صادق:

کمبود منابع مالی مهم ترین چالش اجرای برنامه هفتم در وزارت راه است

کمبود منابع مالی مهم ترین چالش اجرای برنامه هفتم در وزارت راه است به گزارش مرکز املاک، وزیر راه و شهرسازی درمورد اجرای برنامه هفتم توسعه در وزارتخانه متبوع خود اظهار داشت: مهم ترین چالش این وزارتخانه بمنظور تحقق اهداف مندرج در قانون، کمبود منابع مالی است.


به گزارش مرکز املاک به نقل از مهر، فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی در جلسه بررسی و روش اجرای سال اول قانون برنامه پنج ساله هفتم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مطمئناً راه پیشرفت کشور همراهی و همدلی است که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است و راهبرد رئیس دولت محترم نیز می باشد. وی ادامه داد: در برنامه هفتم در مجموع ۱۴۸ حکم متوجه وزارت راه و شهرسازی است که شامل ۱۲۲ سنجه کمی می باشد. از این مقدار ۸۸ سنجه که بیشتر از ۸۰ درصد و ۱۳ سنج کمتر از ۵۰ درصد محقق شده است و مهم ترین چالش این وزارت خانه بمنظور تحقق اهداف مندرج در قانون، کمبود منابع مالی است. وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد: هرچند در طی زمان سپری شده از دولت، کوشیدیم با روش های مختلف تامین مالی، کمبود منابع عمومی را جبران نماییم، اما برای تحقق حداقلی احکام برنامه، به طور متوسط سالانه حداقل احتیاج به ۸۲۹ همت منابع مالی وجود دارد. وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: گزارش سنجه ها را از ماده ۴۹ قانون حوزه مسکن شروع می کنم. در شاخص دسترسی به مسکن، هدف پایان برنامه رسیدن از ۹ سال به ۷.۵ سال بوده که در سال اول، ۲ درصد بیش از میزان هدف گذاری محقق شده است. در مورد کاهش سطح بافت های فرسوده، هدف گذاری سال اول ۲ درصد بوده که محقق شده است. در صنعتی سازی مسکن، هدف گذاری سال اول ۳ درصد بوده که ۴.۹ درصد انجام پذیرفته است. وی اضافه کرد: در راه اندازی مسکن شهری، هدف گذاری یک میلیون و نیم واحد در طول پنج سال بوده که برش سال اول بهره برداری از ۱۸۵ هزار واحد بوده که ۱۴۱ هزار و ۷۰۰ واحد محقق شده است. همینطور در راه اندازی مسکن روستایی، از هدف ۲۰۰ هزار واحد سالانه، ۱۶۶ هزار واحد در سال اول تامین شده است. در دیگر انواع مسکن، هدف گذاری دو میلیون واحد برای پنج سال و ۴۰۰ هزار واحد برای سال اول بوده که ۳۰۵ هزار واحد محقق شده است. صادق مالواجرد اظهار داشت: حقیقت اینست که همه مشکلات مردم، به ویژه دهک های پایین جامعه، در زمین تامین آورده اولیه وزارت خانه ها و زیرساخت ها قابل حل نیست. بانکها نیز با وجود کوشش های زیاد، هنوز نتوانستند در سطح مورد انتظار قانون، تامین مالی و ارایه تسهیلات انجام دهند. به همین دلیل پیشنهاد اصلاح این موارد به شکل مکتوب به مجلس محترم ارایه شده است. وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در موضوع بازسازی بافت فرسوده، هدف گذاری ۵۰۰ هزار واحد برای پنج سال و ۸۰ هزار واحد برای سال اول بوده که در مجموع بیشتر از ۷۲ هزار پروانه ساختمانی در سال اول صادر گردیده است. در ارتباط با تکلیف مندرج در تبصره، از ۳۳۰ هزار هکتار در طول پنج سال، ۶۶ هزار هکتار باید در سال اول محقق می شد که بیشتر از ۴۷ هزار هکتار با میانگین نفر در هکتار کمتر از ۱۰۰ نفر، انجام پذیرفته است. اصلاح این بند همراه با دلیلهای توجیهی آن، از قبیل محدودیت های ناشی از قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، ملاحظات محیط زیستی و پدافند غیرعامل، و همینطور عدم تامین آب به علت ناترازی های موجود، به ویژه منابع مالی موردنیاز برای آماده سازی و ارایه خدمات زیربنایی حداقل ۶۶۰۰ همت برآورد می شود، توسط دولت ارایه شده است. وی ادامه داد: در مورد بند ج ماده ۵۲، شیوه نامه اجرایی شناسایی ساختمان های ناایمن و چک فهرست های ارزیابی در دو بخش سازه و آتش سوزی تهیه و جهت ابلاغ به استانداری ها به وزارت کشور ارسال شده است. در اجرای بند الف ماده ۵۳، اطلاعات تمامی طرح های جامع و تفصیلی شهرها، ۹۰ درصد طرح های جامع کلان شهرها، ۷۰ درصد فرایند گرفتن مجوز کارگروه امور زیربنایی و ۵۰ درصد فرآیند کمیسیون های ماده پنج شورایعالی شهرسازی و معماری ایران رقومی سازی شده است. صادق مالواجرد با اشاره به بخش حمل و نقل و ترانزیت، اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل ترانزیت، بر مبنای جدول ۱۳ مندرج در ماده ۵۶، ترانزیت در آخر برنامه باید به میزان ۴۰ میلیون تن و در انتهای سال اول به ۱۶ میلیون تن می رسید؛ اما در انتهای سال اول، حدود ۲۰ میلیون تن ترانزیت محقق شد. علیرغم این درصد تحقق بالا، به علت عدم امکان تامین مالی جهت راه اندازی زیرساخت های ریلی و ناوگان، پیشنهاد اصلاح این بند توسط دولت ارایه شده است. وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در ارتباط با ردیف سوم جدول ۱۳، سهم حمل و نقل ریلی از کل بار زمینی باید به ۳۰ درصد در طول پنج سال برسد که از این میزان، ۷.۹ درصد در سال اول محقق شده است. تحقق این هدف نیازمند سرمایه گذاری بیشتر از ۱۶ میلیارد دلار می باشد و دولت پیشنهاد اصلاح این بند را به شکل مکتوب به مجلس محترم ارایه کرده است. وی اضافه کرد: در مورد سهم راه آهنی بنادر، هدف گذاری ۲۵ درصد در آخر برنامه بوده که ۷.۴ درصد در انتهای سال اول محقق شده است و پیشنهاد اصلاح این بند نیز به علت عدم دسترسی به منابع مالی مورد احتیاج به مجلس محترم ارایه شده است. برای راه اندازی زیرساخت های ریلی مندرج در ردیف پنج جدول ۱۳، سهم برقی سازی ۱۰۰۰ کیلومتر بوده که در سال اول برنامه، تکمیل مطالعات و انعقاد قرارداد برقی سازی راه آهن تهران-مشهد به طول حدود ۱۰۰۰ کیلومتر و اقتصاد خارجی برای آن گرفتن شد. همینطور در سال اول، ۸۰ کیلومتر راه اندازی خطوط فرعی هدف گذاری شده بود که ۳۶ کیلومتر آن محقق شد و تمام ۲۲۰ کیلومتر خطوط اصلی نیز ریل گذاری شد. وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: هدف گذاری نوسازی و تامین ۵۵۰ دستگاه اتوماتیک در طول پنج سال از تکالیف دیگر وزارت خانه بوده و قراردادهای موردنیاز برای خرید و بازسازی کشنده ها منعقد و تعداد ۲۵ دستگاه در سال اول تحویل گرفته شد. در مورد ردیف هفت جدول عمل، در سال اول برنامه نسبت به هدف تعیین شده، تحقق بیشتر از ۱۰۰ درصدی داشته است. صادق مالواجرد اضافه کرد: «ستاد ملی گذر» مندرج در بند الف ماده ۵۷، در تاریخ ۱۴۰۴٫۰۷٫۰۲ تشکیل و کلیات سند برنامه ملی در آن مصوب شد. نخستین جلسه دبیرخانه در ۰۲٫۲۳ به ریاست وزیر برگزار شد. در امتداد جز چهار ماده ۵۷، در سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۴۶۷ صندلی افزوده شد. در مورد جز سه بند سه ماده ۵۷، بخشنامه مربوطه مصوب شد و ۴۰ درصد قطارهای باری اکنون به برنامه سیل متصل هستند.

منبع:

0.0 / 5
9
1404/08/20
11:33:18
تگهای خبر: ارزیابی , استان , بازسازی , بانك
این پست مرکز املاک را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
مرکز املاک
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین - مرکز املاک، همراه شما در معاملات ملکی، بهترین انتخاب برای خرید و فروش ملک و زمین