شورای شهر ششم و چالش تامین فضای آموزشی

حال ناخوش فضاهای آموزشی پایتخت

حال ناخوش فضاهای آموزشی پایتخت مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان تهران ضمن تببین وضع موجود پایتخت در عرصه فضاهای آموزشی و احتیاج به ساخت ۱۰۰۰ مدرسه جدید به منظور رفع کمبود سرانه فضای آموزشی، به برخی اقدامات صورت گرفته همچون تشکیل میز خیرین و امضای توافق نامه آموزش و پرورش با شهرداری و شورای شهر تهران اشاره و بر ضرورت تداوم آن در سالهای پیش رو تاکید نمود.


محمدرضا قربانی در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به وضعیت فضاهای آموزشی پایتخت اظهار نمود: تهران برخلاف آنچه تصور می شود به لحاظ فضای آموزشی، شهر برخورداری نیست. سرانه استاندارد فضای آموزشی در کشور ۸.۳۴ متر مربع و سرانه میانگین به ازای هر دانش آموز ۵.۲ متر مربع است؛ در حالیکه این شاخص در شهرتهران به ۳.۶ متر مربع می رسد و حتی در بعضی مناطق حدود دو مترمربع است.
وی اضافه کرد: ازاین رو با کمبود فضا مواجهیم و در مناطق مرکزی این وضعیت وخیم تر است. اگر بخواهیم استان ها را بر مبنای سرانه میانگین بسنجیم، استان آخر سیستان و بلوچستان، ماقبل آخر البرز و پس از آن تهران و آذربایجان غربی قرار دارند و در واقع تهران به لحاظ فضای آموزشی جزو سه استان آخر است و باوجود این که پایتخت است اما وضعیت مناسبی ندارد.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهرتهران در ادامه با اشاره به اینکه درصد قابل توجهی از مدارس پایتخت قدمت بالای ۵۰ سال دارند که باید یا تخریب و بازسازی و یا مقاوم سازی شوند اظهار داشت: درمجموع قدمت مدارس تهران هم بیشتر از سایر نقاط کشور است.
قربانی افزود: در شهر تهران باید دو گونه مدرسه ساخته شود؛ نخست مدارس جدیدی که در جهت رفع کمبود سرانه فضای آموزشی و کاهش تراکم جمعیت دانش آموزی ساخته شوند و دوم مدارس فرسوده ای که باید تخریب و از نو ساخته و جایگزین شوند. یک شاخص دیگر تعداد دانش آموزانی است که در هرکلاس درس مشغول به تحصیل اند که رقم میانگین آن در سطح کشور ۲۴ نفر و در تهران ۳۴ نفر است وهر کلاس درس تهران به اندازه ۱۰ دانش آموز شلوغتر از کلاس های مشابه در سایر شهرها است.

نیازمند ساخت حدود ۱۰۰۰ مدرسه جدید در تهران هستیم
وی با بیان این که نیازمند ساخت حدود ۱۰۰۰ مدرسه جدید در تهران هستیم اظهار داشت: حال فضاهای آموزشی در تهران خوب نیست و باید کار جدی در این حوزه صورت بگیرد. مجمع خیرین هم عزم خودش را جزم کرده تا در امر مدرسه سازی پیشگام باشد. مجمع خیرین تهران علاوه بر این که می تواند مستقیما در ساخت و تجهیز مدارس نقش آفرینی کند، به دلیل جایگاه و اعتبار اجتماعی که دارد می تواند میان دستگاههای متولی در این عرصه هم هم افزایی ایجاد نماید.

تشکیل «میز خیرین و فضاهای آموزشی شهر تهران»
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهرتهران ضمن اشاره به استفاده از ظرفیت شورای آموزش و پرورش شهر تهران و دریافت مصوبه تشکیل «میز خیرین و فضاهای آموزشی شهر تهران» در شهریور سال ۹۹ اظهار داشت: در این مصوبه به مجمع خیرین تهران مأموریت داده شده در جهت هم افزایی خیرین و دستگاههای در رابطه با مدرسه سازی انجام وظیفه کند.
وی افزود: از اعضای میز خیرین میتوان به نمایندگان مجمع خیرین مدرسه سازشهر تهران(رئیس و مدیر عامل)، اعضایی از شورای اسلامی شهرتهران(رئیس کمیسیون معماری و شهر سازی و رئیس ونایب رئیس کمیسیون فرهنگی)، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران و مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اشاره نمود که ترکیب جامعی دارد. هدف میز خیرین این است که از ظرفیت های مدرسه سازی نهایت استفاده را ببرد.

رسیدگی ویژه به وضعیت فضاهای آموزشی منطقه ۲۲ تهران
قربانی بعضی از مهم ترین اهداف میز خیرین را هم برشمرد و اظهار داشت: رفع موانع حقوقی، سازمانی و اصلاح فرایندها، ایجاد هم افزایی در دستگاههای در رابطه با مدرسه سازی در کلان شهر تهران همچون؛ آموزش و پرورش، شهرداری، شورای اسلامی شهر، مجمع خیرین مدرسه ساز، نوسازی مداری و اداره کل راه و شهر سازی و رسیدگی ویژه به وضعیت فضاهای آموزشی منطقه ۲۲ تهران، تبدیل به احسن کردن املاک مازاد، پیگیری اجرای طرح هوشمندسازی مدارس، آماده سازی مدارس بعنوان اماکن امن تخلیه در مواقع بحرانی چون سیل و زلزله، ساخت مدرسه در فضاها و زمینهای معرفی شده، پیگیری ساخت مدرسه در محوطه های مازاد و بزرگ برخی مدارس، پیگیری تبدیل خانه مدرسه های کوچک به مجتمع های بزرگ آموزشی همچون این اهداف است.
وی افزود: در همین راستا و در دومین جلسه "میز خیرین" اختصاص شش قطع زمین به آموزش و پرورش برای ساخت مدرسه در منطقه ۲۲تصویب شد که در مرحله اقدام است و یک قطعه زمین حدود۴۰۰۰ متری هم در منطقه ۲۱ برای ساخت مدرسه در اختیار آموزش و پرورش تهران قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان تهران در ادامه به امضای توافق نامه سه جانبه ای از جانب وزیر آموزش و پرورش، شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران در اریبهشت ماه سالجاری اشاره نمود و اظهار داشت: این توافق نامه در راستا و مکمل تشکیل میز خیرین است که به امضا رسیده است و امر مدرسه سازی را بیشتر از پیش در شهرتهران تسهیل خواهد نمود.

شهر تهران به لحاظ فضاهای آموزشی نیازمند توجه ویژه است
وی تصریح کرد که شهر تهران به لحاظ فضاهای آموزشی نیازمند توجه ویژه است. همچون تعهدات مدیریت شهری تهران در این توافق نامه میتوان به همراهی با آموزش و پرورش در تسهیل و تسریع فرآیند صدور مجوز ساخت مدارس، اولویت پیگیری برای ساخت مدارس در منطقه ۲۲، همکاری در اجرای تبدیل خانه مدرسه های کوچک به مجتمع های آموزشی بزرگ و در اولویت قرار گرفتن مصوبات "میز خیرین و فضاهای آموزشی شهر تهران" اشاره نمود. این توافق نامه، جایگاه و میزان اثربخشی میز خیرین را تقویت کرده است، چونکه مسئولیت تحقق مفاد این توافق نامه مهم به میز خیرین و فضاهای آموزشی شهر تهران محول شده است.
قربانی با اشاره به اینکه توافق نامه وزیر آموزش و پرورش با مدیریت شهری پایتخت، یک سند مهم برای سرعت گرفتن و اصلاح فرایندهای ساخت مدارس در شهر تهران است اظهار داشت: برای استاندارد شدن فضاهای آموزشی شهر تهران اگر شورای شهر، شهرداری تهران، آموزش و پرورش، خیرین، نوسازی مدارس و سایر دستگاههای متولی این حوزه در کنار یکدیگر قرار بگیرند میتوان به آینده تهران در حوزه تأمین فضاهای آموزشی بسیارامیدوار بود. تشکیل میز خیرین و امضای توافق نامه مذکور اقدام مناسبی است که اجرای برنامه های عملیاتی برآمده از آن حداقل برای یک دوره چندساله باید در اولویت اقدامات مدیران شهری و همینطور آموزش و پرورشی قرار بگیرد. کمااینکه باید تاکید کنم برای توسعه شهر در ابعاد مختلف، مدیریت شهری هم به مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران و آموزش و پرورش و ظرفیت های بی بدیل این دو نهاد نیاز دارد.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان تهران اضافه کرد: البته "میزخیرین" برپایه مصوبه شورای آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل شده و لزوم اجرای مصوبات آن یک امر بدیهی و مستمر است و البته دارای ضمانت اجرا است. مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران هم بعنوان یک نهاد مردمی به سهم جایگاه خود در "میز خیرین"، پیگیری لازم برای تحقق مصوبات آنرا با هدف استاندارد شدن فضاهای آموزشی شهر تهران دنبال خواهد نمود.
قربانی خاطرنشان کرد: مجمع خیرین تهران براین باور است که نباید اجازه دهیم تنور مدرسه سازی و هم افزایی بین دستگاهی برای تسریع این فرایند، سرد شود. این تعامل می تواند آینده ای امید آفرین را برای دانش آموزان شهر تهران ترسیم کند.
وی با اشاره به اینکه برای به سرانجام رسیدن این مصوبات تلاشهای بسیاری صورت گرفته است اظهار داشت: این تلاش تداوم خواهد یافت چونکه برنامه های پیشبینی شده می تواند مسیر ساخت فضاهای آموزشی در تهران را هموار کند. به واقع ریل گذاری دقیق و هوشمندانه ای صورت گرفته که می تواند فرایندهای مدرسه سازی را سرعت ببخشد و تسهیل کند.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان تهران در انتها اظهار داشت: میز خیرین چون برآمده ازیک نهاد مردمی و خیری است؛ چالش های معمول بین دستگاههای اجرایی را ندارد و می تواند بعنوان کاتالیزور سرعت فرایندهای در ارتباط با توسعه فضاهای آموزشی را افزایش دهد. ضمن آنکه مدیریت شهری جدید هم برپایه این الگوی موفق، می تواند از ظرفیت نهادهای مردمی در نیل به توسعه پایدار بیشتر استفاده نماید.




منبع:

1400/03/21
11:30:56
0.0 / 5
170
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین