سازمان بنادر:

انتقال اراضی بندری به سرمایه گذاران اجاره ای است، نه واگذاری

انتقال اراضی بندری به سرمایه گذاران اجاره ای است، نه واگذاری به گزارش مرکز املاک مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: اراضی بندر شهید رجایی به هیچ عنوان به سرمایه گذاران واگذار نخواهد شد و تنها به آنها اجاره داده می شود.



به گزارش مرکز املاک به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سعید عظیمی مجری طرح ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی در مورد تفاهم نامه امضا شده اخیر با حضور وزیر راه و شهرسازی که مقرر است این بندر از نسل دوم به سوم، تبدیل گردد، عنوان کرد: ارتقای نسل بنادر لازمه وجودی توسعه هر کشور است و در همین راستا، وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر ارتقای بنادر کشور به نسل سوم را با جدیت دنبال می کند و امضای تفاهم نامه مذکور هم در همین راستا است.
وی افزود: بر همین مبنا وزارت راه و شهرسازی ارتقای بندر شهید رجایی که حجم بالایی صادرات و واردات دارد را در دستور کار قرار داده و در گام نخست ۲۴۰۰ هکتار به اراضی پس کرانه بندر الحاق شد که این به تنهایی ظرفیت بندر شهید رجایی را به ۲ برابر ارتقا می دهد.
وی اضافه کرد: در کنار این منطقه، زمین های دیگری بود که با تلاش و تلاش آنها به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد که در اتصال با بندر شهید رجایی است و مقرر است با اقدامات انجام گرفته کاملاً جزو اراضی بندر شود.
وی خاطرنشان کرد: جهت اتصال کامل یک بزرگراه از میان آن رد می شود که برای این مسئله یک سری پیشنهاد به سازمان راهداری و شرکت ساخت عرضه شده است.
عظیمی اظهار داشت: با هماهنگی های انجام گرفته مقرر است این مسیر ۵۰۰ متری که از ضلع شمالی اراضی رد می شود با پیشنهاد گذاشتن ۲ پل روی این تکه از مسیر و با برداشته شدن آن، مقدار اراضی به ۴۸۰۰ متر افزایش پیدا کند.
تبدیل بندر شهید رجایی به بندر نسل سوم با یک الگوی مناسب
مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: وقتی عمده صادرات و واردات کشور از راه دریا انجام می گیرد، پس بهتر است کارخانه ها را در کنار دریا داشته باشیم. به همین خاطر بهترین گزینه برای این اتفاق کارخانه های صنعتی و شرکتهای بزرگ معدنی هستند که بعضی از آنها بزرگترین هلدینگ بورسی مواد معدنی بوده که کار تولید سرب، روی، مس و منگنز را انجام می دهند. شرکت هایی که یکی از آنها درآمد خالص ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیاردی داشته و درآمد ناخالص شان هم با عنایت به این که سهامی عام هستند ۲ هزار میلیارد بوده است.
عظیمی در ادامه خاطرنشان کرد: برای این مجموعه ها به همین خاطر فرقی ندارد که آنرا در اصفهان بزنند یا خراسان شمالی چون در کل هزینه حمل و نقل، گمرک و مالیات برای شان گران تمام می شود اما وقتی کارخانه ای چسبیده به بندر راه اندازی کنند این خود می تواند یک زمینه برای کاهش قیمت تمام شده محصول باشد و ارزآوری هنگفتی برای کشور به وجود بیاورد. این مورد سبب شده، بنادر نسل سوم در دنیا بنادر موفقی باشند و بر همین مبنا به دنبال پیاده سازی این الگو در بندر شهید رجایی بودیم تا این اتفاق مهم رقم بخورد.
سازمان بنادر به آماده سازی این اراضی ورود نخواهد کرد
مجری طرح ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی در پاسخ به سوالی در خصوص برخی نگرانی ها بابت حریم و حدود این اراضی که گفته می شود معلوم نیست و بدون داشتن زیرساخت از تپه و سنگلاخ تشکیل شده در مورد این مورد که سازمان بنادر و دریانوردی بدون توجه به این موارد تنها به دنبال امضای یک قرارداد بوده است، عنوان کرد: در این حوزه اشتباهی که وجود دارد این است که سازمان بنادر به هیچ عنوان در بحث آماده سازی با عنایت به الگوی جدیدی که وجود دارد، ورود نخواهد کرد.
وی افزود: الگویی که در بسیاری از کشورهای دنیا در حال انجام می باشد و ما آنرا به اجرا گذاشته ایم. در این حوزه با سرمایه گذار صحبت شده است که تنها سازمان بنادر، زمین را در اختیار آنها قرار خواهد داد و حتی شاید آب و گاز و برق را هم باید خود سرمایه گذاران تأمین کنند.
وی اضافه کرد: بعنوان مثال یکی از شرکتهای معدنی بزرگ حاضر در این تفاهم نامه اعلام داشته است که خودش ۱۱۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین دارد و کار آماده سازی را خودش بر مبنای استانداردهای مدنظر انجام خواهد داد. چون که معتقدند طرح آنها با طرح مدنظر ما متفاوت می باشد. بعنوان مثال این مجموعه باید بر مبنای استانداردهای خودش جایی را برای منبع روی تعبیه کند و به همین خاطر در صحبت های اولیه قرار شد آماده سازی با خود این سرمایه گذاران باشد.
به هیچ سرمایه گذاری زمین واگذار نمی نماییم، اجاره می دهیم
عظیمی در ادامه بیان داشت: نکته مهم دیگر این است که به هیچ عنوان زمینی به این سرمایه گذاران واگذار نخواهد شد و تنها به آنها اجاره داده می شود. به همین خاطر آماده سازی پای خودشان است و این یک امتیاز برای وزارت راه و شهرسازی و مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی است که هیچ هزینه ای برای آماده سازی پرداخت نمی کنند.
وی اضافه کرد: سازمان بنادر می توانست در این زمین ها برای درآمدزایی بسیاری از موارد همچون ساخت انبار را اجرایی کند اما چون به دنبال ارتقای بنادر است به جای اینکه سازمان ۲ تا ۳ هزار میلیارد هزینه کند و در ادامه کارهای توسعه ای متوقف شود، این گونه از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده نمود.
وی افزود: بدین منظور در وهله نخست از مجموعه های معدنی دعوت به عمل آورده شد چون خودشان ماشین آلات داشته و هزینه ها برای آنها کمتر می شود. اساسا برای سازمان بنادر مقدور نیست آماده سازی کارخانه مس را در برنامه داشته باشد چون استانداردهای خاص خودش را دارد و همین مساله سبب شد با نهایی شدن کار، زمین ها به این شکل به سرمایه گذاران واگذار شود.
اراضی سنددار سازمان واگذار می شوند نه زمین های دارای معارض
مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد وجود معارض در اراضی ذکر شده و این شائبه که هیچ گونه اقدامی در مورد آنها انجام نشده است، اظهار داشت: در این اراضی سازمان بنادر و دریانوردی نزدیک به ۲۷۰۰ هکتار زمین دارد که تنها ۳۵۰ هکتار آن معارض دارد.
وی اضافه کرد: به همین خاطر هیچ عقل سلیمی نمی گوید که به خاطر این میزان زمین بقیه زمین هایی که سند دارند و نزدیک به ۱۷۰۰ هکتار هستند بدون استفاده نگه داشته شوند. در این راه به هیچ عنوان زمین هایی که معارض دارند با عنایت به این که تیم حقوقی دنبال کار آن هاست، واگذار نخواهند شد.
وی افزود: بااین کار پس از ۱۵ سال بدون استفاده بودن این زمین ها، روح جدیدی به رگ های زمین منطقه تزریق شد تا با این سرمایه گذاری شاهد رشد روزافزون بندر باشیم. در این اراضی ۲۴۰۰ هکتاری نزدیک به ۱۸۰۰ هکتار از آنها سند رسمی دارد و حول و حوش ۵۲۰ هکتار در حال تهیه سند بوده و ۳۵۰ هکتار هم معارض دارد که در مجموع نزدیک به ۲۷۰۰ هکتار می شود.
حضور در پس کرانه های بندر شهید رجایی به نفع سرمایه گذار است
مجری طرح ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی در پاسخ به سوالی که با وجود منطقه صنعتی خلیج فارس آیا نیازی بود که این منطقه مورد توجه ویژه قرار بگیرد، عنوان کرد: در بحث نیامدن وزیر صمت به مراسم که شائبه هایی را به وجود آورد و گفته شد این تفاهم نامه مورد تأیید این وزارتخانه نیست، اصلاً مسائل به این شکل نیست.
وی اضافه کرد: با عنایت به امضای تفاهم نامه و فاز دوم فولاد مبارکه، کنسرسیوم فولاد ۱۰ میلیون تنی و راه اندازی کارخانه های لکوموتیو کارها و مکاتبات لازم با شرکت ایمیدرو انجام گرفته بود که با عنایت به تغییر مدیرعامل این مجموعه یکسری ناهماهنگی ها به وجود آمد.
وی اضافه کرد: به همین خاطر فاز دوم این تفاهم نامه مورد تاکید وزیر صمت هم قرار داشته و کاملاً پیگیر هستند و بزودی با نامه نگاری هایی که مقام عالی وزارت راه و شهرسازی داشته اند، انجام خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد: در مورد منطقه خلیج فارس باید بگوییم که این این منطقه به راه آهن سراسری وصل نیست و با اسکله فاصله بسیاری داشته و با توجه نبودن خطوط لوله گاز مشکل آب و برق هم بعضاً دارد. به همین خاطر برای سرمایه گذار همان گونه که گفته شد با این شرایط فرقی ندارد کارخانه اش را در این منطقه راه اندازی کند یا اصفهان چون یک مرتبه بارشان از گمرک خارج شده و یک مرتبه مالیات می دهد و باردیگر به اراضی منطقه ویژه برمی گردد و باید هزینه داشته باشد اما در این اراضی به این شکل نیست.
عظیمی افزود: بعنوان مثال فولاد مبارکه که برای وزارت صمت و ایمیدرو است یا کنسرسیوم فولاد ۱۰ میلیون تنی هم در منطقه خلیج فارس زمین داشته و هم در پسکرانه های بندر شهید رجایی زمین دارد. در این زمین هایی که مقرر است سازمان واگذار کند، خط ریلی وجود داشته در حالیکه در خلیج فارس تنها یک خط آهن رد شده که مسافری است و آنجا امکان گسترش ریل وجود ندارد.
وی اضافه کرد: برعکس شرایط اراضی پس کرانه ای بندر شهید رجایی، در مناطق دیگر محصول ساخته شده یک مرتبه باید به منطقه گمرکی وارد و بعد وارد گمرک سازمان بنادر شود و به همین خاطر حضور در پسکرانه های بندر شهید رجایی به نفع سرمایه گذار است.
پیگیری برای تبدیل وضعیت تفاهم نامه به قرارداد تا ۱۴۰۰
مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد اینکه ضمانت اجرایی این تفاهمنامه ها چیست و چه موقع به قرارداد تبدیل خواهد شد، اظهار داشت: در این مورد یکسری مسائل در مورد شرکتهای حاضر در این تفاهم نامه عنوان شد و اعدادی را اعلام نمودند که به هیچ وجه درست نیست. همه شرکتهای حاضر در این تفاهم نامه شرکت سهامی عام هستند و تنها یک شرکت به واسطه برخی مشکلات بابت مجموعه بالادستی خودش چند روز پیش از این تفاهم نامه به ثبت رسید.
وی اضافه کرد: تمامی شرکتهای حاضر در این تفاهم نامه همه از شرکتهای توانمند بوده و به هیچ وجه ۵ شرکت چند روز قبل ثبت نشده و همان گونه که گفته شد تنها یک شرکت بوده است. با مابقی شرکت ها از شش ماه قبل نامه نگاری های لازم انجام شده است که سازمان بنادر با آن شرکت جدید هم کار نداشته و طرف ما شرکت بالادستی آن است.
وی افزود: این شرکت ها همه برای این تفاهم نامه اعلام آمادگی کردند و فعلاً هیچ چیز منجر به قرارداد نشده است. سازمان بنادر پس از اعلام آمادگی این شرکت ها و حضور در فاز نخست این تفاهم نامه در مراحل بعد طرح های آنها و قیمت های اجاره را مورد بررسی قرار خواهد داد و به همین خاطر هنوز زمینی اجاره نشده است. امیدواریم طبق هماهنگی ها ظرف چند ماه آینده یعنی تا ابتدای سال ۱۴۰۰ با پیگیری های انجام گرفته تبدیل به قرارداد اجرایی شوند.
پروژه ۲۴۰۰ هکتاری اراضی بندر شهید رجایی یک پروژه ملی است
مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در مورد این تفاهم نامه متأسفانه یکسری مطالب با یک نگاه مغرضانه بیان شده است، خاطرنشان کرد: تمامی این شرکتهای حاضر در این تفاهم نامه از شرکتهای بزرگ تولیدی بین المللی هستند که ظرفیت بالایی دارند.
وی اضافه کرد: پروژه ۲۴۰۰ هکتاری اراضی بندر شهید رجایی یک پروژه ملی است که می تواند علاوه بر ارزآوری به اشتغال زایی هم منجر شود. الان شرکت هایی که پا پیش گذاشته اند با استقبال شدیدی این تفاهم نامه را دنبال می کنند چون که این کار می تواند تا نزدیک به ۴۲ درصد هزینه های تولید را برای آنها پایین بیاورد.


منبع:

1399/10/14
19:14:19
0.0 / 5
1155
تگهای خبر: اجاره , استان , استاندارد , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین