رئیس كمیسیون عمران مجلس؛

رقابت بانك ها در وام مسكن

رقابت بانك ها در وام مسكن به گزارش مركز املاك رئیس كمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: علی رغم ادعای بانك مسكن، از صندوق پس انداز مسكن یكم استقبال چندانی نشد.


به گزارش مركز املاك به نقل از مهر محمدرضا رضایی كوچی در گفت وگو با رادیو اقتصاد درباره ورود بانك ملی به مبحث عرضه تسهیلات مسكن با استفاده از اوراق تسهیلات تصریح كرد: بحث مسكن از موضوعات روز بازار است و رئیس جمهور هم در مناظرات تلویزیونی خود بر آن تاكید داشت حتی در زمان معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس هم به مبحث مسكن اشاره نمود و قول داد بحث تولید مسكن از ركود خارج شود؛ تا كنون تسهیلات مسكن در حوزه اختیارات بانك مسكن بوده است. بانك مسكن علی رغم اینكه وظیفه ذاتی اش كمك به تولید مسكن بود، در این زمنیه موفق عمل نكرده است.
وی ادامه داد: تسهیلاتی كه امروز در حوزه مسكن پرداخت می گردد به گونه ای است كه فقط افراد خاصی می توانند از آن استفاده كنند و سود آن ۱۸ درصد است كه مشتری چندانی ندارد.
رئیس كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: دولت، صندوق پس انداز مسكن یكم را تعریف كرد اما از آنجایی كه میزان بازپرداخت این مدل متناسب با درآمد مردم نبود، بنابراین علی رغم آنكه بانك مسكن ادعا می كند از این طرح استقبال خوبی شده است، چندان از آن استقبال نشد. اگر نگاهی به بازار تولید مسكن بیندازید می بینید كه علی رغم آنكه سالانه ۱ میلیون واحد مسكونی نیاز داریم، تنها ۲۰۰ هزار واحد مسكونی ساخته می گردد. این مورد نشان داده است بانك مسكن نتوانسته به وظیفه خودش عمل كند.
نماینده مردم جهرم در مجلس خاطرنشان كرد: در این روزها كه بحث اشتغال مطرح است، بخش مسكن می تواند با سرمایه گذاری اندكی، هم نیاز مردم به تولید و ساخت مسكن را تأمین كند و هم از سوی دیگر سبب اشتغال و راه اندازی واحدهای تولیدی می شود؛ دولت هم به خوبی تشخیص داد كه در كنار بانك مسكن باید بانك دیگری را هم فعال كند كه بانك ملی این وظیفه را بر عهده گرفت.
به گفته رضایی كوچی ما هم اكنون ظرفیت تولید سالانه ۱ میلیون واحد مسكونی را داریم در سال هایی هم كه ركود به این بازار مسلط بود، این ظرفیت به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد در سال كاهش یافته است ازاین رو با راه اندازی این ظرفیت، حداقل برای بیش از یك و نیم میلیون نفر در سال اشتغال تولید می گردد. كدام سرمایه گذاری و پروژه ای به جز بخش مسكن می تواند در كشور چنین اشتغالی تولید كند؟
وی با اشاره به اینكه بانك مسكن هم توانایی اجرای این ظرفیت را دارد اظهار داشت: در دولت نهم ۴۵ هزار میلیارد تومان تحت عنوان مسكن مهر در اختیار بانك مسكن قرار دادیم كه اقساط آن در حال بازگشت است اما به جای آنكه بانك های ما در تولید مسكن سرمایه گذاری كنند، منابع خویش را در جای دیگری سرمایه گذاری می كنند؛ بانك های ما در كارهای دیگری غیر از بانكداری سرمایه های خویش را مصرف می كنند. با این حال بانك ملی به لحاظ اینكه راحت تر می توان از ظرفیت های آن استفاده كرد، وارد این مورد شده است. باآنكه بانك مسكن هم دولتی است اما در بخش تولید مسكن ورود نمی كند؛ وقتی بانك مسكن وام را با سود ۱۸ درصد می دهد، طبیعی است كه مردم نمی توانند به سمت ساخت مسكن بروند.
رئیس كمیسیون عمران مجلس تصریح كرد: خود دولت هم متوجه شده كه با شرایط فعلی و نگاهی كه بانك مسكن در پیش گرفته، نمی تواند در بحث تولید مسكن موفق باشد. تا سال ۱۴۰۴ اگر سالی یك میلیون مسكن تولید نماییم شرایط عرضه و تقاضا برابر می شد ولی الان از این هدف بسیار دوریم؛ چه كسی باید از تولید مسكن حمایت می كرد؟ بانك مسكن می بایست از این وضعیت حمایت كند بانك مسكن وظیفه ذاتی خودش را نتوانسته عمل كند دولت هم متوجه شده و از بانك ملی كمك خواسته است.
رضایی كوچی تاكید كرد: ما ۱۴۰ هزار هكتار بافت فرسوده داریم اگر دولت بیاید و صرفا برای بازسازی این بافت ها تسهیلات بدهد زمینه تولید و اشتغال تولید می گردد به خصوص كه ۱۴ هزار مهندس داریم و امكان اشتغال آنها فراهم می گردد.
وی اضافه كرد: با آمدن بانك ملی در حوزه مسكن هم شرایط اعطای تسهیلات ارزان قیمت فراهم می گردد و هم رقابت میان این دو بانك تولید می گردد.
 

5.0 / 5
4995
1396/10/17
16:35:23
تگهای خبر: بانك , تسهیلات , تولید , عمران
این پست مرکز املاک را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین