واكنش محسن هاشمی و لیلا ارشد به عصبانیت از سخنانشان در یك همایش:

درباره خطر ازدیاد فقر و صدمه اجتماعی نمی توان بی تفاوت ماند

درباره خطر ازدیاد فقر و صدمه اجتماعی نمی توان بی تفاوت ماند مركز املاك: تهرانپلاس- انتقاد رئیس شورای شهر تهران از نقش آفرینی برخی جریانهای افراطی در دامن زدن به فقر و مثال لیلا ارشد، فعال اجتماعی درباره فشار بر سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه كاهش صدمه های اجتماعی كافی بود تا ضمیر مرجع خویش را پیدا كند و واكنش های تندی نثار این دو چهره كند.


به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرناپلاس، مسائل طرح شده در نشست «مدیریت شهری و صدمه های اجتماعی» در ایام گذشته باعث فضاسازی برخی رسانه ها شده است؛ نشستی كه از جانب مركز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران با همكاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار گردید و در آن، اطلاعات دقیقی از ریشه های صدمه های اجتماعی در تهران عرضه شد.
برخی از رسانه های اصولگرا به دنبال انتشار اخبار این نشست، با انتشار ناقص بخشی از صحبت های برخی سخنرانان این نشست، هجمه هایی را به این افراد وارد كردند و مسائل در رابطه با صدمه های اجتماعی در این نشست را «محاكمه قالیباف برای ساخت مسجد» تفسیر كردند. برخی نمایندگان پیشین هم در پاسخ به اخطار محسن هاشمی درباره سیاست های مولد فقر، منشا این سیاست ها را دولت های هاشمی و دیگران دانستند.
این در حالی بود كه رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به سیاست های كلانی كه مولد فقر درآمدی هستند، راه رفع فقر را اشتغال زایی دانسته و با انتقاد از «افراطیون» اظهار داشته بود: ما به بحث تولید اشتغال با استفاده از گردشگری نپرداخته ایم.باب هایی در این خصوص باز می گردد و مجددا بسته می گردد. اگر بخواهیم تولید اشتغال نماییم باید نقدینگی را به سمت تولید اشتغال ببریم. برای این كار باید امنیت سرمایه گذاری تولید نماییم و اگر این امنیت تولید نشود سرمایه گذاری انجام نمی گیرد.

** محسن هاشمی: چرا باید در مورد خطر ازدیاد فقر در جامعه بی تفاوت ماند
محسن هاشمی، در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران درباره حواشی ایجادشده و بهره برداری سلیقه ای از اظهاراتش در این نشست اظهار داشت: بعضی از دیدگاه های افراطی در فضای مجازی، با تفسیر نادرست سخنانم در همایش صدمه های اجتماعی درصدد تولید تفرقه و خوراك برای رسانه های بیگانه هستند. زمانی كه رهبر معظم انقلاب خودانتقادی می كنند، چرا باید سایر مسئولان از انتقاد مصونیت داشته باشند و زمانی كه ایشان به صراحت نگرانی خویش را از كوچك شدن سفره مردم و اقشار صدمه پذیر بیان می كنند، چرا باید در مورد خطر ازدیاد فقر در جامعه بی تفاوت ماند و ابراز نگرانی نكرد؟
وی اضافه كرد: باید بدانیم همه ما با هر سلیقه و گرایش سیاسی در كِشتی جمهوری اسلامی ایران هستیم و هر آسیبی به این جامعه و كشور وارد شود، دامنگیر همه ما خواهد شد. پس بر طبل تفرقه و اختلاف نكوبیم و فرصت امروز را برای خدمت به مردم و كاهش نارضایتی جامعه غنیمت شماریم، شاید فردا دیر باشد.

** لیلا ارشد: امكانات برای بهبود خدمات رسانی مورد بهره برداری قرار گیرد
لیلا ارشد، فعال اجتماعی و مدیر «خانه خورشید» هم ازجمله كسانی است كه بخشی از گفته هایش در نشست «مدیریت شهری و صدمه های اجتماعی» با عبارت «محاكمه قالیباف برای ساخت مسجد» حاشیه ساز شد.
این فعال اجتماعی كه عمرش را در منطقه محروم هرندی (منطقه 12) در امر مدیریت و كاهش پدیده هایی چون زنان خیابانی گذاشته، پیرامون حواشی مربوط به قول هایش در مورد ساخت یك مسجد در محله هرندی به خبرنگار ایرناپلاس می گوید: به حرف هایم در این نشست كم التفاطی شده است. گفته ام فاصله این مسجد و مسجد كناری 200 متر است و هیچگاه نگفتم هر 200 متر یك مسجد است.
وی اضافه كرد: بعنوان فعال اجتماعی در محله ای كه خیلی صدمه و مشكلات دارد، دغدغه ام این است كه كاش مساجد، بخشی از مسائل كسانی كه بعنوان افراد در معرض خطر و یا صدمه دیده هستند را كم كند و با حمایت هایی بتوانند شرایط آن ها را بهتر كنند. بعنوان مثال، كاش از حمام مسجد برای كسانی كه به دلایل مختلف بخصوص هزینه ها از این خدمات دور هستند استفاده می شد.

**از فضای مساجد برای آموزش مهارت ها و پیشگیری استفاده كنیم
این فعال اجتماعی در مورد تعامل با مساجد اظهار داشت: مساجد این امكان را به ما بدهند كه بعنوان نهادی مدنی از فضاهای آن ها برای آموزش مهارت ها و پیشگیری استفاده نماییم. پیشنهاد ما این است كه این امكانات برای بهبود خدمات رسانی به افراد در معرض خطر و صدمه دیده مورد بهره برداری قرار گیرد تا از این فضای مناسب بتوانیم برای زنان و كودكان استفاده نماییم.
وی افزود: روز گذشته خبرنگارانی آمدند، این زمین كه متعلق به شهرداری و پارك محله است را دیدند، عكس گرفتند و متوجه شدند حرف های من غیرواقعی نبوده است. اگر اینجا كار میدانی كنند، متوجه می شوند از این فضا چه مقدار استفاده می گردد. این مسجد كه فضای بزرگی دارد، در این محل به چه كاری می آید؟ این فضا می تواند به كاهش صدمه های اجتماعی در این محل كمك نماید و در مواقعی، نهادهای مردمی برای آموزش از آن بهره بگیرند كه هم كار خداپسندانه ای است و هم به بهبود شرایط افراد جامعه كمك می نماید. سمن هایی كه در حوزه كودكان فعالیت می نمایند و در این محل تعدادشان هم كم نیست، می توانند از این فضا برای آموزش، حمایت و خدمات رسانی كودكان كار استفاده كنند.

** گفت وگو پیرامون صدمه های اجتماعی
نكته اصلی پذیرفتن در پرداختن به صدمه های اجتماعی، قبول مسئولیت عمومی برای مقابله با آن، عدم برخورد جناحی و گفت وگو برای یافتن راهكار است. به اعتقاد كارشناسان، بخشی از صدمه های اجتماعی هنوز به مسئله تبدیل نشده اند و در مدیریت شهری و كشوری برنامه مدونی برای كاهش این صدمه ها وجود ندارد. این هجمه ها به افرادی كه به دنبال تبیین شرایط موجود و عرضه راهكارهایی برای برون رفت از وضعیت صدمه زای جامعه هستند و گام هایی در این راستا برمی دارند، نشان از رویكردهای غلط در برخورد با صدمه های اجتماعی است.

گزارش از مهدی نجفی خواه
** اداره كل اخبار چندرسانه ای** ایرناپلاس**


5.0 / 5
4195
1397/05/28
00:10:53
تگهای خبر: بهره برداری , تولید , خدمات , شهرداری
این پست مرکز املاک را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین