راه در هفته ای كه گذشت؛

از گروگانگیری چارترها تا افزایش قیمت مسکن

از گروگانگیری چارترها تا افزایش قیمت مسکن به گزارش مرکز املاک، در هفته ای که گذشته در قسمت راه و شهرسازی قیمت بلیت های هواپیما به حالت سابق بازگشت اما پروازها محدود شد از طرفی قیمت مسکن ملی حدود 7 میلیون تومان شده است.



به گزارش مرکز املاک به نقل از مهر، در هفته گذشته فرایند کاهش خدمات رسانی شرکتهای هواپیمایی داخلی شروع شد و پرواز برای مسیرهای پر تردد کاهش پیدا کرد که به نظر می آید این مورد در ارتباط با عدم موافقت افزایش قیمت بلیت است.

افزایش قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن
زمانی که دولت سیزدهم طرح نهضت ملی مسکن را کلید زد قیمت ساخت این واحدهای مسکونی ۴.۵ میلیون تومان در هر متر مربع بود اما امروز قیمت ساخت این واحدها به بیشتر از ۷ میلیون تومان رسیده است.
با توجه به ماه های گذشته قیمت مصالح بالا رفته است و این امر روی قیمت مسکن هم تاثیر گذاشته است؛ نهضت ملی مسکن هم از این امر مستثنا نیست و گران شده است.
ساخت مسکن یکی از محرک های رونق اقتصادی می باشد. برپایه آمارهای موجود حدود یک میلیون شغل با رونق ساخت وساز ایجاد می شود اما هنوز واحد مسکونی با این نام افتتاح نشده است. برخی پیمانکاران می گویند قیمت تمام شده مسکن با آنچه دولت اعلام نموده تفاوت حداقل دو میلیون تومانی دارد و ۷ میلیون تومان تمام می شود.

سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه دولت الکترونیک پیشرو است
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: این سازمان برپایه نقشه راه، راهبردها و اجبار های از پیش ترسیم شده در توسعه دولت الکترونیک پیشرو است.
علی اکبر صفایی مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با نشست مدیران فناوری اطلاعات و ارتباطات بنادر کشور در بوشهر اظهار نمود: دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان درحال پیمودن مسیر خوبی در جهت نیل به اهداف سازمانی است که باید این مسیر برپایه دستورالعمل های ترسیم شده با جدیت تداوم یابد.
وی بیان نمود: در حوزه زیر ساخت و امنیت شبکه، کارهای خوبی انجام شده و در مورد نرم افزارها باید به سمت تجمیع حرکت کرد که در این خصوص باید راهبردها و الزامات توسعه دولت الکترونیک تا رسیدن به نتیجه دلخواه تداوم یابد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در سازمان بنادر و دریانوردی تفکیک وظایف فاوا با دیگر معاونت ها به خوبی انجام شده و باید به نحوی اقدام نمود که حین تفکیک کارها از پراکندگی فعالیت ها جلوگیری شود.

پروازهای داخلی ۲۰ درصد رشد داشتند
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با کاهش پروازها اظهار داشت: این مورد حقیقت ندارد و هیچ کاهش پروازی نداشتیم.
محمدی بخش در جمع خبرنگاران درباره ی قیمت بلیت پروازهای داخلی اظهار داشت: روند افزایش قیمت به این صورت است که شرکتهای هواپیمایی درخواست می دهند و در سازمان هواپیمایی کشوری بررسی می شود سپس در نشست شورایعالی هواپیمایی تصویب شده و به ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت ارسال می شود و بعد از تصویب در ستاد تنظیم بازار ابلاغ می شود. هرگونه افزایش قیمت بلیت خارج از این روند به دستگاه قضایی ارجاع می شود.
وی در رابطه با بازگشت مابه تفاوت قیمت بلیت مسافرانی که گران تر خریده بودند عنوان کرد: نتیجه قطعی را مقام قضایی اعلام می کند هر اختلافی با نرخ اصلی با دستور مقام قضایی برگشت داده می شود.

مشکلی در مسیرهای پروازی نداریم
مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اظهار داشت: هم اکنون هیچ مشکلی در مسیرهای هوایی نداریم و هواپیماها می توانند در مسیرهای تعیین شده تردد کنند.
حمیدرضا سیدی مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در حاشیه مراسم گرامیداشت سالگرد ورود امام خمینی به میهن اسلامی در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد اظهارداشت: هم اکنون هیچ مشکلی در مسیرهای هوایی نداریم و هواپیماها می توانند در مسیرهای تعیین شده تردد کنند.
وی افزود برخی ممنوعیت های هوایی که دائمی هستند مانند آسمان نطنز یا اراک تأسیسات خواستاریم همیشه به صورت ممنوع پابرجا خواهد ماند برخی موارد هم موردی هستند مانند اتفاق هفته گذشته اصفهان که به صورت موردی برای مدت کوتاهی عبور از آسمان این منطقه ممنوع اعلام گردید ولی هم اکنون باز است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با دریافت هزینه نشست و برخاست هواپیماها به صورت ارزی از ایرلاین ها خاطرنشان کرد قانون هزینه نشست و برخاست را ارضی اعلام نموده ولی ما معادل ریالی با نرخ ارز ای تی اس از ایرلاین ها دریافت می نماییم.

