در گزارش مركز املاك اعلام شد؛

خرید ریل از بورس كالا

خرید ریل از بورس كالا به گزارش مرکز املاک معاون شرکت ساخت و توسعه اظهار داشت: با اتمام قراردادهای فعلی خرید ریل از تولیدکننده داخلی، باید برای تهیه ریل ملی به بورس کالا رجوع نماییم.



عباس خطیبی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پروژه راه آهن اقلید-یزد که مقرر است بزودی با دستور رئیس جمهور به بهره برداری برسد، خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی این خط آهن از اواخر سال ۹۰ شروع و در دو الی سه سال قبل به صورت ویژه به آن نگاه شد، این طرح در زمره پروژه های جهش تولید قرار گرفت و همین مسئله سبب شد تا برنامه ریزی های زمانی و مالی آن تغییر کرده و با سرعت بالا به پایان برسد ضمن این که طرح مذکور پنج شنبه این هفته با دستور ویدیوکنفرانسی رئیس جمهور به بهره برداری می رسد.
پروژه خط آهن اقلید-یزد فردا به بهره برداری می رسد
وی طول این مسیر را ۲۷۰ کیلومتر عنوان و اظهار نمود: این خط آهن از ایستگاه رخش در راه آهن بافق به یزد منشعب شده و با عبور از مهریز و ابرکوه، در نهایت در ایستگاه اقلید به راه آهن شیراز-اصفهان متصل و یک میان بر ریلی را سبب می شود و در نهایت با ریل استان فارس و جنوب غرب کشور را با سهولت به شمال شرق و جنوب شرقی کشور متصل می کند.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: این مسیر میان بُر، فرایند انتقال زائرین امام رضا (ع) از جنوب غرب به شمال شرق کشور و مسافران شیراز-مشهد را حدود ۳۱۰ کیلومتر از طول مسیر و ۴ ساعت از زمان سیر کوتاه تر می کند، از جنبه باری هم معادن سنگ آهن و مجتمع های فولادی در طول این مسیر می توانند با ریل به بندر شهید رجایی متصل شوند.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ به تنهایی ۱۲۰ کیلومتر این پروژه ریل گذاری شد، اظهار داشت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) پیمانکار این پروژه بود که بلندترین پروژه ریلی فعال کشور از سال ۱۳۹۶ به بعد (غیر از طریق آهن چابهار-زاهدان) به حساب می آمد.
خطیبی هزینه کرد این پروژه را ۱، ۴۰۰ میلیارد تومان و ارزش فعلی آنرا حدود ۶ هزار میلیارد تومان دانست.
پروژه راه آهن شیراز-بوشهر جانی باردیگر می گیرد
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره پروژه راه آهن شیراز-بوشهر خاطرنشان کرد: باید راه آهن شیراز-بوشهر راه اندازی شود؛ ما موظف هستیم طبق سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، مبادی ورودی و خروجی کشور همچون بنادر که از مراکز مهم بار هستند، به شبکه ریلی متصل نماییم. این مسیر ۴۵۰ کیلومتر طول دارد و پروژه بزرگی است در بخش هایی از مسیر، تپه ماهورهای زیادی دارد و احتیاج به ساخت ابنیه (پل و تونل) دارد. در دو سه سال قبل قطعات ۱۰ الف و ۱۰ ب را شروع به ساخت کرده ایم.
وی افزود: قطعات ۱ و ۲ را اخیراً به مناقصه گذاشته ایم که به طول ۱۰۰ کیلومتر و پیمانکار آن شناسایی و در ۱۵ روز اخیر، قراردادهای مربوطه را تبادل کرده ایم، احتیاج به تأمین منابع پایدار دارد؛ بنابراین از محل ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که به قانون فاینانس داخلی معروف است از محل دریافت تسهیلات بانکی تا قطعه سوم را اجرا کنیم؛ مقدمات آن فراهم شده و از پل فسا در شیراز شروع شده و تا محدود کوار در استان فارس ادامه می یابد.
چینی ها همچنان علاقمند به فاینانس راه آهن شیراز-بوشهر
خطیبی درباره قرارداد فاینانسی که با چینی ها برای این مسیر به امضا رسیده بود، اظهار داشت: این فاینانس همچنان به قوت خود باقی است و منتظریم تا مسائل تحریم ها حل و فصل شود تا این فاینانس را بار دیگر فعال نماییم، چینی ها به سرمایه گذاری در این پروژه علاقه مندند.
معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه تصریح کرد: امیدواریم بزودی سرعت فعالیت پروژه راه آهن شیراز-بوشهر چند برابر شود ولی این پروژه منابع زیادی می طلبد.
پیشرفت ۶۸ درصدی راه آهن رشت-کاسپین
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این انتقاد که چرا علیرغم اهمیت بالای پروژه راه آهن رشت-آستارا برای تکمیل کریدور شمال-جنوب، دولت تمام تمرکز خویش را بر تکمیل خط آهن رشت-بندر کاسپین گذاشته است؟ اظهار داشت: به علت آنکه طول راه آهن رشت-بندر کاسپین ۳۷ کیلومتر و رشت-آستارا ۱۷۰ کیلومتر است، پُر واضح است که کار رشت-کاسپین به علت کوتاه تر بودن، سرعت ساخت بیشتری دارد.
وی خاطرنشان کرد: پیشرفت فیزیکی رشت-کاسپین ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حدود ۱۱ کیلومتر ریل گذاری شده و جز پروژه های جهش تولید است که سال جاری به اتمام خواهد رسید.
رشت-آستارا ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد
خطیبی درباره علت توقف پروژه رشت-آستارا اظهار داشت: مذاکره ای با سازمان برنامه و بودجه داشتیم برای دریافت مجوز ترک تشریفات؛ این درخواست به وزارت راه ارسال شده و منتظریم تا سازمان برنامه به ما مجوز ترک تشریفات بدهد که تا کنون این مجوز صادر نشده است. این پروژه بسیار سنگین است و هزینه ای بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان در بر خواهد داشت.
فاینانس ۵۰۰ میلیون یورویی آذربایجان به کجا رسید؟
وی در مورد ۵۰۰ میلیون یورویی که قرار بود جمهوری آذربایجان برای ساخت راه آهن رشت-آستارا سرمایه گذاری کند، خاطرنشان کرد: ما تلاش زیاد برای پیگیری اجرای این قرارداد کرده ایم اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ایم.
کریدور باکو-تفلیس-قارص رقیب کریدور ریلی شمال-جنوب نیست
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره این که آیا آذربایجانی ها به علت راه اندازی کریدور ریلی باکو-تفلیس-قارص دیگر علاقه ای به سرمایه گذاری در زیرساخت کریدور شمال-جنوب ندارند؟ اظهار داشت: این کریدوری که آذربایجان با ترکیه راه اندازی کرده، کریدور شرق-غرب است و فعلا توانایی رقابت با کریدور شمال-جنوب ندارد. کریدور شمال-جنوب شرایط متفاوتی با دیگر کریدورهای منطقه دارد و به این راحتی امکان رقابت با این کریدور به علت شرایط ژئوپلیتیکی کشور ما وجود ندارد.
افزایش قیمت سیمان و فولاد هزینه های ما را افزایش داد
وی درباره تأثیرگذاری افزایش قیمت هایی که اخیراً در سیمان و فولاد رخ داده، بر قیمت تمام شده پروژه های ریلی اظهار داشت: طبیعتاً هزینه های پروژه ها به افزایش نرخ سیمان و آرماتور وابسته است؛ البته شرکت ساخت و توسعه مصالح را خریداری نمی کند؛ پیمانکاران از بورس یا بازار، مصالح می خرند.
به زودی باید ریل را از بورس کالا بخریم
خطیبی در مورد خرید ریل از بورس کالا اظهار نمود: در دو سال قبل چندین قرارداد با ذوب آهن داشتیم و فعلا ریل را با استفاده از قراردادهای قبلی از ذوب آهن تحویل می گیریم؛ اما برای قراردادهای جدید ما هم مجبوریم از بورس کالا مبادرت به خرید ریل برای پروژه های ریلی کنیم؛ اما قراردادی که با ذوب آهن داریم، پیش از عرضه ریل در بورس بود که این قراردادها همچنان درحال اجراست.


منبع:

1400/05/07
11:42:13
0.0 / 5
191
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین