عضو فراكسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس تاكید كرد

تعلل در اجرای قانون هوای پاك

تعلل در اجرای قانون هوای پاك به گزارش مركز املاك ایسنا/مركزی نماینده مردم اراك، خنداب و كمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قانون هوای پاك قانون خوبی است، اما متاسفانه در اجرا گرفتار تعلل شده است.


سید مهدی مقدسی در گفت و گو با ایسنا، درباب وضعیت آلودگی هوا در كلانشهرهای كشور بیان كرد: اكوسیستم جهان به سبب افزایش جمعیت و ماشینی شدن زندگی بهم خورده و این بهم ریختگی، كره زمین را با مخاطراتی مواجه كرده كه ایران نیز از این مخاطرات مستثنی نبوده است.
وی تولید گازهای گلخانه ای، تجاوز بشر به منابع طبیعی و محیط زیست و ماشینی شدن زندگی را همچون عوامل آلودگی هوا در جهان دانست و اضافه كرد: این امر ضمن در خطر انداختن زمین و لطمه دیدن نسل فعلی، نسل آینده را گرفتار چالش خواهدنمود.
مقدسی با تاكید بر اینكه تحقق توسعه پایدار مشروط به نگاهی همه جانبه به موضوعات و توجه به ملاحظات زیست محیطی است، اضافه كرد: یكی از عوامل آلودگی هوای كلانشهرها ریزگردهاست كه قسمتی از آن منشاء خارجی در عراق و عربستان دارد و سد سازی های گوناگون تركیه موجب خشكسالی در بخش هایی از عراق شد كه در بعضی ایام برای كشورهای همسایه مثل ایران مشكل به وجود آورده است.
وی با اشاره به وضعیت تالاب ها و بهم ریختن اكوسیستم این مناطق، اظهار داشت: قانون ساماندهی تالاب ها در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و ابلاغ گردید و بدنبال سفر هیات دولت و ریاست جمهوری به استان مركزی ۱۳ میلیارد تومان اعتبار دریافت و در این رابطه هزینه شده و اقدامات قابل قبولی تابحال در این راستا انجام گرفته است.
این عضو كمیسیون صنایع و معادن استان مركزی با اشاره به تدوین و تصویب قانون هوای پاك در اواخر سال ۹۶، بیان كرد: قانون هوای پاك قانون خوبی است، اما متاسفانه در اجرا گرفتار تعلل شده است. قسمتی از آلودگی این روزهای كلانشهرها كه مردم را آزار می دهد ناشی از وارونگی هواست، ولی قسمتی از آن در رابطه با سوخت صنایع و خودروهاست.
وی اشاره كرد: اواسط هفته گذشته طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس مورد بحث قرار گرفت. اگر در امر خودروسازی و تولیدات كیفی در این بخش تجدید نظر نشود، با عنایت به اینكه تعدد خودرو ها شهرها را به پاركینگ تبدیل نموده است، آلودگی هوا نیز ادامه خواهد یافت. هر چند كه دولت مدعی است و اهتمام كرده نوع بنزین را به یورو ۴ و در بعضی از شهرها به یورو ۵ ارتقا دهد، اما همچنان خودرو های فرسوده در شهرها فعالند و ناوگان حمل و نقل عمومی نیز فرسوده و نیازمند نوسازی است.
مقدسی با اشاره به اینكه ساماندهی صنعت خودرو به صورت كلی(سبك و سنگین) و ارتقای كیفیت خودرو ها ضرورتی اجتناب ناپذیر است و در دو قانون مذكور مورد توجه قرار گرفته است، اضافه كرد: خودرو های تمام برقی و هیبریدی در دنیا مورد توجه هستند و استفاده از آنها كاهش مصرف سوخت های فسیلی را به دنبال دارد كه این مهم در قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب شده و با پیموده شدن مراحل قانونی، ابلاغ خواهد گردید.
وی با اشاره به اینكه امروز در كشور خودروی با كیفیت تولید نمی گردد، اشاره كرد: جهت گیری خودروسازان باید به سمت تولید خودروهایی با انرژی های پاك از نوع برقی و هیبریدی سوق یابد، متاسفانه اقدام ویژه ای در این راستا دیده نمی گردد در صورتیكه بیشتر خودروسازان جهان به این سمت حركت كرده اند، البته در عین حال باید زیرساخت لازم برای شارژ خودرو ها و موتور سیكلت ها فراهم گردد.
این عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینكه بدون تعارف قسمتی از آلودگی شهرهای بزرگ و پر جمعیت ناشی از خودروهاست، بر لوزم نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری بعنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر اصرار كرد و اضافه كرد: در بعضی از شهرها مترو فعال است، اما متناسب با انتظار و تقاضا نیست و در عین حال، ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده، آلاینده و غیراستاندارد است كه آلودگی هوا را رقم می زند.
مقدسی با اشاره به طرح جامع كاهش آلودگی هوای شهر اراك، بر بازبینی وبه هنگام سازی آن اصرار كرد و اظهار داشت: در كنار به روزرسانی این طرح باید طرح های جدید دیگر مصوب شود. ما هنوز هم از سبز انگاشته شدن پتروشیمی قانع نشده ایم و روی سوخت نیروگاه و جلوگیری از مازوت سوزی آن نیز باید دقت بالایی اعمال شود، همین طور بجای ایجاد محدودیت ترافیكی و تعطیلی مدارس، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی باید در دستور كار قرار گیرد و منابع لازم برای اجرای كامل طرح جامع كاهش آلودگی هوای اراك نیز به جد دنبال شود.
مقدسی با اشاره به سوخت نیروگاه ها و لزوم استفاده از انرژی های پاك در این واحدها، اظهار داشت: زمینه سرمایه گذاری برای تولید برق از انرژی های پاك در كشور باید فراهم گردد، اما با مشكلاتی در زمینه نقل و انتقال پول مواجه هستیم. قرار بود نیروگاه برق خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی و یك نیروگاه هزار مگاواتی در استان مركزی اجرایی شود كه به سبب مشكلات نقل و انتقال پول ابتر باقی مانده است.
وی بیان كرد: طرح توسعه نیروگاه شازند حتما باید با مطالعه همراه باشد و با عنایت به آلودگی اراك و شازند این طرح باید ملاحظات زیست محیطی را دنبال كند. در این راستا محیط زیست و استانداری باید نظارت دقیق بر روند كار داشته باشند.
نماینده مردم اراك، خنداب و كمیجان با اشاره به اینكه مردم ما از آلودگی هوا رنج می برند و دولت باید بجای تعطیل كردن مكرر مدارس و ادارات كه فقط به اقتصاد كشور لطمه می زند قانون هوای پاك و ساماندهی خودرو را اجرایی كند، اشاره كرد: آلودگی هوا با شعار رفع نمی گردد. به اندازه كافی قانون در كشور وجود دارد و مجلس تمام وظایف قانون گذاری خودرا به انجام رسانده است و باید ستادهای مربوطه در دولت به این سمت بروند كه قوانینی چون قانون هوای پاك كه تكمیل است و قانون ساماندهی صنعت خودرو كه در مراحل پایانی كار قرار دارد را اجرایی كنند.




منبع:

5.0 / 5
3962
1398/10/01
11:30:46
تگهای خبر: استان , استاندارد , توسعه , تولید
این پست مرکز املاک را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین