در گفت وگو با مركز املاك اعلام شد

مذاکره با شهرداری تهران برای بهره برداری از فاز اول طرح کلان اتوبوس برقی

مذاکره با شهرداری تهران برای بهره برداری از فاز اول طرح کلان اتوبوس برقی دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مذاکره با شهرداری تهران برای توسعه و بهره برداری از فاز اول طرح کلان اتوبوس برقی آگاهی داد.


دکتر منوچهر منطقی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به ساخت اتوبوس های برقی در کشور، اضافه کرد: هم اکنون ما به دنبال این هستیم که با شهرداری قراردادهایی منعقد نماییم و علاوه بر آن بخش خصوصی آمادگی خودرا برای نصب قوای محرکه بر روی اتوبوس های برقی اعلام نموده است.
وی با اعلان اینکه در حوزه ساخت اتوبوس های برقی به جاهای نسبتا خوبی رسیده ایم، اشاره کرد: در اوایل سال آینده می توانیم بطور دقیق تری بگویم که چه زمانی این اتوبوس ها به بهره برداری می رسند، ولی بطور کلی بهره برداری از این محصول در ۳ ماهه دوم یا سوم سال آینده خواهد بود.
منطقی تاکرد کرد: ولی باید توجه داشت که بهره برداری از دستاوردهای این طرح کلان، مستلزم انعقاد قراردادها است.
دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته اشاره کرد: پروسه انعقاد قراردادهای آنرا پیگیری می نماییم تا امسال منعقد شود.
وی تامین اعتبارات مورد نیاز را از چالش های این طرح نام برد و تصریح کرد: هم اکنون شهرداری تهران از این محصول استقبال کرده و مقرر است در فاز اول این اتوبوس در شهر تهران راه اندازی شود.
به گزارش مرکز املاک به نقل از ایسنا، برقی کردن خودرو ها از چند جهت قابل بررسی و تامل است؛ دراین زمینه از همه مهمتر عامل آلودگی هوا مطرح است چونکه بخصوص در کلان شهرهایی مثل تهران عمدتاً آلودگی هوا از خودرو ها است و از طرف دیگر مطالعات نشان داده است که ارتباط بسیار نزدیکی بین آلودگی هوا و ذرات PPM ۲.۵ با بروز بیماریها وجود دارد.
اتوبوس درون شهری، از چند جهت مورد بسیار مناسبی برای شروع ورود به صنعت خودروی برقی است. اتوبوس در بخش عمده ای از سیکل حرکتی خود در سرعت پایین کار می کند، شتاب گیری متوسط دارد، زمان درجا کار کردن (آیدل) آن زیاد است و توقف-حرکت زیاد دارد. همین طور زمان چشمگیری در ابتدا و انتهای خط توقف می کند که مناسب برای شارژ کردن باتری ها است. ایجاد زیرساخت شارژ شبانه در دپو نیز به آسانی میسر است و همین طور فضای زیادی برای جادهی تجهیزات برقی دارد.
در این راستا یکی از شرکت های فعال در این عرصه باتوجه به تجربه ای که در طراحی و نمونه سازی اتوبوس هیبرید الکتریکی دارد و کارهای دانش بنیانی که در توسعه تجهیزات خودرو های برقی مانند طراحی و ساخت باتری پک، درایو کششی، مبدل های کمکی و واحد توزیع انرژی الکتریکی در سال های اخیر انجام داده است، توسعه قوای محرکه برقی اتوبوس درون شهری را در دستور کار قرار داد.
در یک اتوبوس برقی بیش از ۶۰ درصد هزینه اتوبوس متعلق به قوای محرکه الکتریکی است و مابقی آن مربوط به سازه و اتاق است. درصورتی که در اتوبوس احتراقی نسبت هزینه بر عکس است. در نتیجه اگر سیستم قوای محرکه برقی در کشور توسعه یابد، باتوجه به گوناگون بودن شرکت های اتاق ساز، اتوبوس تمام برقی درون شهری قابل دستیابی است.
پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون شهری این شرکت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری یکی از بخش های صنعتی و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران در اواسط سال قبل شروع شد.
قوای محرکه طراحی و تولید شده این شرکت بر روی یکی از اتوبوس ها پیاده سازی شد. در این پروژه ۷۵ تا ۸۰ درصد قوای محرکه الکتریکی، بومی سازی شده است.
برای تولید باتری پک های این اتوبوس بااینکه از سل های خریداری شده از خارج استفاده شد، ولی پک کردن آنها، سیستم خنک کاری و سیستم حفاظتی آن در داخل طراحی و تولید شده است.
اتوبوس پایه این طرح نیز متعلق به شرکت زرین خودرو هست که در حومه اصفهان تولید می شود.
همچون دستاوردهای طرح اتوبوس برقی می توان به این موارد اشاره کرد:
ردیف دستاوردهای طرح کلان اتوبوس برقی ۱ توسعه محصول جدید با سطح داخلی سازی بالا (۷۵%) برمبنای استانداردهای جدید ۲ طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران ۳ برنامه اجرائی طرح برمبنای نظام دروازه ای و صحه گذاری مرحله به مرحله برمبنای تست نمونه های مختلف ۴ فاز اول، توسعه نمونه معیار تولید (Evaluation Prototype) و توسعه نیازمندی های اولیه تولید انبوه در کمتر از یک سال ۵ توسعه نمونه های اولیه (A-Sample) تجهیزات در فاز اول با همکاری زنجیره تامین ۶ انجام تست های صحه گذاری طراحی نمونه EP و تست های تجهیزات و قطعات در فاز اول ۷ طراحی و توسعه پلتفرم نوآورانه سبک وزن ۸ در بر داشتن کارهای توسعه خط تولید و زنجیره تامین ۹ رسیدن به سر تولید (SOP) اتوبوس الکتریکی در ضمن کمتر از دو سال و نیم ۱۰ هزینه های سرمایه گذاری ثابت قابل قبول (کمتر از ۱۵۰ میلیارد تومان)، نرخ بازده داخلی بالا (۳۵ درصدی) و سر به سر سرمایه گذاری کوتاه (سه ساله) ۱۱ قیمت تمام شده رقابتی در مقابل رقبای اروپایی و چینی


1400/11/26
11:36:19
0.0 / 5
418
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین