شهرداری آمادگی روانی لازم برای جابه جایی های حساسیت برانگیز را ندارد

شهرداری آمادگی روانی لازم برای جابه جایی های حساسیت برانگیز را ندارد به گزارش مرکز املاک رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه اساسنامه 19 سازمان وابسته به شهرداری تهران با اشاره به این که شهرداری آمادگی روانی لازم برای جابه جایی های حساسیت برانگیز را ندارد، اظهار داشت: اما آنچه ما نمایندگان مردم موظفیم به آن عمل نماییم، خلق و خوی مدیران شهرداری نیست، صلاح و مصلحت شهر است.


به گزارش مرکز املاک به نقل از ایسنا، سید حسن رسولی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در جریان بررسی لایحه اساسنامه ۱۹ سازمان وابسته به شهرداری تهران و در پاسخ به شبهاتی که اعضای شورای شهر درباره کلیات این لایحه مطرح نمودند، اظهار داشت: شورا در قالب مصوبه ای شهرداری تهران را موظف به ساماندهی سازمان ها کرده است. مطابق مصوبه شورا ملاک و تعیین حوزه های تخصصی سازمان های وابسته به شهرداری تهران برمبنای موضوع، نوع خدمات و محصولات ارائه شده در قالب ماموریت های قانونی شهرداری تهران مطابق با طبقه بندی پنجگانه تخصصی است و در صورت نیاز باید نسبت به فراهم آوردن سایر حوزه های تخصصی اقدامات لازم صورت گیرد.

رسولی با اشاره به این که شهرداری آمادگی روانی لازم برای جابه جایی های حساسیت برانگیز را ندارند، اظهار داشت: اما آنچه ما نمایندگان مردم موظفیم به آن عمل نماییم، خلق و خوی مدیران شهرداری نیست، صلاح و مصلحت شهر است. برمبنای مصوبه شورا شناسایی مصادیق وجود توازی، تشابه و تزاحم فعالیت سازمان ها و حذف آنها بوسیله ادغام و انحلال صورت گیرد. بدین سبب این مصوبه مستند حقوقی ما است.

وی درباره موضوع سازمان پایانه ها نیز اظهار داشت: ما به این نتیجه رسیدیم که پایانه ها خارج از وظایف شهرداری است، اما بعد به این نتیجه رسیدیم که در حوزه بار شهرداری وظایف مصرحی دارد که آن وظایف را باید انجام دهد. ما فقط به دنبال کوچک کردن نیستیم در عمل به ماده ۷۲ برنامه سوم که کمیسیون فرهنگی از ابتدا به دنبال آنست، شورا تصویب کرده است که شهرداری سازمان گردشگری داشته باشد. کمیسیون برنامه و بودجه بدون استناد به اسناد بالا دستی و مصوبات شورا کاری نکرده است و فقط دوستان در شهرداری ملاحظاتی دارند که طبیعتا" ما در شورا به جز حقوق مردم نباید دغدغه ای دیگری داشته باشیم.

خزانه دار شورا اضافه کرد: اساسنامه تیپ ارکان سازمان ها را تعیین می کند، وجود تفاوت سازمان در شرح وظایف و ماموریت آنها است. اساسنامه تیپ لازم است اما کافی نیست. بنا بر این لازم است برای هر کدام از سازمان ها به صورت علی حده شرح وظایف بیاوریم. ما باید دنبال این باشیم که شهرداری از شورا تبعیت کند نه این که شورا از شهرداری تبعیت کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این لایحه در جهت اصلاح ساختار است؟ اظهار داشت: شورا به اصلاح ساختار رای نداد. شهردار لایحه ای درباره ادغام حوزه دو معاونت ارائه کردند که شورا به آن رای داد. آنچه شورا به آن رای نداد کاهش تعداد معاونت های شهرداری و اصلاح ساختار سازمان ها و شرکتها بود. بدین سبب این لایحه در جهت اصلاح ساختار سازمان ها نیست. من در جلسه گذشته اعلام کردم که باید به حیات خلوت های شهرداری تهران اختتام دهیم. سازمان های نظارتی بیش از ۵۰ بار ایرادهای مختلفی به این سازمان ها گرفته اند. بخشنامه واحد به این معنا نیست که همه سازمان ها یکسان هستند. شرح وظایف متفاوت می باشد. آنچه مشترک است، بخشنامه استخدامی است. برمبنای نص صریح بخشنامه استخدامی، سازمان های وابسته شهرداری به لحاظ مقررات استخدامی عین شهرداری تهران هستند. من تعجب می کنم که دوستان در شهرداری فکر می کنند سازمان های شهرداری جدا از بخشنامه استخدامی شهرداری هستند.

وی در پاسخ به تعدادی از اعضا که شبهه ای درباره ایجاد سازمان جدید مطرح نمودند نیز اظهار داشت: ما سازمان پایانه ها را ایجاد نمی نماییم ما نه به دنبال ایجاد سازمان ها هستیم نه به دنبال حذف آن. اگر شهرداری ماموریت دارد باید سازمان ماموریتی خودرا داشته باشد. اگر ماموریت ندارد، سازمان زائد است. هم اکنون موجودیت سازمان پایانه ها ایراد قانونی دارد. علت هم این است که در هیچ قانونی شهرداری مسئولیتی در حمل و نقل بین شهری ندارد ولی متقابلا در حوزه بار دارد. ما پیشنهاد دادیم سازمان فعلی متولی حمل بار شود. بدین سبب ما سازمان پایانه ها را ایجاد نکردیم. درباره سازمان گردشگری هم همانطور که بارها اعلام کردم این مصوبه خود شورا مطابق ماده ۷۲ برنامه سوم است.

رسولی در ادامه پاسخ به ابهامات ادغام های پیشنهاد شده، اظهار داشت: ما نگفتیم پست معاونت شهردار از سازمان حمل و نقل و ترافیک باشد که موجب تضعیف شود. یا با این تصمیم موجب تضعیف حوزه معاونت عمرانی می شویم. شهرداری حجم کار را دلیل مخالفت اعلام می کنند. حجم کار و تنوع آن ملاک مهندسی سازمان نیست، تجانس کار ملاک است. در امر سازماندهی کارهای متجانس باید در یک باکس سازمانی قرار گیرد. در کجای ساماندهی کمیت ماموریت ها موجب افزایش تعدد سطوح سازمانی می شود؟ این در حالیست که اغلب وظایف را خود سازمان ها انجام نمی دهند و تماما پیمان سپاری می کنند. آنچه باید به آن دقت کنیم این است که به مصوبات خود و ماموریت خودمان احترام بگذاریم. باتوجه به مدت باقی مانده دوره پنجم بهتر است اعضا به کلیات رای دهند چون در صورت رد تا ۶ ماه امکان طرح باردیگر آن وجود ندارد.

به گزارش مرکز املاک به نقل از ایسنا، نهایتا در ادامه پیشنهاد برگشت لایحه به کمیسیون مطرح و با رای موافق اعضا این لایحه جهت بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه بازگشت داده شد.




منبع:

1399/12/25
01:47:06
0.0 / 5
250
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین