محسن هاشمی عنوان كرد

انباشت بیشتر از 70 هزار پرونده دركمیسیون ماده 100، معطلی پرونده ها در دفاترالكترونیك برای استعلام

انباشت بیشتر از 70 هزار پرونده دركمیسیون ماده 100، معطلی پرونده ها در دفاترالكترونیك برای استعلام مركز املاك: رئیس شورای شهر تهران با ارائه آماری از وضعیت صدور پروانه در شهر تهران عنوان نمود كه باید اتصالی بین سیستم های كنترلی و دریافت عوارض و مالیات شهری ایجاد شود تا همه ذینفعان در ارزش افزوده فعالیت های ساختمانی سهیم باشند.


به گزارش مركز املاك به نقل از ایسنا، محسن هاشمی بامداد امروز در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند شهرسازی با بیان این كه در شهر تهران حدود 940 تا 960 هزار پارسل وجود دارد، اظهار داشت: در این پارسل ها سه میلیون خانه مسكونی قرار دارد و این در شرایطی است كه تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در سال 1397، 11 هزار پرونده بوده است.
وی با بیان این كه در سال 1391 شاهد اوج صدور پروانه های ساختمانی بودیم بگونه ای كه در این سال 28 هزار پروانه صادر شد، افزود: سال 1396 هم حدود 10 هزار پروانه صادر گردیده است و با یك حساب سرانگشتی متوجه می شویم كه به صورت میانگین سالانه حدود 10 هزار پروانه ساختمانی در شهرداری تهران صادر می شود و یا به عبارتی دیگر 10 هزار نفر مشتری این سامانه هوشمند صدور پروانه هستند كه امروز افتتاح می شود.
رئیس شورای شهر تهران با بیان این كه وقتی به روند صدور پروانه ساختمانی نگاه می نماییم می بینیم كه مالك باید از سه مرحله عبور كند، اظهار نمود: شهرداری می گوید آن قسمتی كه مربوط به ما است را 30 تا 35 روزه عرضه می نماییم، اما بخش دیگر صدور پروانه در دفاتر خدمات الكترونیك است كه وقتی به آنها می گوییم چقدر زمان معطلی پرونده در دفاتر است به ما می گویند 50 روز، اما وقتی آمار اصلی را می گیریم می بینیم كه حدود 350 روز پرونده در دفاتر می ماند، چون كه عمده استعلاماتی كه مردم باید برای دفاتر بیاورند مربوط به بخش های دیگر همچون بخش های داخل خود شهرداری است. مثلا افراد باید استعلام تونل و یا حریم ایستگاه را ضمیمه پرونده كنند و تا زمانی كه پاسخ مترو نیاید پرونده باز می ماند.
هاشمی با بیان این كه معطلی 350 روزه پرونده ها در دفاتر صرفا برای استعلام گیری است، افزود: معتقدم كه این سامانه شهرسازی كه امروز رونمایی گردید باید به سامانه های دیگر هم وصل شود تا مشكل مردم حل و فصل شود و اگر می خواهید به مردم كمك كنید باید این سامانه به دستگاه های اجرایی دیگر متصل شود.
رئیس شورای شهر تهران با بیان این كه یكی دیگر از موضوعاتی كه مردم را زجر می دهد صدور آخر كار است، اظهار داشت: شهرداری می گوید 14 روزه آخر كار را صادر می نماییم اما افرادی را می شناسم كه دو سال است كه به دنبال آخر كار هستند و من نمی دانم این 14 روز از كجا شكل می گیرد.
وی با بیان این كه این بخش هایی كه امروز راه اندازی شد عموما توسط كارشناسان دفاتر وارد سیستم می شد، اظهار نمود: ما باید مشكل مردم را حل نماییم نه این كه اطلاعاتی كه توسط كارشناسان ثبت شده را امروز بگوییم توسط خود مردم ثبت گردد، مردم كه مشكل شان بازی با انگشت و كیبورد نیست مشكل مردم آنجایی است كه ما آنها را به سراغ استعلامات گوناگون می فرستیم.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه با بیان این كه عرضه ی خدمت هایی نظیر سامانه شهرسازی شهروندمحور اقدام خوبی است كه دسترسی شهروندان به اطلاعات مورد نیاز و رجوع آنها به شهرداری و دفاتر خدمات الكترونیك شهر را می كاهد، اضافه كرد: البته در گذشته هم به شكلی این دسترسی از راه سامانه شهرسازی و شماره پرونده شهرسازی وجود داشت كه حالا این سامانه جدید آنرا تكمیل و تسهیل می كند.
هاشمی با بیان این كه ما یك نقاطی در مسیرهای هوشمندسازی داریم كه سبب می شود برخی به یكسری اطلاعات دسترسی پیدا كنند و برخی هم از یكسری اطلاعات محروم شوند، اظهار داشت: نباید بگونه ای عمل نماییم كه به یك تعدادی اطلاعات برسد و تعدادی دیگر از دستیابی به این اطلاعات محروم شوند و باید مراقب برخی اطلاعات باشیم. بعنوان مثال امكان دارد یك نفر یك پهنه را از G به M تبدیل نموده و بعد از معامله باردیگر پهنه M را به همان G تبدیل كند و یك جور كلاهبرداری رخ دهد و این اتفاق خطرناك می باشد.
وی با بیان این كه البته ابهاماتی از جانب برخی كارشناسان وارد شده بگونه ای كه برخی معتقدند انتشار گسترده اطلاعات در صورتیكه فرهنگ استفاده و آموزش صحیح آن وجود نداشته باشد دردسرساز می شود، اظهار نمود: در بعضی موارد امكان دارد انتشار این اطلاعات به سوء استفاده برخی افراد نظیر بنگاه های معاملات ملكی برای اطلاع از وضعیت املاك كه مالكان یا خریداران جدید از وضعیت آن بی خبر هستند منجر شود.
رئیس شورای شهر تهران با بیان این كه باید اتصالی بین این سامانه و سیستم های كنترلی و دریافت عوارض و مالیات شهری ایجاد شود تا همه ذینفعان در ارزش افزوده فعالیت های ساختمانی سهیم باشند تا منافع آن تنها به سازنده یا بساز و بفروش نرسد، اظهار داشت: شاهد می باشیم كه بیشتر از 70 هزار پرونده در كمیسیون ماده 100 انباشته شده و دهها برابر این مقدار از راه سیستم نظارت فنی و تغییر پروانه در شهرداری توانسته اند بیشتر از میزان مصوب در طرح تفصیلی و دستور نقشه خود، بنا راه اندازی كنند و منافع هنگفتی به دست آورند و این در شرایطی است كه سهم مدیریت شهری و پرداخت هزینه های خدمت رسانی را ادا نكرده اند.
وی افزود: اگر سامانه شهرداری بتواند به صورت هوشمند، اقدامات را رصد كرده و اطلاعات را به صورت بسته بندی شده در اختیار مدیران قرار دهد، بطور قطع امكان دفاع از حقوق عمومی، پیشگیری از رانت و سوء استفاده و عدم تضییع منابع شهروندان افزایش خواهد یافت.




منبع:

1398/07/17
14:33:43
5.0 / 5
28
تگهای خبر: خانه , خدمات , خرید , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین