دخل و خرج اتوبوس های شهری اراك با هم نمی خواند

دخل و خرج اتوبوس های شهری اراك با هم نمی خواند به گزارش مركز املاك ایسنا/مركزی سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراك اظهار داشت: هم اكنون یك سوم ظرفیت اتوبوس ها خالی است و همین مساله سبب شده است كه دخل و خرج اتوبوس ها بخصوص اتوبوس های بخش خصوصی همخوان نباشد.


حجت الله مرادی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینكه تعداد اتوبوس در هر خط برپایه شرایط خط، ظرفیت و تعداد مسافران، بعد مسافت و فاصله زمانی با مقصد تعیین می شود، اضافه كرد: برپایه استاندارد، فاصله زمانی حضور اتوبوس ها در ایستگاه های خطوط بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است و مسلما در مناطقی مانند ضامنجان كه با مركز شهر فاصله حدود ۱.۵ ساعته دارند، باید تعداد اتوبوس بیشتری در نظر گرفته شود و برای خط مذكور در واقع ۶ اتوبوس نیاز است.
وی با اشاره به اینكه برای مناطقی كه فاصله كمی با مركز شهر دارند مسلما تعداد اتوبوس ها كمتر از دیگر مناطق خواهد بود، اضافه كرد: به تازگی در كوی رضوی(گردو) با چالش هایی روبرو شده ایم كه ناشی از نقص فنی اتوبوس هاست بنابراین برخی از اتوبوس ها برای تعمیر و رفع نقص متوقف شده اند كه این امر سبب كاهش تعداد اتوبوس و افزایش زمان انتظار مسافران شده است.
مرادی در مورد ورود اتوبوس های جدید به ناوگان اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی شهر اراك خاطرنشان كرد: توزیع اتوبوس ها برپایه دو اولویت و شاخص انجام می گیرد كه شامل اتمام قرارداد با بخش خصوصی و فرسودگی اتوبوس است. از ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده برای اراك تابحال ۳۷ دستگاه وارد ناوگان شده اند كه به خطوطی كه دارای اتوبوس های به شدت فرسوده و خطوطی كه قرارداد با بخش خصوصی تمام شده، اختصاص یافت و ۱۶ خط پوشش داده شد كه بر این اساس در بعضی از خطوط مانند خط مشهد-هجرت تمامی اتوبوس های خط كاملا نوسازی شده است.
وی اظهار داشت: مسلما ۱۳ اتوبوس جدید باقیمانده با رعایت این دو شرط به خطوط اتوبوسرانی اختصاص خواهد یافت، اما مشكل اصلی سیستم حمل و نقل عمومی اراك استفاده نشدن از ظرفیت كامل اتوبوس هاست.
سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراك با تاكید بر اینكه متوسط حمل و نقلی كه روزانه در اراك توسط ۱۳۰ اتوبوس انجام می شود را ۱۰۰ هزار نفر برشمرد و بیان نمود: هر اتوبوس می تواند روزانه بین ۶۰۰ تا هزار شهروند را جابجا كند، اما هم اكنون یك سوم ظرفیت اتوبوس ها خالی است و همین مساله سبب شده است كه خرج و دخل اتوبوس ها بخصوص اتوبوس های بخش خصوصی همخوان نباشد.
وی اظهار نمود: شاید یكی از علل استقبال نكردن شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی، فرسودگی این ناوگان باشد، اما با وجود اینكه دولت طی ۱۰ سال گذشته هیچ كمكی به وضعیت این ناوگان در كشور نداشته است و هم اكنون ۷۵ درصد ناوگان اتوبوسرانی شهری در كشور به سن فرسودگی رسیده است، اما شهرداری اراك ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری كرد كه حتی پرداخت اقساط این ۵۰ دستگاه به مشكل جدی برای شهرداری تبدیل گشته است.
مرادی با اشاره به اینكه جابجایی پایانه اتوبوسرانی را می توان همچون عوامل موثر در عدم استقبال شهروندان از اتوبوس بیان كرد، اظهار داشت: متاسفانه تعداد مسافران اتوبوس های شهری كاهش یافته است، در شرایط كنونی هم امكان خرید اتوبوس جدید توسط شهرداری وجود ندارد بنابراین نوسازی و بهسازی اتوبوس های فرسوده و انتقال پایانه های سرداران به مركز شهر مدنظر است.
وی ادامه داد: خوشبختانه با مصوبه و مجوز شورای شهر اراك و اختصاص ۶ میلیارد تومان، رفع نقص و بازسازی ۳۰ دستگاه اتوبوس در دستور كار قرار دارد كه بطور قطع به استقبال مردم از این ناوگان كمك خواهند كرد.
سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراك در مورد تمیز شدن اتوبوس ها اظهار داشت: یكی از عوامل موثر در تمیزی ظاهر اتوبوس فصول است، مسلما در فصل سرد سال به علت بارندگی، اتوبوس ها بیشتر نیازمند شست وشو و پاكسازی هستند. سازمان یك كارواش مكانیزه در اختیار دارد كه ظرفیت آن در شبانه روز ۴۰ دستگاه اتوبوس است در حالیكه اراك ۱۳۰ اتوبوس در اختیار دارد و مسلما امكان شست وشوی تمامی اتوبوس ها به صورت روزانه وجود ندارد.
وی بیان نمود: توان مجموعه سازمان در همین حد است و گاهی حتی رانندگان به صورت دستی مبادرت به شست وشوی اتوبوس ها می كنند، اما درمورد نظافت داخل اتوبوس، این اقدام هر شب انجام می شود، اما تعداد اتوبوس ها زیاد و توان و امكانات محدود است و اگر هرشب امكان شست وشو و نظارت درون و بیرون اتوبوس های فراهم بود به شرایط ایده ال می رسیدیم، اما هم اكنون در حد توان و امكانات تلاش در نظافت ناوگان می شود.



5.0 / 5
4197
1398/10/24
14:16:39
تگهای خبر: استان , استاندارد , بازسازی , بهسازی
این پست مرکز املاک را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین