آخوندی در جلسه استیضاح: بابت كاستی ها از مردم عذرخواهی می كنم، اهل سالوسی و ریاكاری نیستم مركز املاك: وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: از هر درد و رنجی كه برای مردم پیش آمده فارغ از اینكه تقصیر و قصوری به من و همكارانم وارد باشد، از مردم پوزش می خواهم. به گزارش مركز املاك به نقل از مهر، عباس آخوندی طی سخنانی در جلسه رسیدگی به طرح استیضاح خود با اشاره به اینكه این سومین بار است كه برای استیضاح به مجلس آمده ام، اظهار داشت: تابحال چند بار هم برای پاسخ به طرح سوال نمایندگان در مجلس حاضر شده ام. در همه ادوار گذشته توضیحات من قانع كننده بود و این دفعه هم بر اساس آمار، توضیحات كارشناسی و اطلاعات، آنچه اتفاق افتاده را توضیح می دهم.وی اضافه كرد: من همواره از این پرسش و پاسخ لذت برده و می برم، مردم سالاری و دموكراسی یعنی همین كه همواره امكان پرسشگری از مسئولان فراهم گردد و مسئولان باید به مردم پاسخ دهند.آخوندی ادامه داد: من نه تنها گله ای ندارم بلكه از حضور در مجلس خوشحال هستم و خویش را موظف به پاسخگویی به مردم و نمایندگان مردم می دانم.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه آغاز استیضاح من بر مبنای سقوط هواپیما در منطقه دنا بود، اظهار نمود: اولا به خانواده جانباختگان و مردم تسلیت می گویم و بابت كاستی ها و كمبودها از ملت عزیز پوزش می خواهم.آخوندی خاطرنشان كرد: آقای زارع می داند ما در فرودگاه یاسوج هزینه كرده بودیم و قرار بود در دهه فجر برای افتتاح این طرح ها به یاسوج برویم كه متاسفانه سانحه سقوط هواپیما صورت گرفت.وی اضافه كرد: بی گمان حوادث اخیر نگرانی هایی برای مردم تولید كرد كه این نگرانی ها به حق است. چون كه مهمتر از جان و ایمنی مردم چیزی نیست. من در مقام توجیه یا فرافكنی نیستم. مسئول صادق باید مسئولیت كاری را كه بر عهده دارد بپذیرد و پاسخگو باشد. از هر درد و رنجی كه برای مردم پیش آمده فارغ از اینكه تقصیر و قصوری به من و همكارانم وارد باشد، از مردم پوزش می خواهم.عذرخواهی برای مسئولان سبب افتخار است.وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: باید به اتفاقات و سوانح نگاه فرآیندی داشته باشیم و اطلاعات را به درستی به مردم بگوییم، حمل و نقل یك سیستم پیچیده و باز است و میلیون ها نفر در آن اعم از تولیدكننده و میلیون ها نفر راننده گرفته تا پلیس و هلال احمر درگیر حمل و نقل ایمن هستند. ازاین رو در سوانح از یك عامل بحث نشده و از مجموعه عوامل بحث می گردد. آخوندی تصریح كرد: برای كم شدن سوانح باید اولا فرآیندی نگاه نماییم و ثانیا اطلاعات را بدون تغییر به مردم بدهیم.وزیر راه و شهرسازی سپس مبحث بارش برف بهمن ماه و مشكلات بعد از آن را شرح داد و اظهار داشت: در حوزه تهران و اطراف آن در بهمن ماه ۳۲ سانتیمتر برف در منطقه مهرآباد بارید. در فرودگاه امام ۷۰ سانتیمتر برف همراه با كولاك و دمای منفی ۱۲ درجه صورت گرفت. در كرج ۳۳ سانتیمتر برف با دمای منفی ۱۳ درجه رخ داد. آیا می شد جاده ها و فرودگاه ها را در این شرایط عملیاتی نگه داشت؟آخوندی ادامه داد: در دو ماه اخیر آمار كشورهای مختلف در مورد مشكلات پیش آمده بعد از بارش برف را همگی از خبرها دیده و شنیده اید كه همزمان با سانحه برف تهران در كشورهای آمریكایی، اروپایی، ژاپن، چین و دیگر كشورهای پیشرفته ۲۵ سانحه بعد از بارش برف آن هم در شرایطی كه هم میزان بارندگی و هم درجه برودت بسیار كمتر از اتفاقات تهران بود، رخ داد.وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان كرد: بعنوان مثال در ۱۶ اسفند ۴۱۲ پرواز در فرودگاه جان اف كندی نیویورك و ۵۵۰ پرواز در یكی دیگر از فرودگاه های این شهر لغو شد. در ۱۴ اسفند حركت تمام قطارها و پرواز تمام فرودگاه های انگلیس لغو شد. در ۱۱ اسفند پروازهای فرودگاه ژنو در سوئیس لغو و در همین روز ۳۳۱ پرواز در برلین به تعویق افتاد. همینطور حركت قطارهای اسكاتلند و پروازهای گلاسكو در همین روز كه به ۶۷ پرواز می رسید لغو شد. ازاین رو باید حواسمان باشد وقتی این مورد را بحث می نماییم باید دید می شد كاری كرد یا خیر.به گفته آخوندی اگر می خواهیم تاب آوری را بیشتر نماییم باید سرمایه گذاری در زیرساخت ها بیشتر شود. من دنبال توجیه نیستم اما هیچ كجا مسئولان را به خاطر این مسائل سرزنش نمی كنند.وی در ادامه به این مورد اشاره نمود كه آیا می شد از این بهتر اقدام نمود یا خیر؟ و اضافه كرد: بله حتما می شد اما با سرمایه گذاری و آموزش بیشتر می توانستیم كاری نماییم كه آثار این سوانح كمتر شود. باید برای فرودگاه ها، راهداری، دریاها و راه آهن منابع بیشتری اختصاص دهیم.وزیر راه و شهرسازی در ادامه جلسه دفاع از خود با اشاره به اینكه طول راه های منتهی به تهران ۹۰۰ كیلومتر است، اظهار داشت: برای مدیریت این میزان راه حداقل ۵۰۰ نفر نیروی انسانی و ۲۰۰ دستگاه برفروب و نمكپاش در مواقع بارش برف و شرایط نامناسب جاده ای نیاز است اما هم اكنون در استان تهران فقط ۴۲ دستگاه برفروب با سن بالای ۲۵ سال در اختیار داریم. معلوم است با چنین امكاناتی نمی توان به تمام نیازها در این زمینه پاسخ داد.آخوندی طول راه های كشور را ۲۱۷ هزار كیلومتر عنوان نمود و اظهار داشت: باید سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان برای مدیریت طول راه ها سرمایه گذاری صورت گیرد اما كل اعتبارات ما در زمینه سرمایه گذاری راه ها در بهترین حالت سالانه فقط دو هزار میلیارد تومان است. من نیامده ام از این تریبون عجز و ناله كنم و مصیبت بخوانم اما واقع بینانه نگاه نماییم كه ما در چه شرایطی قرار داریم.وی ادامه داد: شما نمایندگان مجلس تصویب كردید از محل ماده ۷۰ به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان برای سرمایه گذاری در حوزه راهداری اختصاص پیدا كند اما اعتبار تخصیص یافته در این زمینه در سال ۹۴ صفر، در سال ۹۵ صفر و در سال ۹۶ هم مجدد صفر بود. نمایندگان عزیز این واقعیت اعتبارات ایران است.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه من نمی خواهم با بیان این آمار طعنه به دولت و مجلس بزنم، ادامه داد: اما با این شرایط در حال فعالیت هستیم؛ در حوزه راهداری هشت هزار راهدار به علت نبود منابع سه ماه حقوق دریافت نكردند. در شرایط آب و هوایی اخیر كه منجر به بسته شدن مسیرهای جاده ای شد بسیاری انتقاد كردند كه چرا مسیرهای جاده ای بسته نمی شود؟ آقای دكتر رضایی حاضر است و می تواند شهادت دهد من در آن زمان با رئیس پلیس تماس گرفتم و درخواست كردم مسیرهای تهران –كرج مسدود شود اما رئیس پلیس به من اعلام نمود ۱۶ محور منتهی به تهران داریم و امكان بسته شدن این مسیرها وجود ندارد.آخوندی با اشاره به اینكه در صورت بستن محور تهران-ساوه حدود ۶ كیلومتر صف در تهران و ۲.۵ كیلومتر صف ماشین در ترافیك در قم تولید می شد، اظهار داشت: ازاین رو چگونه می توان انتظار داشت از تردد ۸۰ هزار خودرویی كه در شب در تهران تردد می كنند، جلوگیری كرد؟ اگر واقع بین باشیم اداره این وضعیت مشكل است.وی درباره توقف عملیات پروازها در زمان بارش برف زمستانی هم اظهار داشت: آیا كسی هست كه اعلام نماید در حوادث هوایی چیزی مهمتر از ایمنی وجود دارد؟ در حالیكه حداقل دید برای انجام عملیات پرواز باید ۸۰۰ متر باشد اما دید افقی در فرودگاه مهرآباد كمتر از ۳۰۰ متر و در فرودگاه بین المللی امام خمینی هم كمتر از ۱۰۰ متر بود. ازاین رو امكان عملیاتی كردن فرودگاه وجود نداشت.وزیر راه و شهرسازی اضافه كرد: من از شما نمایندگان محترم خواهش می كنم به توانایی، صداقت و تلاش همكاران من در حمل و نقل جاده ای، حمل و نقل ریلی و فرودگاه ها ایمان داشته باشید آنها افرادی هستند كه در سخت ترین شرایط فعالیت می نمایند.آخوندی با اشاره به حادثه اخیر سقوط هواپیما در مسیر تهران-یاسوج هم اظهار داشت: نكته نخست این است كه چرا این اتفاق رخ داد. بر مبنای قانون ستاد رسیدگی به سوانح باید بعد از اینگونه حوادث تشكیل گردد. ازاین رو من هم مانند شما منتظر اعلام گزارش نهایی این ستاد هستم و هر گونه اظهار نظر پیش از اعلام گزارش نهایی از سوی من مغایر قانون است.این عضو كابینه دولت دوازدهم خطاب به نمایندگان مجلس ادامه داد: مطمئن باشید ستاد رسیدگی به سوانح تمام اطلاعات را همچون اطلاعات CVR (جعبه ضبط مكالمات خلبان) و FDR (جعبه ثبت اطلاعات پرواز) اعلام عمومی خواهد نمود. این چه قصوری است كه بخواهیم كسی را محكوم نماییم. وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: یقین بدانید تمام اطلاعات را ریز به ریز اعلام می نماییم و اگر قصوری باشد حتی از سوی من یا هر كس دیگری باید پاسخگوی شما و مردم باشیم.وی درباره شایعاتی در خصوص گزارشات هدفدار سازمان هواپیمایی كشوری در مورد سانحه اخیر اظهار داشت: رابطه شركت های هواپیمایی با سازمان هواپیمایی كشوری به مثابه رابطه یك راننده با پلیس است. به عبارتی سازمان هواپیمایی كشور پلیس هوانوردی كشور است آیا اگر در جاده سانحه ای رخ می دهد ما باید پلیس را محكوم كنیم؟آخوندی اضافه كرد: ازاین رو اینكه سازمان هواپیمایی كشوری بعنوان نهاد حاكمیت صنعت هوانوردی بخواهد در گزارشات خود منحرف شود قابل قبول نیست. پس به سازمان هواپیمایی كشوری اعتماد كنید.وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اما موضوعی كه می خواهم در مورد آن صحبت كنم در حوزه مسائل اخلاقی است كه مرتبط با حادثه هوایی اخیر مطرح شد؛ به محض وقوع سانحه ستاد رسیدگی به سوانح فعالیت خویش را آغاز كرد و فردای آن روز به منطقه حادثه رفت و ضمن دیدار با خانواده جانباختگان ضمن عرض تسلیت عذرخواهی خودم را به آنها اعلام كردم كه از این تریبون یك بار دیگر تسلیت عرض می كنم واز یكایك آنها پوزش می طلبم.وی ادامه داد: اما در رسانه ها موضوعی عنوان شد در خصوص اینكه چرا شما استعفا نكردید. واقعیت این است كه در كشورهای پیشرفت به دو دلیل «همبستگی اجتماعی» و «وجود عوامل مانع از رسیدگی» علت استعفای مقامات است. در حادثه قطار تهران-تبریز عملیات در حوزه راه آهن بود كه فردای روز حادثه استعفای خودم را اعلام كردم چون كه عملیات، در حوزه راه آهن بود اما این دفعه عملیات در حوزه وزارت راه نبود كه بخواهم استعفا دهم.آخوندی با اشاره به اینكه حادثه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج در حوزه كاری من نبود، اظهار داشت: اگر این اتفاق در حوزه من بود نخستین كسی كه استعفا می داد من بودم ولی اگر استعفا می دادم به جامعه آدرس غلط داده می شد و سبب می شد به مبحث رسیدگی نشود. به نظر من این كار، كار درستی بود و معتقدم باید این كار را انجام می دادم.وی اظهار داشت: آنچه برای ما واضح است این است كه ایران در برابر حوادث چقدر تاب آور است؟ چه حوادث سیاسی، چه حوادث اجتماعی و چه حوادث حمل و نقلی باشد.به گفته آخوندی درسی كه از حادثه برف تهران گرفتم این بود كه تمام تهران به حمل و نقل جاده ای وابسته است. وقتی می خواستم به فرودگاه امام بروم این فرودگاه بسته بود. وقتی كه پاكسازی شد جاده دسترسی به فرودگاه بسته بود.وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: روزانه ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو وارد تهران می گردد. تنها راه حل، قطار حومه ای است. باید حمل و نقل را به راه آهن ببریم. تا وقتی كه حمل و نقل متكی به جاده است این مشكل پابرجاست.وی اظهار داشت: در این مدت نخستین كاری كه كردیم در برنامه ششم پیشنهاد دادیم شركت راه آهن حومه تشكیل گردد كه اساسنامه آن را تهیه كرده و برای تصویب به هیئت دولت داده ایم.آخوندی درباره قطارهای حومه ای تهران خاطرنشان كرد: خط سوم راه آهن تهران – گرمسار افتتاح شده و خط چهارم در حال اجرا می باشد. ۱۰زوج قطار هر روز از تهران به گرمسار و از گرمسار به تهران تردد دارد. ۹ زوج قطار از تهران به كرج و قزوین می رود و بر می گردد. قطار تهران – قم روزانه ۴ زوج و تهران – پرند روزی ۱۱ زوج تردد دارند.وی اضافه كرد: ۸۰ ریل باس وارد قطار حومه ای كرده ایم. ۲۸ محور قطار حومه ای را در تمامی كلانشهرها راه اندازی كرده ایم. اینها كارهایی است كه دیربازدهی دارد ولی بنیادین است.وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ۷۰۰ میلیون یورو در چند ماه گذشته برای خرید ۴۵۰ ریل باس با كره ای ها قرار داد بسته ایم كه با تكمیل آنها ظرفیت قطار حومه ای به ۱۰۰ میلیون مسافر در روز می رسد. حالا من آخر كار بیایم چه كسی را توقیف كنم؟آخوندی بیان داشت: سیاست شهرسازی ریل پایه را در شورای عالی شهرسازی تصویب كردیم تا تردد ریل پایه باشد. ۳۳ ایستگاه در شهرهای مختلف به مراكز خدماتی، اقتصادی و اجتماعی تبدیل می گردد. تنها در شهر اهواز ایستگاه راه آهن با ۳۲۰ متر مربع به مركز توسعه این شهر تبدیل خواهد شد.وی درباره مشكلات اقتصاد كلان كشور اظهار داشت: بعنوان عضو كابینه و كسی كه مسئولیت مشترك دارم و عضو شورای پول واعتبار هستم می گویم شرایط اقتصادی كشوری سخت است و نیاز به اندیشه مشترك دولت و مجلس داریم. من نگران وضع اقتصادی ایران هستم كه این نگرانی سبب فرار من نیست بلكه سبب وفاداری و تلاش بیشتر من است.وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هر وزیری باید در چارچوب ارقام اقتصاد كلان فعالیت كند. به چند عدد و رقم كه می گویم توجه كنید. میزان بدهی های دولت به اقتصاد ۶۵۰ هزار میلیارد تومان و معادل ۵۲ درصد جی دی پی كشور است یعنی متلاشی شدن تمام شركت های صنعتی و مهندسی ایران. آیا در برنامه ششم برای این رقم بدهی اندیشه ای كردیم. آیا می دانیم چگونه پرداخت می گردد.آخوندی خاطرنشان كرد: به من می گویند آخوندی فردی است كه منتقد است. بله، من منتقدم. ۴ سال است این ارقام را در دولت به رئیس جمهور و معاون اول گفته ام.وی تصریح كرد: میزان معوقات بانكی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است. یعنی اینكه در سال ۸۶ بانكها معادل ۳۸ درصد جی دی پی قدرت وام دهی داشتند اما الان این شاخص به ۱۲ درصد رسیده است. آیا با ۱۲ درصد كار بزرگی را می توان در بخش خصوصی انجام داد؟وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه رشد سرمایه گذاری كشور در اغلب سالها نزولی و در حد صفر است، تصریح كرد: حدودا ۱۰۰ درصد بودجه كشور بودجه جاری است و بودجه عمرانی ما از محل اوراق مشاركت تامین می گردد.وی درباره اقدامات دولت در شرایط بد اقتصادی اظهار داشت: در حالیكه بودجه سال ۹۷ وزارت راه و شهرسازی به حدود ۵ هزار میلیارد تومان كاهش پیدا كرد ما توانستیم هزار و ۱۲۰ كیلومتر آزادراه را در دست اقدام داشته باشیم كه با ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال احداث است.آخوندی اظهار داشت: همینطور هزار و ۲۶۰ كیلومتر آزادراه با سرمایه ۹ هزار میلیارد تومان قرارداد بسته ایم و ۸۵۶ كیلومتر هم به ارزش ۱۱ هزار میلیارد تومان در حال قرارداد داریم.به گفته وی هزار و ۶۰۰ كیلومتر آزادراه در وزارت راه و شهرسازی به ارزش ۱۶ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه امضا كردیم كه به این معناست كه در همین شرایط سخت اقتصادی توانستیم مجموعا ۴۶ هزار میلیارد تومان سرمایه از بخش خصوصی صرفا در بخش آزادراهها جمع آوری كینم. آیا در حوزه دیگری سراغ دارید كه این حجم سرمایه جمع آوری شده باشد؟وزیر راه و شهرسازی به فعالیت های وزارت راه و شهرسازی در حوزه ریلی پرداخت و خاطرنشان كرد: قرارداد قطار سریع السیر تهران – قم- اصفهان به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار به امضا رسیده كه به ۹ میلیارد دلار افزایش می یابد. در حوزه قطار برقی تهران – مشهد ۴ میلیارد دلار و قطار شیراز – بوشهر ۸۰۰ میلیون دلار از چین تامین مالی كردیم.آخوندی ادامه داد: برای قطار برقی گرمسار- اینچه برون ۱.۲ میلیارد یورو، راه آهن خواف – هرات ۸۰۰ میلیون یورو، برای خرید ۲۰ هزار واگن باری كه واردات ۱۲ هزار واگن آن قطعی شده و ۲ هزار واگن آن تا كنون وارد كشور شده است و هم هزار واگن مسافری برای بخش خصوصی از روسیه تامین مالی كرده ایم.وی بیان كرد: در وزارت راه و شهرسازی توانستیم ۲.۲ میلیارد دلار از هند در بخش ریلی سرمایه جذب نماییم كه در مورد احداث راه آهن چابهار – زاهدان ۸۰۰ میلیون دلار و برای خرید سوزن ریل ۴۰۰ میلیون دلار از هند سرمایه جذب كردیم.وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در این مدت از آلمان ۱.۵ میلیارد یورو جذب سرمایه شده كه یك میلیارد و ۳۲۰ میلیون یورو آن برای خرید لوكوموتیو از زیمنس بوده است. برای راه آهن رشت – آستارا ۵۰۰ میلیون دلار از جمهوری آذربایجان و برای خرید ریل باس ۷۰۰ میلیون دلار از كره جنوبی تامین سرمایه كردیم ۶۲ میلیون یورو با اتریش قرارداد بسته ایم. این ارقام در حوزه راه و شهرسازی سابقه نداشته است. آیا در سایر وزارتخانه ها این تامین مالی صورت گرفته است؟آخوندی اظهار داشت: راه آهن قزوین – رشت سالها متوقف مانده بود كه تكمیل شد و بزودی افتتاح می گردد. رسیدن ریل به كرمانشاه برای مردم آرزو بود كه بزودی به بهره برداری برسد. ریل به ارومیه رسید. راه آهن میانه – اردبیل به سرعت در حال اجراست و سایر پروژه های عمرانی – ریلی كه در مجموع به ۳ هزار و ۳۰۰ كیلومتر احداث خط آهن می رسد، در دست ساخت است.به گفته وزیر راه و شهرسازی امسال شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ۵۱۶ كیلومتر خط آهن جدید و شركت راه آهن ۸۰۰ كیلومتر ریل دوم احداث كردند. همینطور تاكنون سابقه نداشته است كه بخش خصوصی در زیرساخت های ریلی سرمایه گذاری كند اما امسال بخش خصوصی ۶۰۰ میلیارد تومان برای احداث راه آهن سیرجان – كرمان سرمایه گذاری كرد.آخوندی اظهار داشت: برای اولین بار از بازار سرمایه ۸۰۰ میلیارد تومان اوراق صكوك برای بخش ریلی، ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید هواپیما و ۵۰۰ میلیارد تومان برای راهداری تصویب كردیم كه نشان داده است هیچ امكانی را برای سرمایه گذاری از دست نداده ایم.وی با اشاره به سرمایه گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در حوزه بنادر و دریانوردی تصریح كرد: ۷۰۰ میلیارد تومان برای احداث ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) و ۲۵۰ میلیارد تومان برای توسعه فرودگاه شیراز سرمایه گذاری شد و برای توسعه فرودگاههای مشهد، اصفهان و اهواز بدنبال سرمایه گذار خارجی هستیم.وزیر راه و شهرسازی درباره بحث نظام مهندسی اظهار داشت: من خودم جزو كسانی بودم كه پیش نویس قانون نظام مهندسی را نوشتم. عضو شورای مركزی بودم و جزو بنیانگذاران سازمان نظام مهندسی محسوب می شوم پس دنبال تعطیلی آن نیستم. اما همه شما از اقدام من حمایت قاطع خواهید كرد. من در این بخش گفتم كارمند من كه در حوزه نظام مهندسی باید كارهای مهندسان را كنترل كند خودش نمی تواند هم طراحی كند و نقشه ها را كنترل كند. در شهرداری و شركت گاز هم همین طور. این كار عین مبارزه با فساد است. بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این دستگاهها كار مضاعف دارند. نمی تواند كسی كه در دولت می باشد دوطرف میز بنشیند. اگر این كار سر سوزنی اشكال قانونی داشت دیوان عدالت اداری آن را رد می كرد.آخوندی خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: اگر افرادی مرتب به شما پیامك می زنند بدانید داستان به این سادگی نیست. من در جهت مبارزه با فساد و امضافروشی این كار را كردم. مهندس باید كار مهندسی اش را بكند.وی اضافه كرد: اگر توانستید در قراردادهای خارجی یك سنت رشوه بیابید هر چه گفتید قبول می كنم. اگر كسی ادعای یك ریال جابجایی در قراردادهای داخلی دارد به من بگوید. تمام مذاكرات مستقیم و بدون واسطه است. هر كسی كه می خواهد با وزارتخانه مذاكره كند ابتدا باید اظهارنامه ای امضا كند كه هیچ مذاكره ای با غیر از شخص مسئول نداشته باشد.وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: من می فهمم چرا این همه ضد من شایعه است. ما ایرباس A۳۲۰ را ۴۵۰ میلیون دلار خریدیم. در همین وزارتخانه همین هواپیما را ۵۵ میلیون دلار می خریدند كه ۷ میلیون دلار حق دلالی داشت. فكر كردید آنهایی كه دلال بودند و حالا پایشان قطع شده از من تقدیر می كنند. معلوم است كه قیافه زین العباس می گیرند و ضد من حرف می زنند.آخوندی تصریح كرد: از رئیس كمیسیون اصل ۹۰ بپرسید. وی به همه قراردادها رسیدگی كرده است. اگر حتی یك مورد بسیار كوچك هم یافتید گزارش كنید.وی اظهار داشت: آقای قاضی پور من اهل سالوسی و ریاكاری نیستم. وزرا باید در روز اول وزارت خود اموالشان را به رئیس قوه قضائیه اعلام كنند. می گفتند اموال آخوندی ۷ هزار میلیارد تومان است ولی موجودی من كه به رئیس قوه قضائیه عرضه دادم ۴.۵ میلیون تومان بود. موجودی دختر بنده ۶۳۸ هزار تومان بود. دخترم می گفت این اعداد را اعلام نكن آبرویمان می رود. لباس مرتب پوشید ن كه دلیل این حرفها نیست. من نمی خواستم این سخنان را بیان كنم ولی مجبور شدم تا اموال خویش را بگویم.وزیر راه و شهرسازی در دفاعیه دو خود در پاسخ به ایرادات بعضی از نمایندگان مجلس در مورد نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت: هم اكنون نظارت در سازمان نظام مهندسی ساختمان این گونه است كه یك نفر كه مالك است به نظام مهندسی پول می دهد كه یك مهندس ناظر به مالك معرفی نماید كه آن مهندس ناظر به شهرداری گزارش بدهد. فكر می كنید از این روند، مهندسی در می آید؟ چیزی جز امضا فروشی به دنبال خواهد داشت؟ بعد هم یك لیست ۳۰ نفره از مهندسان كه یك بار هم ساختمان را ندیده اند به پیوست، لیست می گردد.آخوندی اظهار داشت: قانون می گوید آن كسی كه ساختمان را بازرسی می كند تا طبق مقررات شهرسازی باشد، شهرداری است كه یا باید خودش نظارت كند یا مهندس ناظر انتخاب نماید. چه دلیلی دارد كه مالك به نظام مهندسی پول بدهد؟وی اضافه كرد: در نتیجه این سیستم آشفته بوجود می آید. ما نگفتیم مالك خودش مهندس ناظر انتخاب نماید گفتیم خود شهرداری انتخاب نماید نه مالك.وزیر راه و شهرسازی با تاكید بر اینكه باید این رابطه گیج و منگ و فسادآلود را جمع نماییم، خاطرنشان كرد: به هیچ وجه نگفتیم مالك خودش برای خودش ناظر انتخاب نماید. آقای عثمانی ما كی گفتیم كه مهندسی كه در شهرداری تهران است نمی تواند در شهرداری بوكان نظارت كند.آخوندی تصریح كرد: آقای اسماعیلی گفت كاهش بودجه افتخار ندارد. بله، من هم می گویم افتخار ندارد. ما گفتیم شما یك تبصره دارید كه ۱۰ درصد قیمت گازوئیل را برای راه آهن و راهداری اختصاص دهید و مستقیما به حساب این دو دستگاه بریزین ولی تاكنون یك ریال از این درآمدها به این دو دستگاه واریز نشده است.وی اظهار داشت: می گویند آخوندی بودجه را پیگیری نمی نماید. اگر پیگیری نمی كردیم چگونه می توانستیم ۴۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری از بخش خصوصی جذب نماییم. ما باوجود این محدودیت ها عملكردمان دهها برابر بودجه بود و خودمان را پایبند بودجه نكردیم.وزیر راه و شهرسازی در مورد نامه نماینده مردم قم در مجلس درباره زمین خواری اظهار داشت: آقای امیرآبادی شما چگونه از پشت تریبون قضات را متهم می كنید. شما در جلسه نیت خوانی می كنید؟ قضات در مبارزه با زمین خواری عزم جدی دارند. آیا این كار بدی است؟آخوندی خاطرنشان كرد: ما مرتبا جلسات شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی دولتی را با همین قضات شریف برگزار می نماییم بعد شما یك جمله از یك گزارش را می خوانید و نتیجه می گیرید.وی خاطرنشان كرد: آقای امیرآبادی عزیز دلیلی ندارد اگر می خواهید كسی را از میدان بدر كنید پایتان را از اخلاق فراتر بگذارید. بروید از من شكایت كنید. من هم حتما این كار را می كنم. قوه قضائیه هم از شما شكایت می كند. چرا در سالهای ۹۵ كه استیضاح شدم و ۹۶ كه برای رأی اعتماد معرفی شدم این نامه را رو نكردید.وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: متاسفم كه ۴۰ سال پس از انقلاب هنوز هم وقتی می خواهیم از كسی بد بگوییم سریعا یك نامه را رو می نماییم. آقای امیرآبادی نامه را ببرید قوه قضائیه؛ چرا اینجا مطرح می كنید.آخوندی تصریح كرد: من از دوران جوانی در جهاد سازندگی بودم و تمام عمرم را برای ایران و انقلاب گذاشتم هنوز هم حاضرم در هر جبهه ای بجنگم. از هیچ طعنه ای دل آزرده نمی شوم. جمهوری اسلامی را دوست دارم و برای آن جانفشانی می كنم. اینكه می گویند آخوندی انگیزه ندارد هیچ پایه و اساسی ندارد.آخوندی در مورد شایعات مطرح شده درباره دارایی های خود هم اظهار داشت: از ارقام چند هزار میلیارد تومانی تا چندصد میلیارد تومانی راجع به من گفته اند اما هیچ كس نتوانسته به اندازه یك ریال یا یك سنت درباره من در دادگاه ادعایی را ثابت كند.وی ادامه داد: نمایندگان محترم اگر رای دادید مردانه می جنگم اگر هم رای ندادید مصلحتی است كه شما تشخیص داده اید.وزیر راه و شهرسازی بیان كرد: تاكنون در عمرم برای هیچ كاری در هیچ شرایطی لابی نكرده ام. یك نماینده بیاید بگوید فلانی تو برای كاری با من لابی كرده ای؟آخوندی اظهار داشت: ۳۰ شركت و ۲۰۰ مدیركل زیر نظر من است. اگر یك مدیر عامل یا یك معاون یا یك مدیركل تحت نظارت آخوندی توانستید پیدا كنید كه بیاید بگوید آخوندی برای یك پروژه سفارش كه هیچ حتی ابراز تمایل كرده، به من اطلاع بدهید. 5.0 / 5 4674 1396/12/24 18:08:52 تگهای خبر: آزادراه , احداث , استان , تولید این پست مرکز املاک را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط تمام خانواده های جانباختگان طبس خانه های خودرا تحویل گرفتند بازگشت پرواز مشهد - دمام (عربستان سعودی) پس از ۹ سال کاهش ۱۱ و سه دهم درصدی بارش ها در کشور آماده همکاری با دیگر کشورها در حوزه دریانوردی هستیم نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۱ بعلاوه ۳