بیانیه بسیج های دانشجویی دانشگاه های تهران؛

آستان قدس رضوی تكمیل راه آهن چابهار-سرخس را تامین مالی كند

آستان قدس رضوی تكمیل راه آهن چابهار-سرخس را تامین مالی كند مركز املاك: جمعی از بسیج های دانشجویی دانشگاه های تهران با عرضه دلایلی، خواهان حمایت آستان قدس رضوی از تامین مالی پروژه راه آهن چابهار-سرخس در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی شدند.



به گزارش مركز املاك به نقل از سازمان بسیج دانشجویی، جمعی از بسیج های دانشجویی دانشگاه های تهران در اطلاعیه ای دلایل و ضرورت نقش آفرینی آستان قدس رضوی در تامین مالی پروژه ملی راه آهن چابهار-سرخس در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، با عنایت به شرایط موجود و جنگ اقتصادی را تشریح كردند.
متن این بیانیه به این شرح است:
حضور محترم تولیت آستان قدس رضوی
با سلام و احترام آستان قدس رضوی (ع) بعنوان یكی از نهادهای تأثیرگذار در آبادانی شرق كشور، ظرفیت انجام اقدامات بسیاری را در جهت اجرای مأموریت خود در خصوص محرومیت زدایی دارد. در این بین پرداختن به اولویت های زیرساختی كه به مثابه یك لوكوموتیو، ظرفیت های اقتصادی شرق كشور را شكوفا كند، امری حیاتی به نظر می آید.
ترانزیت كه به علت عدم توسعه زیرساخت مناسب، تابحال به صورت مطلوب مورد بهره برداری قرار نگرفته، همچون ظرفیت های اقتصادی مهم شرق كشور است. با عنایت به موقعیت ممتاز كشور كه در محل اتصال جغرافیایی چهار قاره آسیا، اروپا، آفریقا و اقیانوسیه قرار گرفته، كریدورهای ترانزیتی بسیاری بر اساس عبور از خاك ایران تعریف شده است.
یكی از مهم ترین مزایای بهره مندی از این ظرفیت، افزایش تاب آوری اقتصادی در برابر تهدیدات بیرونی است. افزایش قدرت در برابر تهدیدات بیرونی با استفاده از گره زدن منافع سایر كشورها سبب می گردد تا هزینه تحریم های احتمالی برای تحریم كنندگان افزایش یابد.
همچنین فراهم نمودن كالاهای راهبردی در مواقع خاص و افزایش اعتبار سیاسی در عرصه های بین المللی با فعال سازی ظرفیت ترانزیتی كشور از دیگر عوامل مؤثر در افزایش قدرت در برابر تهدیدات بیرونی است.
از منظر دیگر، با افزایش بهره مندی از ظرفیت ترانزیتی كشور علاوه بر استقامت ساختار اقتصادی با تاكید بر توان داخلی، موارد زیر برای كشور به ارمغان خواهد آمد:
تنوع و افزایش منابع درآمدی كشور و كاهش وابستگی اقتصادی به فروش نفت؛ در صورت تقویت ترانزیت كالا، درآمدهای ارزی سرشاری (حدود ۳۰میلیارد دلار در سال) نصیب كشور می گردد كه نزدیك به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام است.
۲. تولید اشتغال با استفاده از توسعه و شكوفایی ظرفیت های مرتبط در فرآیند ترانزیت مانند امور بیمه و بانكی، صنایع و عملیات لجستیكی حمل ونقل اعم از تعمیر و نگهداری، انبارداری، خدمات بندری و...
۳. امكان مشاركت در تولید ارزش افزوده كالاهای ترانزیتی
۴. ارتقاء كمیت و كیفیت شبكه زیرساختی حمل و نقل و خدمات در رابطه با آن همه موارد فوق درنهایت به افزایش توان اقتصادی با تاكید بر ظرفیت های داخلی و تولید اشتغال پایدار برای كشور منتج خواهد شد.
از همین رو، توجه به اهمیت ترانزیت در سیاست گذاری كلان كشور بارها مورد تاكید قرار گرفته است كه بعنوان نمونه می توان به بندهای دهم و دوازدهم سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی اشاره نمود.
بررسی شبكه حمل ونقل كشور نشان داده است كه به رغم مزیت ایران در كریدور شمال-جنوب، عدم تأمین زیرساخت مناسب برای حمل و نقل كالا سبب گشته است تا بار زیادی جذب این كریدور نشود.
در این میان، محور ریلی چابهار-سرخس به طول ۱۳۵۰ كیلومتر، طولانی ترین خط ریلی در دست ساخت كشور است. این محور ریلی از دو قطعه اصلی تشكیل شده است؛ عملیات اجرایی قطعه اول از چابهار تا زاهدان كه فقط ۴۰ درصد از كل این كریدور را شامل می شود، از سال ۸۹ شروع شده و هم اكنون بعد از گذشت ۸ سال تنها ۳۵ درصد پیشرفت داشته است.
در مورد قطعه دوم (از زاهدان تا حوالی تربت حیدریه) به طول ۷۶۰ كیلومتر هم بعد از گذشت ۴ سال از تصویب، همچنان اقدام جدی ای برای ساخت آن صورت نگرفته است.
مزیت كریدور شمال-جنوب در فراهم آوردن زیرساخت لازم برای دسترسی كشورهای محصور در خشكی آسیای میانه به آب های آزاد است كه این امر تكمیل هر دو قطعه محور چابهار-سرخس را می طلبد.
یكی از مهم ترین موانع تكمیل این پروژه ها كه به طولانی شدن زمان اجرا و به تبع آن، افزایش هزینه های جاری كشور منجر شده، كمبود اعتبار تخصیص یافته به آن است؛ بعنوان نمونه، طبق قانون بودجه ۹۷، احداث كریدور ترانزیتی چابهار-سرخس مجموعاً به ۷هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما در طول ۸ سال قبل جمعاً كمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه به آن تخصیص داده شده است.
ادامه این روند در تأمین مالی پروژه ریلی چابهار-سرخس، باعث خواهد شد كه تكمیل این پروژه سالیان سال طول بكشد. ازاین رو لزوم دارد كه تغییری جدی در نحوه تأمین مالی این پروژه صورت پذیرد.
محور ریلی چابهار-سرخس به علت خصوصیت های ممتاز بندر شهید بهشتی در چابهار و فراهم آوردن امكان اتصال ریلی كشورهای آسیای میانه (CIS) به آب های آزاد، می تواند جزء محورهای ریلی پرترافیك ترانزیتی باشد.
در همین رابطه، می توان به سرمایه گذاری هند برای دست یابی به ظرفیت ۲میلیارد تنی معادن افغانستان اشاره نمود كه دست یابی به این بازار راهی جز عبور از خاك ایران نخواهد داشت.
همچنین طبق اظهارات مدیرعامل شركت راه آهن، كشورهای آسیای میانه در صورت عبور از ایران، ظرفیت ۶ میلیون تنی ترانزیت كالا برای دسترسی به آب های آزاد را دارند؛ بر این اساس، جذب درآمدهای كلان ترانزیتی برای سرمایه گذار بخش غیردولتی در این پروژه دور از انتظار نیست.
لذا می توان گفت تنها راه به سرانجام رساندن ساخت مهم ترین محور ترانزیتی كشور تغیر شیوه تأمین مالی از دولتی به بخش غیردولتی است. تجربه سایر كشورهای توسعه یافته نشان داده است كه تأمین مالی پروژه های زیرساختی بزرگ لزوماً توسط حاكمیت و بخش دولتی صورت نمی گیرد.
با استفاده از مشاركت عمومی-خصوصی (PPP) و با در نظر گرفتن تنوع قراردادی آن، می توان خیلی از پروژه های نیمه تمام عمرانی را كه به حجم بالای سرمایه گذاری نیاز دارند، تأمین مالی كرد.
یكی از رایج ترین این قراردادها كه معمولاً در توسعه زیرساخت های ریلی و جاده ای استفاده می شود، مدل BOT (Build Operate Transfer) یعنی واگذاری ساخت، بهره برداری و انتقال به بخش خصوصی است. از آنجائیكه در این روش نقش سرمایه گذار، سازنده و بهره بردار هر سه بر عهده یك شركت است، منافع و مطلوبیت بخش غیردولتی و دولت در ساخت و بهره برداری پروژه هم راستا می گردد.
این مدل قرارداد به پروژه هایی اختصاص دارد كه سرمایه گذار بعد از ساخت پروژه تا مدت مشخصی مثلاً ۲۰ سال طبق ضوابط از پیش تعیین شده، خود متولی بهره برداری از پروژه است. در طول مدت بهره برداری هم درآمدهای حاصل از پروژه متعلق به سرمایه گذار است كه جبران كننده هزینه های اولیه دوران ساخت و تأمین سود سرمایه گذاری خواهد بود.
از لحاظ قانونی، زیرساخت لازم برای واگذاری پروژه های در دست ساخت ریلی به بخش غیردولتی با استفاده از مشاركت عمومی-خصوصی فراهم است.
قانون دسترسی آزاد به شبكه ریلی، تضمین نوسانات نرخ ارز توسط راه آهن برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در حمل ونقل ریلی ازجمله این قوانین است.
همچنین مهم ترین نهاد تصمیم گیر برای واگذاری این قبیل پروژه ها به بخش غیردولتی وزارت راه وشهرسازی است. همان گونه كه در سال های اخیر، عملیات اجرایی ساخت محور ریلی كرمان-سیرجان بعنوان نخستین محور ریلی به صورت BOT با مشاركت بخش خصوصی شروع شد.
بنابراین برای حل مشكل تأمین مالی پروژه ترانزیتی چابهار-سرخس، لازم است كه یك نهاد غیردولتی توانمند و توسعه دهنده بعنوان مسئول و متولی این پروژه تعیین شود و در صورت نیاز، سایر دستگاه ها هم ملزم به همكاری با این نهاد شوند تا این پروژه ملی هرچه زودتر به سرانجام برسد.
آستان قدس رضوی بعنوان یكی از توانمندترین بخش های غیردولتی در شرق كشور، می تواند ساخت و بهره برداری محور ریلی چابهار-سرخس را در دست بگیرد و بر این اساس، زیرساخت لازم برای شكوفایی اقتصادی، اشتغال و ارتقای امنیت در این منطقه را فراهم آورد.
در این صورت، ظرفیت های معدنی، كشاورزی و ترانزیتی استان های پهناور شرقی ازجمله استان های خراسان جنوبی و سیستان وبلوچستان كه جزء محروم ترین استان ها هم هستند، فعال خواهد شد.
شایان ذكر است كه تكمیل این محور ریلی زمینه ساز دسترسی تعداد زیادی از شیعیان سیستان وبلوچستان، هند و پاكستان را به آستان مقدس ثامن الحجج(ع) خواهد شد.
بر اساس آنچه ذكر شد، نخستین اثر عینی تغیر رویكرد در تأمین مالی محور ترانزیتی چابهار-سرخس كه با مشاركت آستان قدس رضوی حاصل می شود، كاهش زمان ساخت، افزایش كیفیت ساخت و بهره وری حداكثری در زمان بهره برداری از این كریدور ترانزیتی است. بالفعل شدن پتانسیل معادن شرق كشور و همسایه های شرقی ازجمله افغانستان، تولید وابستگی بین ایران، هند و كشورهای آسیای میانه با ابزاری غیر از نفت خام هم از دیگر آثار این مهم خواهد بود.
از دیگر مزایای راه اندازی هرچه سریع تر این كریدور ترانزیتی، تولید اشتغال پایدار و توسعه ی استان های محصور در كویر و مناطق دورافتاده شرق كشور، افزایش حجم تردد كالا و مسافران استان های شرقی و جنوب شرقی با سایر نقاط كشور و به تبع آن، افزایش امنیت در مناطق شرقی و جنوب شرقی كشور، افزایش سطح امكانات رفاهی و محرومیت زدایی و ارتقاء سطح فرهنگی، اجتماعی، تولید منطقه ی فعال اقتصادی و جلوگیری از نفوذ جریانات تكفیری است كه می تواند جزء خدمات گران قدر آستان قدس رضوی به ملت و كشور جمهوری اسلامی ایران به حساب آید. ان شاءالله
بسیج های دانشجویی امضاكننده بیانیه:
بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران، بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، بسیج دانشجویی دانشگاه امام حسین (علیه السلام)، بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی، بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد تهران-شمال، بسیج دانشجویی دانشكده روابط بین الملل وزارت امور خارجه

5.0 / 5
4398
1397/06/17
19:00:02
تگهای خبر: احداث , استان , بانك , بهره برداری
این پست مرکز املاک را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین