رئیس انجمن شركت های ریلی:

قیمت واگن مسافری تولید داخل ۱۷ و لوکوموتیو ۱۰۰ میلیارد تومان شد

قیمت واگن مسافری تولید داخل ۱۷ و لوکوموتیو ۱۰۰ میلیارد تومان شد مرکز املاک: رییس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی مسافری از افزایش قیمت هر دستگاه واگن مسافری تولید داخل به 17 و لوکوموتیو به 100 میلیارد تومان آگاهی داد.



محمد رجبی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره افزایش قیمت بلیت قطار اظهار نمود: این افزایش ۲۰ درصدی که به تصویب ستاد تنظیم بازار و تأیید سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان رسیده، هنوز به شرکت های حمل و نقل ریلی ابلاغ نشده است.
وی اضافه کرد: متأسفانه روند قیمت گذاری نرخ بلیت قطارهای مسافری بسیار پیچیده است و معین نیست کدام دستگاه باید نرخ های جدید را ابلاغ کند؛ یا باید سازمان حمایت آنرا به شرکت های ریلی ابلاغ کند یا معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی؛ هم اکنون شورای عالی ترابری از روند قیمت گذاری بلیت قطار حذف و سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار نرخ های پیشنهادی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی را بررسی و تصویب می کنند.
تا آخر اردیبهشت قیمت بلیت قطار افزایش نمی یابد
رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی مسافری افزود: آنچه قطعی است، تا آخر اردیبهشت قیمت های فعلی بلیت قطار افزایش نمی یابد؛ برمبنای مصوبه ستاد تنظیم بازار، مقرر است قیمت بلیت قطار مسافری ۲۰ درصد نسبت به نرخ های سال ۱۴۰۰ افزایش یابد این در حالیست که آخرین مصوبه افزایش قیمت بلیت قطار، در سال ۱۳۹۸ از شورای عالی ترابری گرفتن شد ولی قسمتی از آن در سال ۱۳۹۸ اجرا شد و بخش دیگر از قیمت ها در سال ۱۳۹۹ اجازه افزایش یافت؛ بدین سبب هم اکنون شرکت های ریلی مسافری نمی دانند که مقرر است نرخ ها برمبنای آنچه در سال ۹۸ ابلاغ گردید، افزایش یابد یا برمبنای آنچه در سال ۹۹ اعمال شد.
وی اشاره کرد: ۲۰ ماه است که هیچ افزایش قیمت بلیت قطار نداشته ایم؛ از طرف دیگر دستمزدها، قیمت قطعات، قیمت فولاد و سایر ملزومات سفرهای ریلی هر ساله افزایش داشته اند؛ این گرانی ها شرکت های ریلی مسافری را گرفتار بحران کرده است؛ به ویژه افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها امسال یکی از اصلی ترین مشکلات شرکت های ریلی خصوصاً مسافری است.
بیشتر قطعات قطار مسافری وارداتی است / ‬ ترمز قطار شوخی نیست که ریسک حذف واردات آنرا قبول کنیم
رجبی از دیگر مشکلات شرکت های ریلی مسافری را وابستگی به ارز و افزایش نرخ آن عنوان و اشاره کرد: صنعت ریلی مسافری به شدت به خارج از کشور وابسته است و حتی برخی قطعات انحصاری یک یا دو کشور هستند؛ موتور و گیربکس واگن های خودکشش (ترنست ها) را از آلمان وارد می نماییم. سیستم چرخ و ترمز قطار مسافری که با ایمنی مسافران ارتباط دارد و از حساسیت بالایی برخوردار است، ۱۰۰ درصد وارداتی است؛ نمی توانیم امنیت جانی مسافران را به خطر بیندازیم و ریسک جایگزینی سیستم ترمز آلمانی را با سایر کشورها بپذیریم.
هزینه ها ۲۶۰ درصد رشد داشته؛ قیمت بلیت را ۲۰ درصد افزایش داده اند
وی با اشاره به افزایش ۲۶۰ درصدی هزینه های شرکت های حمل و نقل ریلی در دو سال اخیر تصریح کرد: این میزان افزایش هزینه را می خواهند با افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت جبران کنند. این در حالیست که شرکت های حمل و نقل ریلی مسافری برای امرار معاش روزانه و تامین هزینه های جاری خود هم به مشکل خورده اند.
یک قطار مسافری که به مشهد می رود ۲۷۰ میلیارد تومان ارزش دارد ولی بلیت آن ۱۷۰ هزار تومان است
رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی مسافری با اشاره به فشاری که دوره کرونا بر شرکت های ریلی وارد کرد، اظهار داشت: شرکت های ریلی مسافری برای خرید ناوگان مشکل دارند هم اکنون قیمت هر دستگاه واگن مسافری به ۱۶ تا ۱۷ میلیارد تومان بالا رفته است. یک رام قطار مسافری شامل ۱۰ واگن است که ارزش به ۱۷۰ میلیارد تومان می رسد؛ قیمت هر دستگاه لوکوموتیو هم به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده؛ یعنی ارزش یک قطار مسافری که از تهران به مشهد می رود، ۲۷۰ میلیارد تومان است؛ آن وقت هر بلیت قطار ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان قیمت گذاری و از مسافر گرفته می شود.
وی با اشاره به تأکیدات همه مقامات ارشد نظام به توسعه حمل و نقل ریلی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار نوروزی با کارگزاران نظام در فروردین امسال تاکید کردند که اگر مقرر است پول جدیدی وارد کشور به گسترش زیرساخت ها خصوصاً حمل و نقل ریلی اختصاص پیدا کند.
هیچ ردیف بودجه ای برای تسهیل خرید ناوگان وجود ندارد
رجبی افزود: در سالهای قبل یکی از منابع خرید ناوگان، «وجوه اداره شده» بود؛ اما الان برای خرید ناوگان فقط دو منبع یکی تسهیلات تبصره ۱۸ قوانین بودجه سنواتی و دیگری ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است که تأثیرگذاری چندانی برای تامین منابع خرید ناوگان ندارند.
نظر شرکت های ریلی افزایش ۶۰ درصدی قیمت بلیت قطار بود
وی درباره افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطار اظهار داشت: پیشنهاد ما در انجمن شرکت های ریلی مسافری، افزایش ۶۰ درصدی قیمت بلیت قطار بود؛ مدیرعامل راه آهن با افزایش ۵۰ درصدی موافقت ضمنی کرد ولی در نهایت سازمان حمایت با افزایش ۲۰ درصدی موافقت نمود.


منبع:

1401/02/07
17:38:38
0.0 / 5
382
تگهای خبر: افزایش قیمت , تسهیلات , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین