معاون گمرك خبر داد؛

رسوب ۳۶۴۳ دستگاه کامیون وارداتی در گمرک

رسوب ۳۶۴۳ دستگاه کامیون وارداتی در گمرک مرکز املاک: معاون فنی گمرک اظهار داشت: بررسی های میدانی نشان داده است ۳ هزار و ۶۴۳ دستگاه کامیون وارداتی در گمرکات رسوب کرده است.



به گزارش مرکز املاک به نقل از گمرک ایران، مهرداد جمال اورنقی معاون فنی گمرک ایران طی نامه ای به قائم مقام محترم ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی با انتقاد از میزان رسوب کامیون های وارداتی و عدم اظهار آنها به گمرک، خواهان شد که این مساله به قید فوریت مورد رسیدگی قرار گیرد و با تشکیل فوری یک کارگروه متشکل از نمایندگان کلیه مراجع و سازمان های مرتبط، ضمن تدقیق در مشکلات این کامیون های وارداتی، تصمیمات لازم در قالب قوانین و مقررات موضوعه اتخاذ و از در معرض خطر قرار گرفتن صدها میلیون دلار سرمایه وارده به گمرکات جلوگیری شود.
در متن این نامه آمده است:
۱) شرایط و ضوابط تبصره ذیل ماده (۲) بخشنامه اجرائی بند (ث) ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور متضمن: شرایط کامیون های وارداتی (دارای ۸ بند)؛ شرایط کامیون های اسقاطی (دارای ۳ بند)؛ شرایط واردکنندگان (دارای ۳ بند) و پروسه انجام کار، سامانه مربوطه و سایر موارد اجرائی، از طرف وزیر محترم راه و شهرسازی، در تاریخ ۱۶ /۵ /۱۳۹۸، طی نامه شماره ۰۲ /۱۰۰ /۷۲۶۱۲ به مراجع ذیربط همچون گمرک ایران ابلاغ گردیده است.
۲) علاوه بر ابلاغ ضوابط فوق، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و وزارت صمت، طی ابلاغیه های گوناگون در تاریخ های متفاوت از جمله: ۹۹.۰۷.۱۹؛ ۹۹.۰۸.۲۴؛ ۹۹.۰۹.۱۶؛ ۹۹.۱۰.۰۲؛ ۹۹.۱۲.۰۳ و ۹۹.۱۲.۱۰ مبادرت به ارسال دستورالعمل ها و بخشنامه های مختلف در خصوص: ردیف تعرفه کامیون های وارداتی؛ نحوه واردات کامیون های وارداتی؛ شرایط کامیون های وارداتی و اسقاطی؛ مجوزهای قانونی و مقرراتی؛ تأیید منشأ ارز کامیون های وارداتی نموده که این شرایط و ضوابط به کلیه گمرکات اجرائی کشور ابلاغ گردیده است؛ بعنوان مثال لازم است به دو نامه و ابلاغیه در این خصوص توجه شود: نامه شماره ۱۸۵۲۳۵ /۶۰ مورخ ۹۹.۰۷.۲۹ وزارت صمت در خصوص این که «با توجه به عدم احراز اهلیت ارائه خدمات بعد از فروش توسط نمایندگی های رسمی خدمات بعد از فروش کامیون های سه ساله کارکرده، تا رفع ابهام مذکور از ترخیص کامیون ها خودداری شود.» و نامه شماره ۷۱ /۱۲۳۷۸۴ مورخ ۹۹.۰۹.۰۸ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص این که «واردکنندگان موظفند بعد از ثبت سفارش واردات، نسبت به اسقاط حداقل یک (۱) دستگاه کامیون فرسوده پیش از ترخیص کامیون های وارداتی اقدام نمایند. بر این اساس ترخیص کامیون های مذکور از گمرکات، با تأییدیه مکتوب این سازمان در خصوص اسقاط کامیون توسط وارد کننده انجام گردد.»
۳) برای صدور مجوز ترخیص کامیون های وارداتی: تأییدیه استاندارد ایمنی و کیفیت از سازمان ملی استاندارد؛ تأییدیه استاندارد آلایندگی از سازمان حفاظت محیط زیست؛ تأییدیه خدمات بعد از فروش و تأیید اسقاط کامیون های فرسوده مشمول طرح، توسط سامانه اسقاط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مورد نیاز است که باید توسط گمرک کنترل و سپس با رعایت سایر مقررات اجازه ترخیص کالا داده شود.
علی ایحال، باوجود این که این سازمان در تاریخ ۱۴۰۰.۰۴.۱۱، جهت جلوگیری از تجمع و انباشت کامیون ها، چهار فقره پیشنهاد در خصوص: ۱ - ارائه شماره شاسی کامیون های اسقاطی، بعد از ترخیص و پیش از شماره گذاری به ناجا؛ ۲ -پ پذیرش مغایرت های جزئی در مشخصات کامیون ها با اسناد ابرازی؛ ۳ - موکول نمودن ارائه کدرهگیری بانک به پس از ترخیص کامیون از گمرک؛ ۴ - استقرار نمایندگان سازمان راهداری در امتداد رفع مشکلات موجود بر سر راه ترخیص کامیون های وارداتی؛ طی نامه شماره ۴۷۴۲۷۲ /۱۴۰۰ به آن سازمان ارائه نموده و آن مرجع نیز در تاریخ ۱۴۰۰.۰۴.۱۵، طی نامه شماره ۷۱ /۵۳۵۷۲، دو پیشنهاد از چهار پیشنهاد ارائه شده را مورد پذیرش قرار داده و مراتب را به گمرک ایران ابلاغ نمود، مع الوصف بررسی های انجام شده حکایت از این مساله دارد که باوجود مضی یک ماه از توافقات صورت گرفته، پیشرفت چندانی در تسهیل و تسریع ترخیص کامیون های وارداتی از گمرکات کشور حاصل نشده و میلیونها دلار سرمایه وارده به این کشور، زیر آفتاب سوزان فصل تابستان یا شرایط جوی، در گمرکات کشور درحال از میان رفتن است که علاوه بر این خسارات مادی، این امر، موجب ایراد ضربات و لطمات روحی فراوان به صاحبان اصلی کالا گردیده است که لازم است ضمن لطمه شناسی موضوع، تصمیمات عاجلی برای تعیین تکلیف این سرمایه های بلاتکلیف اتخاذ گردد. ذیلاً به چند مورد مهم درباب کامیون های رسوبی در گمرکات کشور اشاره می گردد:
۱) بررسی های میدانی و آمار واصله از ۹ گمرک اجرائی کشور به شرح زیر نشان میدهد ۳۶۴۳ دستگاه کامیون وارداتی در این گمرکات رسوب کرده که ۲۵۵۹ دستگاه از این کامیون ها هنوز به گمرک اظهارنشده و ۱۰۸۴ دستگاه از آنها، باوجود این که به گمرک اظهارشده است، تا حالا قابلیت ترخیص پیدا ننموده است. باید توجه داشت باوجود این که این حوزه معاونت، در تاریخ ۱۴۰۰.۰۴.۲۶، طی نامه شماره ۵۴۰۷۷۹ /۱۴۰۰ از تمامی گمرکات اجرائی درخواست ارائه آمار نموده است، فقط ۹ گمرک اجرائی به شرح جدول ذیل نسبت به ارائه آمار مربوطه اقدام نموده اند لیکن، تعدادی از گمرکات اجرائی، تا تنظیم این گزارش، هیچ نوع آماری به این حوزه معاونت ارائه ننموده اند که با محاسبه آمار کامیون های رسوبی سایر گمرکات، این تعداد به بالای ۳۶۴۳ دستگاه نیز افزایش خواهد یافت.
۱) بررسی های صورت گرفته نشان میدهد بیش از ۷۰% کامیون های وارداتی موجود در گمرکات کشور، هنوز به گمرک اظهار نشده اند که لازم است دلیل این امر بررسی شود. گرچه گفته شده است این کامیون ها به سبب عدم صدور ثبت سفارش، به گمرک اظهار نشده اند ولی صحت و سقم این مساله باید بصورت دقیق بررسی شود. بدیهی است عدم اتخاذ تصمیم لازم در این خصوص، کامیون های رسوبی را در آستانه متروکه شدن قرار خواهد داد.
۲) اسناد اولیه و ترانزیتی کامیون ها نشانگر این است که کامیون های وارداتی اکثراً از برندهای معتبر اروپایی مانند: DAF (هلند)، Renault (فرانسه) و Volvo (سوئد) می باشند که مطابق قوانین و مقررات مربوطه با واردات این کامیون ها موافقت شده، لیکن ترخیص آنها از گمرکات با مشکلات عدیده ای روبه رو شده است.
۳) بیشتر این کامیون ها توسط تعدادی از شرکت های حمل و نقل بین المللی وارد و حتی اظهار شده اند.
۴) همچون مواردی که درباب طولانی شدن روند ترخیص کامیون های وارداتی احصاء یا اعلام شده است عبارتند از: عدم صدور ثبت سفارش و به تبع آن عدم امکان اظهار کامیون به گمرک؛ عدم مراجعه تعدادی از واردکنندگان جهت اظهار و انجام تشریفات گمرکی؛ تطویل در صدور مجوزهای قانونی و مقرراتی مربوطه جهت ترخیص کالا همچون مجوزهای استاندارد و محیط زیست؛ طولانی بودن روند استعلام از نمایندگی های مربوطه؛ طولانی بودن روند استعلام ارزش تعدادی از کامیون ها از گمرک؛ عدم ارائه کدرهگیری بانک به گمرک اجرائی و….
با توجه بمراتب معنونه لازم است موارد اشاره شده به قید فوریت مورد رسیدگی قرار گیرد و عندالزوم با تشکیل فوری یک کارگروه متشکل از نمایندگان کلیه مراجع و سازمان های مرتبط، ضمن تدقیق در مشکلات مبتلابه این کامیون های وارداتی، تصمیمات لازم در قالب قوانین و مقررات موضوعه اتخاذ و از در معرض خطر قرار گرفتن صدها میلیون دلار سرمایه وارده به گمرکات جلوگیری شود؛ همین طور با تخلفات احتمالی در این خصوص به نحو مقتضی برخورد شود.
بدیهی است باتوجه به مراجعه و پیگیری عده زیادی راننده و صاحبان اصلی کامیون های رسوبی در گمرکات، اتخاذ تصمیمات سریع در این خصوص و اطلاع رسانی مطلوب و شفاف جهت تنویر افکار عمومی، امری فوری و ضروری بنظر می رسد که سازمان گمرک، آمادگی کامل خودرا جهت بررسی همه جانبه این امر و تلاش در امتداد رفع مشکلات مبتلابه اعلام می دارد.



منبع:

0.0 / 5
1149
1400/05/18
10:03:33
تگهای خبر: استان , استاندارد , بانك , توسعه
این پست مرکز املاک را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
مرکز املاک
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین - مرکز املاک، همراه شما در معاملات ملکی، بهترین انتخاب برای خرید و فروش ملک و زمین