خانه دار شدن با فروش متری مسکن خیر؛ حفظ سرمایه آری
خانه دار شدن همیشه یکی از دغدغه های مردم بوده است، دولت هم در این زمان تمام تلاش خویش را برای رفع کمبود مسکن انجام داده است اما متأسفانه نتوانسته این مشکل را تا کنون برطرف سازد.
دولت برای تأمین مسکن جوانان و مردم از طرح هایی همچون مسکن مهر، نهضت ملی مسکن و وام های متفاوت برای خرید خانه رونمایی نمود و این طرح ها به خانه دار شدن مردم کمکی نکرد با توجه به این که برای به نتیجه رسیدن این طرح ها احتیاج به سرمایه گذار است.
یکی از طرح هایی که یکبار در دهه ۷۰ اجرایی شد اما پس از مدتی مسکوت شد و الان باردیگر در دستور کار قرار گرفته است هم فروش متری خانه است، این طرح با مخالفان و موافقان زیادی رو به رو است. موفقان این طرح معتقد هستند که این طرح راهی برای سرمایه گذاری مردم است و حتی شاید این طرح بتواند ارزش پول ملی مردم را حفظ کند اما اساسا نمی تواند مردم را خانه دار کند.
در این میان مخالفان براین باورند که این متغیر سبب می شود که بازار مسکن را گرفتار نوسان کند و قیمت خانه گرفتار تحول شود خیلی از شرکتهای ساختمانی معتقد هستند باآنکه با طرح خرید متری مسکن کسی نمی تواند خانه دار شود، اما می تواند با این طرح دارایی خویش را پس انداز و مانع اثرگذاری تورم بر این مسئله شد.

گروکشی چارتر ها برای افزایش قیمت بلیت
در هفته گذشته فرایند کاهش خدمات رسانی شرکتهای هواپیمایی داخلی شروع شد و پرواز برای مسیرهای پر تردد کاهش پیدا کرد که به نظر می آید این مورد در ارتباط با عدم موافقت افزایش قیمت بلیت است.
بررسی از سایت های فروش بلیت هواپیمایی نشان داده است که برای برخی مسیرها مانند تهران- مشهد، تهران-شیراز، تهران-کیش و … بلیتی وجود ندارد و عرضه بلیت در بعضی از مسیرها بشدت کاهش پیدا کرده است
از شواهد امر پیداست که شرکتهای هواپیمایی همیشه ناراضی که با وجود آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در آذرماه ۹۴ همچنان از یارانه های دولتی همچون سوخت تقریبا مجانی استفاده می نمایند به بهانه کمبود نقدینگی درحال زمین گیر کردن هواپیماهای خود برای فشار جهت اعمال افزایش قیمت هستند.

مشکل اصلی در نوسازی بافت فرسوده، تورم بالای کشور است
یک کارشناس مسکن اظهار داشت: مالکان خانه های فرسوده دغدغه های روزمره خویش را اولویت می دانند و نوسازی برایشان جزو اولویت ها نیست.
فرید قدیری، کارشناس بازار مسکن در مورد تاثیر نوسازی بافت فرسوده بر بازار مسکن به خبرنگار مهر اظهار داشت: آنچه که در مناطق بافت فرسوده تهران شاهد می باشیم با سیاست های فعلی شهری دولت، بانکی و.. ارتباط برقرار نکرده است آن هم به دو دلیل یکی وضعیت اقتصادی و معیشتی افرادی که در بافت فرسوده زندگی می کنند و دیگری اولویت نبودن نوسازی بافت فرسوده توسط مالکان.
وی در ادامه بیان نمود: در بافت های فرسوده دو دسته زندگی می کنند یکی مستأجران هستند که به نوسازی مرتبط نیست و دیگر مالکان قدیمی در بافت فرسوده است که مالکیم بافت های فرسوده نخستین نیاز تأمین قدرت خرید هستندو به دنبال این هستند که مایحتاج زندگی را تأمین کنند و دغدغه نوسازی ندارند.
این کارشناس بازار مسکن در ادامه اظهارداشت: تصمیم گرفتن برای تخریب و نوسازی به سادگی نیست حتی برای افرادی که در شمال پایتخت زندگی می کنند هم تخریب تصمیم راحتی نیست و باید با چند سازنده مشورت کنند و ببینند کدام به صرفه است بماند برای افرادی که در بافت فرسوده زندگی می کنند و دغدغه اصلی آنها ساخت و ساز و نوسازی نیست.

پروازهای ایران و قزاقستان افزایش می یابد
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از افزایش پروازهای ایران و قزاقستان اطلاع داد.
میراکبر رضوی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از افزایش پروازهای ایران و قزاقستان اطلاع داد.
رضوی ضمن اشاره به حضور معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در اجلاس کمیسیون مشترک ایران و قزاقستان و مذاکرات صورت گرفته بین طرفین اظهار داشت: طرفین متعهد شدند به منظور توسعه بخش ارتباطات و ایجاد ظرفیت حمل و نقل هوایی ایران و قزاقستان، نسبت به برقراری پرواز و توسعه خطوط پروازی بین دو کشور اقدام نمایند.
وی اضافه کرد: هم اکنون هفته ای یک پرواز بین ایران و قزاقستان برقرار است که با عنایت به تحولات منطقه و توافقات صورت گرفته پروازها در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.

۴ دهه بلاتکلیفی در دو راه ریلی بین المللی
در دهه ۷۰ پیشنهاد راه اندازی ریل میانه- اردبیل- آستارا داده شد اما در همان دهه پیشنهاد دیگری هم عنوان شد اما در حال حاضر هر دو راه ریلی همچنان نیمه کاره مانده است.
در سال ۱۳۷۴ پیشنهاد راه اندازی راه آهن میانه- اردبیل- آستارا داده شد که با عنایت به عدم پیگیری های لازم ساخت راه آهن قزوین- رشت- آستارا که سبب تخریب محیط زیست بود مورد تأیید قرار گرفت. در سال ۱۳۷۸ خبرهایی در خصوص نقشه برداری مسیر راه آهن میانه- اردبیل شروع شده بود و این خبر بعد از گذشته دو دهه متروکه ماند و پروژه راه آهن قزوین- رشت- آستارا عنوان شد که بخشی از راه آهن کریدور شمال- جنوب خواهد شد.
اکنون راه آهن رشت - آستارا که متأسفانه یک خطه و غیر قابل تبدیل به دو خطه به سبب زیر ساخت های کنونی همچون ابنیه پل و تونل است، هنوز به انزلی نرسیده و در راه خود تا آستارا ناگزیر زمینهای زراعی و جنگلها را تخریب خواهد نمود.
برای راه اندازی این خط ریلی، تونل هایی در کوه ها راه اندازی خواهند کرد و طبیعت ضعیف جنگل های هیرکانی را تخریب خواهد نمود و به سخنی دیگر هزینه ای زیاد بر کشور تحمیل خواهد نمود. در حالیکه راه آهن «میانه - اردبیل- آستارا» هم تخریب و هم هزینه کمتری داشت و هم اردبیل را از تنگنا نجات می داد و هم زودتر به قفقاز متصل می شد.

افزایش ساخت و ساز برای برقراری تعادل در بازار مسکن
معاملات مسکن در پایتخت در ماه های اخیر برپایه قیمت گذاری مالکان صورت گرفته است و البته تا زمانی که تقاضا و عرضه برابر نشود این نوسانات ادامه دار خواهد بود.
با توجه به این که بازار مسکن تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار دارد و با عنایت به نوساناتی که در هفته گذشته بر مبنای جداول فروش که توسط خبرنگار مهر منتشر نموده است نشانه های افزایش قیمت مسکن مشاهده شده است بنابراین احتمال این که خرید و فروش مسکن کمی از رکود بیرون برود وجود دارد.
البته تجربه نشان داده است که هرچقدر قیمت خانه افزایش پیدا کند مردم رو به خرید ساختمان های سن دار می روند و با عنایت به آمارها میتوان اظهار داشت که در این چند ماه مردم به سمت خرید ساختمان هایی با سن ۱۶ سال رفته اند و باید منتظر باشیم که با این روند خرید و فروش مسکن های نوساز با مشکل رو به رو شود.
با توجه به این که معاملات مسکن در ماه های اخیر با روند صعودی روبرو شده است. شهریور ۶۰۳۳، مهرماه ۵۴۱۶ و آبان ۸۰۰۵ معامله ی مسکن در پایتخت به امضا رسید. ماه گذشته هم ۱۰ هزار و ۱۸۴ فقره خرید و فروش آپارتمان در شهر تهران منعقد گردید که از رونق نسبی حکایت داشت. عمده معاملات از نوع تبدیل بود و به نقل از مشاوران املاک، خانه اولی ها سهم چندانی از بازار نداشتند. اما وسوسه ی تغییر قیمت های پیشنهادی توسط برخی مالکان می تواند رونق نیم بند بازار مسکن را مختل کند.


منبع:

1401/11/14
15:44:13
0.0 / 5
292
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین