تحقق طرح گردشگری آشوراده، موافقت محیط زیست

تحقق طرح گردشگری آشوراده، موافقت محیط زیست مركز املاك: گرگان - ایرنا - پرونده طرح گردشگری جزیره آشوراده بعد از سالها به سرانجام رسید و به قول مسئولان گلستان سازمان حفاظت محیط زیست با اجرای این طرح برپایه مطالعات انجام شده و رعایت جوانب زیست محیطی در 38 هكتار متمركز و غیرمتمركز موافقت نمود.


رضا مروتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان در این زمینه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پرونده طرح مطالعاتی تمام شده و در مرحله صدور مجوز بوده و همینطور كمیسیون ماده 2 كه مربوط به مخاطرات زیست محیطی است به صورت مشروط در خصوص رعایت مسائل حقوقی آن جواب مثبت داد.
مروتی كه طی دو سه روز اخیر با حكم وزیر كشور جای خویش را به میرمحمد غراوی داد، همینطور اظهار نمود كه اصل مجوز این طرح تا هفته آینده به استان رسیده و كار بزودی اجرایی می گردد.
وی افزود: ابتدا قراربود كه این طرح در 380 هكتار اجرا شود، اما بعد از چهارسال مطالعات و توجه به جوانب زیست محیطی و الگوبرداری از طرح های اجرا شده در جزایر مختلف جهان و نوع سازه های آنها، تصمیم گرفته شد كه طرح آشوراده در 22 هكتار متمركز و 16 هكتار غیرمتمركز اجرا شود.
طرح گردشگری آشوراده كه از گذشته مطرح بوده در سفر سال 93 دولت تدبیر و امید به استان گلستان برای اجرا در بخشی از این جزیره تصویب گردید.
آشوراده در حوزه بندرتركمن از توابع استان گلستان تنها جزیره ایرانی خزر است، این جزیره در سده های گذشته به دنبال عملكرد و فعالیت گروه های انسانی با حفر كانال، از توده اصلی خشكی خود (شبه جزیره میانكاله) جدا افتاده است.
آشوراده در سال 1354 جز اولین مناطق زیست كره جهان معرفی و به ثبت رسید، در همین حال در كنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب های مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه عضویت آن در پناهگاه حیات وحش است كه در تمامی ایام سال میزبان انواع پرندگان است و از جانب دیگر 40 درصد خاویار ایران در نزدیكی این جزیره به دست می آید.
این جزیره در گذشته با امكاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شركت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سكنه داشت كه به مشاغل دامداری، كارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند، اما در سال 1372 به دلیل بالا آمدن سطح آب دریای خزر و وقوع سیلاب مردم جزیره را ترك كردند.
جزیره آشوراده از شمال به دریای خزر، از شرق به تنگه ای باریك موسوم به چپق اوغلی و از غرب به كانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانكاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می گردد.
آشوراده در اغلب منابع تاریخی بعنوان مجمع الجزایر آشوراده ومتشكل از سه جزیره گفته اند كه با بالا آمدن سطح آب دو جزیره كوچك انتهای آن در آب فرو رفته است.
پوشش گیاهی جزیره، بوته های تمشك، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، كبك و پرندگان دریایی، گراز و نوعی اسب وحشی در جزیره یافت می گردد.
پرونده طرح گردشگری آشوراده با روی كارآمدن دولت حسن روحانی و ریاست معصومه ابتكار بر سازمان محیط زیست عنوان شد وبا اعلام موافقت دولت و سازمان محیط زیست در مورد اجرای طرح گردشگری و حضور بخش خصوصی، كارشناسان محیط زیست نسبت به این اقدام و احتمال تخریب زیست محیطی و صدمه به زیست بوم این منطقه اخطار دادند.
در آن هنگام معصومه ابتكار رییس وقت سازمان محیط زیست با رد مبحث واگذاری جزیره آشوراده اعلام نمود: تنها 10 درصد آشوراده مربوط به گردشگری طبیعی است و واگذاری این منطقه به هیچ وجه ممكن نیست، چون كه جزو اراضی ملی است.
او همینطور اظهار داشت كه چهارچوبی در مورد گردشگری طبیعی در منطقه آشوراده مشخص شده و فعالیت های سنگین نظیر دخل و تصرف و تخریب به هیچ وجه صورت نمی گیرد و سازمان محیط زیست اجازه چنین اقدامی را نخواهد داد.
اما اینك پرونده پروژه گردشگری آشوراده در بخش مطالعاتی و رعایت مخاطرات زیست محیطی بسته و با اجرای آن در بخشی از جزیره موافقت شده است.
مروتی بیان كرد: طرح گردشگری آشوراده با حمایت كامل سازمان محیط زیست كشور و همینطور منطبق با اصول توسعه پایدار اجرا می گردد.
وی اضافه كرد: هیچ اصراری برای واگذاری طرح به یك سرمایه گذار وجود ندارد و بخش های مختلف آن می تواند از جانب سرمایه گذاران مختلف اجرا شود.
به قول وی؛ هدف از این كار زمینه سازی برای حضور سرمایه گذاران محلی به نفع استان بوده و از جانب دیگر حداكثر زمان واگذاری مطابق با قوانین اراضی ملی (15 سال) خواهد بود.
مروتی خاطرنشان كرد: در ابتدا كه قرار بود طرح در كل جزیره صورت گیرد، 42 كاربری برای آن دیده شده بود كه بعد از چندین مورد بررسی به 25 مورد رسید و در بررسی نهایی برای تصویب طرح با حفظ نكات زیست محیطی، 20 مورد كاربری برای آن تعریف شد.
مروتی افزود: مقرر است در آشوراده هتل، مركز تجاری، میدان تیراندازی، بازارهای متعدد، زمین گلف و تنیس، باغ پرندگان، موزه، پارك بازی، رستوران، سفره خانه، پلاژ بانوان و آقایان، قایقرانی و جاده احداث شود.
و اما مدیر كل حفاظت محیط زیست گلستان معتقد می باشد كه اینك طرح بزرگ گردشگری آشوراده به یك طرح طبیعت گردی كوچك تبدیل گشته است.
امیر عبدوس در گفت و گو با خبرنگار عنوان داشت كه مطالعات ارزیابی زیست محیطی برای طرح آشوراده انجام و تمام مسیری كه باید یك پروژه بزرگ بپیماید در طرح گردشگری آشوراده به انجام رسیده است.
وی تصریح كرد كه واگذاری عرصه در این طرح صورت نگرفته و در قالب خرید خدمات از بخش دولتی است.
عبدوس خاطرنشان كرد: از ابتدا قرار نبود به آشوراده پس از اجرای طرح بعنوان كیش شمال كشور نگریسته شود، زیرا مساحت جزیره كیش 98 كیلومترمربع و مساحت آشوراده تنها 6. 8 كیلومترمربع است و تبدیل آشوراده به كیش دریای خزر در هیچ شرایطی مقدور نیست.
مدیركل حفاظت محیط زیست گلستان اضافه كرد: این جزیره به هیچ سرمایه گذاری واگذار نخواهد شد و پس از آخر قرارداد، جزیره و سازه های داخل آن در اختیار محیط زیست قرار خواهد گرفت و برای استمرار آن به سرمایه گذاران تصمیم گرفته می گردد.
عبدوس اظهار داشت: در واقع سرمایه گذار متعهد است بدون صدمه زدن به محیط زیست منطقه، طرح را اجرایی كند.
مدیر كل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به اینكه آشوراده در محدوده پناهگاه حیات وحش میانكاله قرار دارد و طرح بوم گردی در جزیره هیچ ممنوعیتی برای احداث و داشتن سازه های تفرجگاهی تولید نخواهد كرد، اظهار داشت كه اجرای این طرح علاوه بر توسعه گردشگری منطقه، باعث رونق اقتصادی و كاهش بیكاری خواهد شد.
3014/1648
گزارش: مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا


5.0 / 5
4352
1396/10/30
15:28:23
تگهای خبر: احداث , استان , تخریب
این پست مرکز املاک را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین