رئیس سازمان راهداری:

500 نقطه حادثه خیز جاده ها اصلاح گردید

500 نقطه حادثه خیز جاده ها اصلاح گردید مرکز املاک: به گزارش مرکز املاک، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اعلان اینکه 590 نقطه حادثه خیز جاده ای در کشور داریم، اظهار داشت: بیش از 500 نقطه آن ایمن سازی شده و 224 نقطه هم در دست اصلاح است.


به گزارش مرکز املاک به نقل از مهر، داریوش امانی در مراسم هم اندیشی پلیس راهور و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اعلان اینکه تصادفات در چند سال اخیر سیر نزولی در پی گرفت، اما اگر مراقبت نکنیم بار دیگر روند صعودی در پی می گیرد، گفت: گِله گی راهور از راهداری، خرابی راه، نیوجرسی، علایم ایمنی، گاردریل و دوربین هاست. اما ما ۲۲۱ هزار کیلومتر راه داریم که ۳۵ هزار کیلومتر راه شریانی و اصلی است. وی افزود: ۹۰ درصد اقتصاد جاده به این ۳۵ هزار کیلومتر بستگی دارد، شاخص جهانی می گوید سالانه ۴ تا ۶ درصد هزینه راه را برای نگهداری آن باید کنار گذاشت. امانی اضافه کرد: با کمیسیون عمران مجلس جلسه داشتیم و گفتیم باید ۱۶۸ هزار میلیارد تومان (۴ درصد ارزش راه ها) برای نگهداری راه ها باید اختصاص داده شود. وی اشاره کرد: قرار شد ۲ درصد شود که به ۷۰ هزار میلیارد تومان کم شد، در نهایت به ۴ هزار میلیارد تومان رسید. رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اعلان اینکه کل درآمد ما در سال قبل به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید که ۴ هزار میلیارد تومان آن برای نگهداری راه ها در نظر گرفته شد. وی اشاره کرد: امسال هم درآمدهای ما بالا رفته اما هزینه هایمان هم افزوده شده است، به عنوان مثال هزینه روکش آسفالت امسال به کیلومتری ۲.۵ میلیارد تومان رسید. معاون وزیر راه اظهار داشت: عوارض آزادراهی افزوده شد اما بلافاصله آنرا برگرداندند. یا باید اعتبار برای نگهداری راه ها بگذاریم یا این که عوارض را افزایش دهیم. وی افزود: در تفاهم اولیه ۵۹۰ نقطه حادثه خیز داشتیم که بیش از ۵۰۰ نقطه آن ایمن سازی شده و ۲۲۴ نقطه هم در دست اصلاح است. در نشست شورای عالی ایمنی اعلام کردیم اگر ۵ هزار میلیارد تومان به ما داده شود می توانیم یک ساله کل نقاط حادثه خیز را برطرف نماییم اما در ۶ ماهی که از جلسه گذشته، هنوز آنرا اختصاص نداده اند.
امانی اظهار نمود: در بحث قیر، سال قبل در مجلس بحث اختصاص قیر به وزارت راه به سقف دوم بودجه یعنی نیمه دوم سال مصوب شد که در عمل استانهای سردسیر را از دست دادیم و نتوانستیم تعمیر و نگهداری راههای این استانها را انجام دهیم. مشکل دیگر این بود که قیری که اختصاص می دادند را هم نتوانستیم قسمتی از آنرا جذب نماییم.
وی اضافه کرد: برای امسال هم در قانون بودجه قیر رایگان به وزارت راه اختصاص یافت اما از اول فروردین تا حالا نتوانستیم قیر تخصیصی را جذب نماییم. روز گذشته پس از ۵ ماه نامه داده شد که قسمتی از آن به سازمان راهداری داده شود.
معاون وزیر راه درباره ی درآمد سازمان راهداری از محل جرایم رانندگی گفت: سال قبل باید هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از محل جریمه ها به سازمان راهداری می دادند. ۳۰۰ میلیارد تومان آن مصوب شد اما تنها ۵۰ میلیارد تومان به حساب راهداری واریز شد. اگر درآمدهای خود سازمان راهداری نبود همین چند سال جزئی اصلاح جاده ها را هم نمی توانستیم انجام دهیم.
وی با اعلان اینکه پس از بحران آب، بحران راه خواهیم داشت، افزود: مسئولیت دیگر سازمان راهداری، پایانه های مرزی که مدیریت متمرکز مرزها با ما است. همین طور در بخش ترانزیت هم مسئولیت داریم. ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی تعریف شده که ۹ هزار میلیارد تومان آن در حال اجراست.
جابه جایی ۱۲۰ میلیون مسافر با ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای
به گفته امانی ۵۱۵ میلیون تن سال قبل جابجایی بار در جاده ها صورت گرفت که نسبت به سال پیش از آن ۸ درصد رشد داشت. از شروع دولت سیزدهم تا حالا در بخش ترانزیت افزایش صد درصدی ترانزیت جاده ای را شاهد بوده ایم. ۶۰ میلیون تن کالای اساسی نیز با ناوگان جاده ای جابجا شد.
همچنین سال قبل ۱۲۰ میلیون مسافر با ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای جابجا شده اند. این در حالیست که فرسودگی ناوگان خصوصاً ناوگان باری را داریم.
وی به تورم قطعات یدکی خودرو های سنگین لاستیک و روغن اشاره و اشاره کرد: این تورم سبب شده تا لوازم یدکی قیمت ثابت و مشخصی نداشته باشد و نرخها برای رانندگان اذیت کننده است.
معاون وزیر راه به عمر متوسط بالای ۲۵ سال ناوگان ماشین آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اشاره نمود و اضافه کرد: از شروع انقلاب تا حالا تنها ۲۰ هزار دستگاه ناوگان باری برون شهری نوسازی شده اند؛ نوسازی را باید دولت از منابع داخلی خود با سپرده گذاری در بانکها و اعطای تسهیلات ارزان به عنوان وجوه اداره شده به رانندگان انجام می داد اما برمبنای بند (ث) ماده ۳۰ قانون احکام دائمی توسعه نوسازی از محل واردات ناوگان سه سال کار کرده اروپایی با سرمایه گذاری بخش خصوصی صورت گیرد. این پروسه ۵ آیتم داشت که شامل تامین ارز با منشأ خارجی، ارائه گواهی سازمان ملی استاندارد، گواهی خدمات بعد از فروش، اسقاط خودرو فرسوده در مقابل واردات کامیون سه سال کارکرد و در نهایت مجوز سازمان محیط زیست می شود.
امانی اضافه کرد: در صورتیکه ۴ دهه گذشته تنها ۲۰ هزار کامیون فرسوده نوسازی شده بود اما با ورود بخش خصوصی به واردات کامیون های سه سال ساخت، هم اکنون طی یک سال اخیر ۲۶ تا ۲۷ هزار دستگاه ثبت سفارش شده که از این تعداد ۱۷ هزار کامیون وارد گمرک شده است. ۱۰ هزار و ۷۰۰ کامیون وارداتی ترخیص شده، ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه شماره و پلاک گذاری شده و مابقی منتظر شماره گذاری هستند. دولت تنها خدماتی که داد تخفیف گمرکی بود.
وی اظهار داشت: نگهداری راه ها هم همین طور است و باید به بخش خصوصی داده شود. دولت نمی تواند این حجم جاده را نگهداری کند. در دنیا نگهداری راه ها از سه محل عوارض سوخت، عوارض راه ها و عوارض ناوگان به انجام می رسد که ما هم اینها را در قانون داریم. اما وقتی مانند درآمد قانون جرایم آنرا به ما نمی دهند چه کار کنیم؟
امسال ۳۵ درصد از زوار با حمل و نقل عمومی جاده ای به عتبات مشرف می شوند
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به مدیریت سفرهای اربعین اشاره نمود و تصریح کرد: در اربعین امسال پیش بینی کرده ایم ۵ میلیون زائر به عراق بروند. در کارگروه حمل و نقل ستاد اربعین پیش بینی شده که ۶۰ هزار مسافر هوایی و ۳۰۰ هزار زائر ریلی مشرف شوند که کمتر از ۱۰ درصد زوار است. مابقی با حمل و نقل جاده ای به مرزها می روند.
امانی اضافه کرد: سال ۱۳۹۹ تنها ۳۳ درصد زوار با حمل و نقل عمومی جاده ای به مرزها جابجا شدند و سپس به شهرهای خود بازگشته اند. این در حالیست که در آن سال، ساماندهی روغن موتور و لاستیک به عنوان ابزار تشویقی در اختیار ما بود. اما امسال صمت، ابزار تشویقی را به راهداری نداد.
به گفته وی ۸ هزار دستگاه ناوگان مسافر جاده ای امسال به بخش جابجایی زوار داده می شود. همین طور ۶ هزار دستگاه ناوگان در اختیار کارخانجات ذیل وزارت صمت است که درحال مذاکره هستیم تا به این بخش منتقل شوند. پیش بینی ما این است که امسال ۳۵ درصد از زوار با حمل و نقل عمومی جاده ای به عتبات مشرف شوند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اشاره کرد: باتوجه به گرمای امسال در مرزهای مهران و شلمچه نصب سایه بان و مه پاش در دستور کار است. همین طور گشت خودرو های راهداری یک هفته پیش از اربعین بصورت ۲۴ ساعته در جاده ها حاضر می شوند.
سپهتن باری راه اندازی می شود
امانی در آخر با اشاره به راه اندازی سامانه سپهتن با کمک پلیس راهور برای ناوگان مسافری اظهار داشت: هفته آتی سامانه ناوگان باری که مقدمات آن انجام شده راه اندازی می شود ضمن این که طی برنامه ای با حضور رییس جمهور طرح شروع رفع تمام نقاط حادثه خیز جاده ها طی یک سال آینده، کلید خواهد خورد.


منبع:

1401/06/01
23:16:34
0.0 / 5
344
تگهای خبر: آزادراه , ابزار , استان , استاندارد
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین