱۳۸۴ شروع شد در این پروژه كه از شهرهای رباط كریم، نوبران و فامنین عبور می كند تابحال بالغ بر ۵ هزار و ۳۵ میلیارد ریال هزینه شده و هم اكنون در حال بهره برداری است.
وی اضافه كرد: عملیات زیرسازی و ریل گذاری این پروژه تا همدان به اتمام رسیده و ساختمان ایستگاه آن در حال احداث است. در این طرح ۴ ایستگاه به مساحت ۴۰ هزار و ۱۲۴ مترمربع زیربنا و ۱ میلیون و ۶۶۰ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است كه تابحال ۱۶ هزار و ۶۰۰ مترمربع از ساختمان و ۵۹۰ هزار مترمربع از محوطه آن تولید شده و همینطور برای احداث این خط ریلی ۱۶۵۰ متر پل هم اجرا شده است.
راه آهن مهاباد ـ ارومیه
خادمی درباره وضعیت پروژه ریلی مهاباد ـ ارومیه اظهار داشت: عملیات اجرایی پروژه راه آهن مهاباد ـ ارومیه به طول ۹۷ كیلومتر باهدف اتصال استان آذربایجان غربی به شبكه ریلی از سال ۱۳۸۰ شروع شد. این پروژه از مبدأ مهاباد آغاز می گردد و بعد از عبور از شهر نقده به ارومیه منتهی می گردد و تابحال با هزینه ای بالغ بر ۴ هزار و ۵۳۴ میلیارد ریال از پیشرفت فیزیكی ۹۰ درصد برخوردار می باشد.
وی اضافه كرد: عملیات اجرایی صورت گرفته در این پروژه شامل ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار مترمكعب خاك ریزی، ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمكعب خاك برداری، ۲۵۳ هزار مترمكعب پی كنی و ۲۵۰ هزار مترمكعب بالاست است و كل محور از مهاباد تا ارومیه ریل گذاری شده است.
این مقام مسئول تصریح كرد: میزان وزن ریل بالغ بر ۱۲ هزار تن و تعداد تراورس به كار رفته شده ۱۶۷ هزار عدد است. در این طرح دو ایستگاه با مساحت ۲۷ هزار و ۴۱۶ مترمربع زیربنا و ۸۵۰ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است؛ كه تابحال ۲۰ هزار مترمربع از ساختمان و ۶۱۴ هزار مترمربع از محوطه آن تولید شده است. همینطور در این پروژه ۱۱۰۰ متر پل ۱۹۰۰ متر تونل احداث شده است.
خادمی خاطرنشان كرد: اعتبار مورد نیاز این پروژه ۲۷۵۰ میلیارد ریال است كه پیش بینی می گردد امسال به بهره برداری برسد.
راه آهن میانه ـ بستان آباد
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل با اشاره به میزان پشرفت فیزیكی راه آهن میانه ـ بستان آباد اظهار داشت: عملیات اجرایی پروژه راه آهن میانه بستان آباد به طول ۱۳۳ كیلومتر باهدف كاهش مسیر فعلی تهران-تبریز از سال ۱۳۸۰ شروع شد. این پروژه كه از شهرهای تركمانچای و تیكمه داش عبور می كند تابحال با هزینه ای بالغ بر ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از پیشرفت فیزیكی ۹۲ درصد برخوردار می باشد.
وی اضافه كرد: عملیات اجرایی صورت گرفته شامل ۱۴ میلیون مترمكعب خاك ریزی، ۲۳ میلیون مترمكعب خاك برداری و ۴۵ هزار مترمكعب بالاست و ۷۴ كیلومتر ریل گذاری است. میزان وزن ریل بالغ بر ۹۵۰۰ تن و تعداد تراورس به كار رفته شده هم ۱۴۰ هزار عدد است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در این طرح ۳ ایستگاه با مساحت ۱۲ هزار و ۶۲۸ مترمربع زیربنا و ۳۱۰ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است كه تابحال ۹۵۶ مترمربع از ساختمان و ۲۰ هزار مترمربع از محوطه آن تولید شده است
خادمی اضافه كرد: علاوه بر این ۵ هزار متر پل و ۱۸ هزار متر تونل در این پروژه اجرا شده است. همینطور اعتبار مورد نیاز این پروژه ۱۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال است كه پیش بینی می گردد امسال به بهره برداری برسد.
راه آهن یزد ـ مهریز
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل عملیات اجرایی راه آهن یزد ـ مهریز به طول ۳۰ كیلومتر باهدف ارتباط ریلی فلات مركزی با استان های فارس و بوشهر از سال ۱۳۹۱ آغازشده است. این پروژه در مسیر یزد-بافق از ایستگاه رخش منشعب و به سمت اقلید ادامه می یابد و تابحال با هزینه ای بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال از پیشرفت فیزیكی ۹۷ درصد برخوردار می باشد عملیات اجرایی صورت گرفته در این پروژه شامل ۵۰۰ هزار مترمكعب خاك ریزی، ۲۳ هزار مترمكعب خاك برداری، ۱۲ هزار مترمكعب پی كنی، ۶۰ هزار مترمكعب بالاست بوده و ۳۰ كیلومتر ریل گذاری شده است.
خادمی با اشاره به اینكه «میزان وزن ریل بالغ بر ۳ هزار و ۶۰۰ تن و تعداد تراورس ۵۰ هزار عدد است» اضافه كرد: در این طرح دو ایستگاه به مساحت ۲ هزار مترمربع زیربنا و ۱۶ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است كه تابحال ۱ هزار مترمربع از ساختمان و ۱۰ هزار و ۴۰۰ مترمربع از محوطه آن تولید شده است.
وی خاطرنشان كرد: اعتبار مورد نیاز این پروژه ۱۲۰۰ میلیارد ریال است كه پیش بینی می گردد تا آخر سال جاری به اتمام برسد.
راه آهن خواف ـ هرات
معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد راه آهن خواف ـ هرات اظهار داشت: عملیات اجرایی پروژه راه آهن خواف-هرات به طول ۱۳۹ كیلومتر باهدف تولید كریدور ریلی بین و ایران و افغانستان و سپس اتصال آن به كشور چین از سال ۱۳۸۶ شروع شد. این پروژه تابحال با هزینه ای بالغ بر ۲ هزار و ۹۶۴ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیكی ۸۹ درصد برخوردار می باشد.
وی اضافه كرد: عملیات اجرایی صورت گرفته در این پروژه شامل ۲ میلیون و ۲۱۵ هزار مترمكعب خاك ریزی، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمكعب خاك برداری، ۱۴۰ مترمكعب پی كنی و ۲۵۵ هزار مترمكعب بالاست بوده و ۷۶ كیلومتر پروژه ریل گذاری شده است. همینطور میزان وزن ریل بالغ بر ۱۰ هزار و ۸۰۰ تن و تعداد تراورس به كار رفته شده هم ۱۳۵ هزار عدد است.
خادمی ادامه داد: در این طرح یك ایستگاه مسافری با مساحت ۴ هزار ۷۴۷ مترمربع زیربنا و ۶۰۰ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است كه تابحال ۴۲۷ مترمربع از ساختمان و ۵۴ هزار مترمربع از محوطه آن تولید شده است، ۲۰۰ متر پل هم در این راه آهن آهن تولید شده است. اعتبار مورد نیاز این پروژه ۹۲۰ میلیارد ریال است كه پیش بینی می گردد امسال به بهره برداری برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان كرد: بر مبنای بررسی ها بعد از بهره برداری از ۷ پروژه ریلی اقتصاد مقاومتی تا آخر سال جاری اتصال مراكز استان های اردبیل، خراسان شمالی، لرستان، كردستان و چهارمحال و بختیاری در سال ۹۷ در دستور كار قرار می گیرد تا در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد اتصال ۱۰ استان كشور به شبكه راه آهن باشیم.

1396/10/18
14:44:48
5.0 / 5
163
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین