گزارش مركز املاك؛

پروژه های عمرانی تشنه بودجه

پروژه های عمرانی تشنه بودجه به گزارش مرکز املاک وزیر راه و شهرسازی طی سالجاری در چند نوبت به تکمیل پروژه های زیربنایی با تشکیل صندوق پروژه های بورسی تاکید کرده است؛ وعده هایی که هنوز عملیاتی نشده اند.



به گزارش مرکز املاک به نقل از مهر، وزیر راه و شهرسازی طی سالجاری چندین بار بر لزوم استفاده از صندوق های پروژه برای اجرای پروژه های حوزه راه و شهرسازی تاکید کرده است.
به عنوان مثال، اسلامی در حاشیه آئین بهره برداری از ۵۶ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری، از تأمین مالی ۱۲ پروژه ریلی و آزادراهی از راه بازار سرمایه اطلاع داد و اظهار داشت: الان در حال مذاکره با سازمان بورس هستیم تا با جذابیت این طرح ها از یک سو و مقبولیت عمومی بازار سرمایه از طرفی، این تأمین مالی صورت گیرد. در مورد نحوه عرضه هم چند الگو داریم که یکی از آنها عرضه سهام هر پروژه به شکل صندوق پروژه ای مستقل و دیگری به صورت ایجاد صندوق پروژه تجمیعی است.
واگذاری پروژه ها به مردم در بودجه ۹۹ آمد ولی اجرایی نشد
اسلام ۱۸ خرداد هم در جمع اعضای انجمن شرکتهای راهسازی با تکیه بر لزوم تحول در مبحث سرمایه گذاری حداکثری برای توسعه راه های کشور بخصوص آزادراه ها و بزرگراه های اصلی عنوان کرد: حالا با عنایت به حکم مترقی بند ۶ تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۹۹ که با پیشنهاد و پیگیری وزارت راه و شهرسازی برای نخستین بار در لایحه و سپس قانون بودجه درج شده است، امکان توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی کاملاً فراهم شده و خوشحالیم این حکم را برای نخستین بار مطرح کردیم. دوم دیماه سال جاری هم اسلامیدر حاشیه بازدید از پروژه های ایستگاه خاوران راه آهن تبریز و خط ریلی بستان آباد تا تبریز، ضمن اشاره به پیشرفت چشم گیر در تکمیل پروژه های ریلی در هشت سال گذشته، خبر از رسیدن طول خطوط ریلی کشور از ۱۰ هزار کیلومتر به ۱۵ هزار کیلومتر تا آخر دولت دوازدهم داد و اظهار داشت: تلاش می نماییم بخشی از اعتبارات مورد نیاز آنها را از بازار سرمایه تأمین نماییم که مجوز آنرا از وزارت اقتصاد و بانک مرکزی گرفتیم. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما اگر بتوانیم ۲۰ پروژه مهم و کلیدی آزادراهی و ریلی کشور را به سرانجام برسانیم، حجم عظیمی از پروژه های ماندگار کشور از راه بازار سرمایه تأمین مالی می شود که سرعت اجرای آنها با سایر پروژه ها بسیار تفاوت خواهد نمود چونکه وصل به بودجه ضعیف دولت نیستند و با منابع بازار سرمایه می توانیم آنها را سریعاً به بهره برداری و بازدهی برسانیم.
بودجه عمرانی نحیف؛ میراثی برای دولت سیزدهم / پروژه های عمرانی متوقف می شوند؟
تمامی این وعده ها در شرایطی تکرار می شوند که وضعیت بودجه عمرانی مصوب در لایحه بودجه سال آینده کشور، خبر از کم رونق تر شدن تکمیل پروژه های زیربنایی، خصوصاً پروژه های ریلی در آخرین سال از دولت دوازدهم می دهد.
به طوری که علیرغم افزایش ارزش ریالی بودجه عمرانی مصوب در سال آینده نسبت به سالجاری، سهم این بودجه نسبت به بودجه عمومی کشور به کمترین نسبت در سالهای گذشته، یعنی ۱۲.۸ درصد رسیده است.
بنابراین، تکمیل پروژه های عمرانی که به زعم کارشناسان، موتور محرک سایر بخش های اقتصادی در جهت توسعه اقتصادی کشور و مصونیت در مقابل فشارهای خارجی است، با چالش مهم تأمین مالی مواجه می باشد.
یک اقتصاددان: کاهش بودجه عمرانی ۱۴۰۰، توسعه را به تأخیر می اندازد
علی مروی کارشناس اقتصادی هم اخیراً در یک نشست زنده ویدیوکنفرانسی با مبحث بررسی بودجه ۱۴۰۰، با انتقاد از کاهش شدید بودجه عمرانی در لایحه ۱۴۰۰ اظهار داشت: تبعات بودجه ۱۴۰۰ بیشتر در متغیرهای اقتصاد کلان اثر دارد و شکاف حدوداً ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دخل و خرج دولت یا اثر تورم زایی دارد یا تولید زدایی یا هر دو؛ خصوصیت توسعه ای بودن بودجه هم با کاهش بودجه عمرانی عملاً از بین رفته است و سال آینده هیچ اتفاقی برای خروج از رکود و ایجاد رونق رخ نخواهد داد.
کارشناس اقتصاد حمل و نقل: تکمیل پروژه های فعلی با بودجه موجود، ۶۰ سال زمان می برد
در همین راستا محمدجواد شاهجویی، کارشناس اقتصاد حمل و نقل، در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به حجم بالای پروژه های معطل عمرانی، تکمیل آنها را لازمه بهبود وضعیت اقتصادی دانست و افزود: شرایط بگونه ای است که اگر همچنان مطابق با رویه های سابق، فرایند تأمین مالی پروژه های زیربنایی، مثلاً پروژه های ریلی بخواهد از راه بودجه های محدود دولتی صورت بگیرد، مدت زمان تکمیل پروژه های فعلی که در دست راه اندازی هستند، بالغ بر ۶۰ سال خواهد شد.
وی اضافه کرد: تغییر منطق تأمین مالی پروژه های زیربنایی و کوشش برای ورود مردم و بخش خصوصی توانمند به این حوزه چندین سال است که در دستورکار کشورهای پیشرفته دنیا قرار گرفته است. با این وجود و به رغم تمام تاکیداتی که مسئولین این حوزه برای ورود مردم به فرایند تأمین مالی، ساخت و بهره برداری از این پروژه ها دارند، هنوز ورود واقعی مردم به این پروژه ها تسهیل نشده و در حد حرف باقی مانده است.
شاهجویی افزود: بدون شک، ورود مردم به فرایند توسعه زیربناهای اقتصادی، هم می تواند زمینه ای برای فعالیت مولد و اقتصادی و سودآور در کشور ایجاد نماید و هم شاخصهای اقتصاد کلان را به ثبات برساند؛ چون که ورود مردم به این چرخه هم ارز با هدایت نقدینگی و کاهش کسری بودجه دولت خواهد بود و به علاوه، سرمایه گذاری در بازارهای موازی و غیر مولد را از رونق خواهد انداخت.
معاون شرکت ساخت: ۴ سال زمان داریم تا ۱۱ هزار کیلومتر کسری شبکه ریلی را جبران کنیم
عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه چرا بودجه های عمرانی همه ساله برای تعداد زیادی پروژه ریلی در نظر گرفته می شود ولی آخر کار تنها تعداد معدودی پروژه به نتیجه می رسد، اظهار نمود: اولاً باید حجم زیادی که زیرساخت ریلی در کشور باید ساخته شود را در نظر گرفت؛ بر مبنای سند چشم انداز ۲۰ ساله، به وزارت راه و شهرسازی تکلیف شده که تا افق ۱۴۰۱ می بایست ۲۵ هزار خط ریلی (زیرساخت) داشته باشیم.
وی اضافه کرد: هم اکنون ۱۴ هزار کیلومتر خطوط ریلی داریم که این فاصله ۱۱ هزار کیلومتر، حجم کار ریل سازی بسیار بالایی را برای ۴ سال آینده ترسیم می کند؛ برای پُر کردن این فاصله تا رسیدن به ۲۵ هزار کیلومتر است که همه ساله پروژه های مختلف ریلی در لایحه بودجه وارد شده و سپس بخش بزرگی از آن در مجلس تصویب می شود که نشان داده است وجود این پروژه ها در قوانین بودجه ضروری می باشد.
معاون شرکت ساخت و توسعه اظهار داشت: اما از آنجایی که محدودیت منابع داریم، چاره ای جز اولویت بندی طرح ها و اجرای تدریجی آنها نداریم تا طرح های بعدی جایگزین شود. شاید طرح هایی که امروزه، اولویت دار هستند، شاید ۵ سال قبل هیچ اولویتی برای آنها دیده و شرایط اجرایی قوی بر آنها حادث نمی شد.
وی تصریح کرد: ازاین رو این چرخه همواره وجود دارد و نمی توانیم آنها را از لوایح سالانه حذف کنیم؛ علت آن هم محدودیت منابع مالی است.



منبع:

1399/12/27
11:27:51
0.0 / 5
1042
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین