در گفت و گو با مركز املاك مطرح شد: تعامل با دستگاه های اجرایی راهكار معاونت حمل و نقل شهرداری تهران به گزارش مركز املاك معاون حمل و نقل شهرداری تهران با اعلان اینكه به دنبال وصول قانونی، مطالبات مترو و اتوبوس هستیم، اظهار داشت: تعامل، اصلاح مسیرهای درآمدی، كاهش هزینه ها و پیگیری مطالبات قانونی جزو برنامه معاونت حمل و نقل است. سید مناف هاشی در گفت و گو با ایسنا، در مورد تحقق وعده دولت برای تزریق اتوبوس های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران به دنبال افزایش نرخ سوخت در آبان ۹۸، اظهار داشت: دولت ملاحظاتی در حوزه اقتصادی دارد و از آنجایی که من در سالهای مختلف در دولت فعالیت داشتم، این محدودیت و ملاحظات را درک می نماییم و می دانیم دولت مشکلات و سختی هایی را در حوزه تحریم، ارز، مسائل پولی و مالی تحمل می کند؛ اما از طرفی در قانون برای دولت تعهداتی در بحث توسعه مترو و اتوبوس در نظر گرفته شده است و این در شرایطی است که معمولا در کلانشهرهای دنیا، دولت در توسعه زیرساخت ها وارد می شوند و طبیعا این انتظار همیشه از دولت ها همچون دولت ما نیز بوده است. وی با اشاره به اینکه بهترین سالهای توسعه حمل و نقل عمومی زمانی بود که قانون در زمینه تامین ناوگان سهم ۷۰ درصدی برای دولت و ۳۰ درصدی برای شهرداری ها تعیین کرده بود، اظهار داشت: سعی کردیم در مجلس این درصد را به ۱۷.۵درصد سهم شهرداری ها و ۸۲.۵ درصد سهم دولت در توسعه حمل و نقل عمومی کلانشهرها برسانیم که بهترین مصوبات و قوانینی بود که شکل گرفت؛ از سویی دیگر در سال۸۴، از محل تبصره ۱۳ بهترین منابع برای مترو تصویب گردید تا بر طبق آن وضعیت حمل و نقل از آنچه که در آن زمان بود در یک بازه ده ساله ارتقاء یابد، اما به مرور این امکانات و منابع کم شد و دولت بموقع به تعهدات خود در حوزه مترو، اتوبوس و حتی پرداخت جرائم راهنمایی و رانندگی عمل نکرد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: جرائم راهنمایی و رانندگی از محل دوربین های ترافیکی که در شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران ثبت تخلف می شود، وصول می شود و قانون گذار سهم مشخصی برای شهرداری تهران مشخص کرده است که باید پرداخت شود؛ اما این امر محقق نمی گردد. وی اظهار داشت: ما انتظار و توقع زیادی نداریم؛ اما حق مردم و کلانشهرها این است که دولت به آنچه که در قانون مصوب شده عمل کند و نکته جالب اینکه قانون راهکار نظارتی به اسم دیوان محاسبات را در مورد این مساله معرفی کرده اما آیا در این چند سال اقدامی موثر دیده اید؟ مناف هاشمی اضافه کرد: ما نباید همه چیز را از شهرداری ها بخواهیم چونکه آنها باید منابعی را از دولت بگیرند و طبیعی است که اگر این منابع محقق نشود؛ خدمات رسانی به شهروندان تقلیل می یابد و کم کم شهرداری ها برای اداره اموراتشان، مجبور به ستاندن وام و... می شوند. هاشمی در مورد راهکار فروش اوراق مشارکت برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با طرح این سوال که چرا شهرداری تهران در عرضه اوراق مشارکت خود با مشکلاتی مواجه است؟ پاسخ داد: مشکل، عدم همکاری بانکها با شهرداری تهران است؛ اما باز هم جای سوال است که چرا بانک ها نمی توانند با سازمانی به بزرگی شهرداری تهران همکاری کنند؟ پاسخ مشخص است که شهرداری به بانکها بدهکار است و این درحالی است که بانکها باید به بانک مرکزی تسویه بدهند تا اجازه دهند عاملیت اوراق مشارکت شهرداری را قبول کنند. بگفته وی، بانکها از خدایشان است که با شهرداری کار کنند اما بانک مرکزی اجازه نمی دهد؛ چونکه شهرداری بابت توسعه شهر همچون ساخت مترو به بانکها بدهکار است. بدهی که دولت می توانست در تعامل با شهرداری حل کند. بنابراین بنده زمانی که بعنوان معاون حمل و نقل شهرداری تهران انتخاب شدم، راهکار تعامل با همه دستگاه های اجرایی را در دستور کار خود قرار دادم. معاون حمل و نقل وترافیک شهرداری تهران اضافه کرد: طی هفت سال قبل در حوزه مترو و اتوبوس تحقق درآمد نداشتیم و در حوزه جرائم راهنمایی و رانندگی و... نیز شرایط همین طور است. بنابراین بدهی شهرداری به پیمانکاران و بانک ها نیز افزایش یافته و رقم قابل توجهی است که این مشکلات مالی، اختلال و چالش هایی در اوراق مشارکت سالهای اخیر نیز به وجود آورده که البته در حال رفع آن هستیم. به دنبال وصول مطالبات اتوبوس و مترو هستیم منابع قانونی شورا برای توسعه حمل و نقل هم به دستمان نرسیده است هاشمی با تاکید بر اینکه در حوزه مترو و اتوبوسرانی به دنبال راهکاری هستیم تا مطالبات خودرا وصول نماییم، اظهار داشت: برمبنای همین رویکرد بنده از زمان آغاز مسئولیتم، تعامل با همه دستگاه های دولتی و اجرایی را در اولویت قرار داده ام و تلاش می نماییم تا حق و حقوق مردم طبق آنچه در قانون بودجه به تصویب رسیده، وصول کنیم؛ چونکه در حوزه مصوبات شورای شهر نیز خیلی از منابع قانونی که مصوب شورای شهر را دارد هنوز به دستمان نرسیده است. بعنوان مثال بر طبق مصوبه شورای شهر، باید ۲۰ درصد از درآمد صدور پروانه برای ساخت مترو استفاده شود؛ اما این امر تابحال محقق نشده است و این درحالی است که دخل و خرج مترو به هم نمی خواند. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه اساس خیلی از مصوبات حمایتی شورا از مترو به علت آن بود که دخل و خرج مترو همخوانی نداشت، اشاره کرد: اطلاع دارید که پول بلیت مترو به صورت کامل از طرف شهروندان پرداخت نمی گردد و پرداخت قسمتی از این پول به صورت یارانه توسط دولت و بخش دیگر توسط شهرداری صورت می گیرد. این در شرایطی است که خیلی از شهرهای دنیا شرکت های بهره برداری خودگردان هستند اما قیمت واقعی بلیت را از مردم دریافت می کنند، اما آیا ما می توانیم قیمت تمام شده بلیت را از یک شهروند بگیریم؟ آیا واقعی کردن بلیت برای مسافری که از مترو و اتوبوس به دفعات زیاد در روز استفاده می نماید به صرفه است؟ به همین دلیلهای دولت و شهرداری باید یارانه خودرا در این عرصه بپردازند و این کمک ها باید در حوزه اقتصاد حمل و نقل مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه داد: حوزه اقتصاد حمل و نقل فقط تونل ساختن، واگن آوردن و بدهی بالا آوردن، نیست؛ بلکه باید بتوانیم برای پویایی این اقتصاد از روش های مختلفی استفاده نماییم و ما درنظر داریم همه ابعاد را دنبال کنیم؛ بگونه ای که ما معتقدیم باید حرفهایمان را با نمایندگان مجلس بزنیم؛ در حوزه دولت نیز باید با منطق و با مصوبات قانونی که حق و حقوق مردم و شهر است را وصول و درباره مصوبات شورای شهر نیز همین مسیر را دنبال نماییم. در حوزه وصول درآمدهای خودمان نیز باید تلاش نماییم. در عین حال جلوی رانت و فساد و مسائلی که گاها می تواند وجود داشته باشد را بگیریم تا به سمت کاهش هزینه ها حرکت نماییم. معاون شهردار تهران افزود: پس به عبارت دیگر هدف ما اصلاح مسیرهای درآمدی، کاهش هزینه ها و پیگیری مطالبات قانونی خواهد بود تا بتوانیم خدمات بهتری به مسافران حمل و نقل عمومی داشته باشیم. هاشمی در پاسخ به این سؤال که باتوجه به کمبود منابع دولت آیا می توان چشم اندازی برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی متصور شد؟ اضافه کرد: پارسال ۱۷۰۰ میلیارد تومان در مترو هزینه شده و همه تلاش بنده این است که این رقم را امسال به بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان یعنی حدود سه برابر سال ۹۸ افزایش دهم. البته فرآیند پیچیده ای است؛ چونکه اوضاع اقتصادی مناسب نمی باشد اما اگر بتوانیم ۱۷۰۰ میلیارد تومان را به ۵۰۰۰ میلیارد تومان در سال برسانیم به خیلی از برنامه هایمان دست خواهیم یافت و به معنایی ساده تر با تحقق این درآمد می توانیم در مترو سه برابر سال ۹۸ عملکرد داشته باشیم و ایستگاه های بیشتر فعال شود. معاون شهردار تهران اشاره کرد: هم اکنون اوراق سال ۹۸ و ۹۷ در دسترس قرار دارد که اگر مشکلات آن حل شود بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان خواهد بود، بودجه ما از حوزه عمرانی مترو نیز ۲۸۰۰ میلیارد تومان است که اگر محقق شود ۴۸۰۰ ملیارد تومان خواهد شد؛ علاوه بر این، اگر بودجه های مربوط به حوزه معاونت را هم به ما اختصاص دهند که شامل ۲۰ درصد پروانه ساخت و ساز، کسری پارکینگ و پارک حاشیه ای است، رقم بالایی خواهد شد و من در طول سنوات به این نتیجه رسیدم که در کشور ما فقط با پیگیری و تلاش به نتیجه می رسیم. وی با تاکید بر اینکه بطور قطع پیگیر این مساله هستم و با تلاش و پیگیری می توان به نتیجه رسید، اظهار داشت: بنابراین چشم اندازی که برای توسعه حمل و نقل عمومی متصور هستم، امیدوار کننده است به شرط آن که موانع بیهوده و خاصی پیش نیاید. منبع: msamlak.ir 5.0 / 5 2227 1399/05/10 13:54:21 تگهای خبر: بانك , بانك مركزی , بهره برداری , پیمانكار این پست مرکز املاک را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط از بازار سکه و طلا چه خبر؟ راهنمای کامل برای انتخاب بهترین ابزار برندسازی ضرورت برون رفت پردیسان از ترافیک بازگشایی محورهای جدید و احیای مترو افزایش سرعت قطارهای باری حامل واگن های خالی به 80 کیلومتر در ساعت نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۶ بعلاوه ۴