وزیر راه:

قطعه اول راه آهن چابهار-زاهدان تا خرداد بهره برداری می شود

قطعه اول راه آهن چابهار-زاهدان تا خرداد بهره برداری می شود مرکز املاک: وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: باید در بحث ترانزیت با همسایگان خود ارتباط برقرار نماییم و در همین زمینه کوشیده ایم در این دوره دو ساله فعال ترین دیپلماسی حمل و نقل را تجربه نماییم.



به گزارش مرکز املاک به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی شب گذشته (یکشنبه ۱۲ اردیبهشت) در برنامه عیار شبکه افق با بیان اینکه خیلی از کشورها مزیت اقتصادی در بخش ترانزیت ندارند و باید با ریسک بالاتر مسیرهای موازی ایجاد کنند تا ترانزیت با کیفیتی داشته باشند، اظهار نمود: ترانزیت یک رقابت و فراتر از رقابت است و به شکلی جنگ بین کشورها به حساب می آید، ازاین رو با تسهیلگری و کاهش مقررات و تعاملات اثرگذار میتوان سبب توسعه آن شد.
وی افزود: با عنایت به رشد تکنولوژی و بزرگ شدن منطقه باید سهم خودمان را در ترانزیت افزایش دهیم که البته در سالهای اخیر معادلات بیرونی در این بخش تاثیر داشته به صورتی که خیلی از کشورها اجازه ندارند با ما معامله کنند. فشارها بگونه ای شده است که یک مقام بزرگ خارجی با ناوگان هوایی از آسمان ایران عبور کرده اما به هیچ عنوان اجازه سوخت گیری نمی دهند که این امر نشان دهنده اوج مزاحمت و تهاجم به منافع ملی یک کشور است.
اسلامی ضمن اشاره به اینکه پیش از تحریم و ایجاد این مزاحمت ها، حدود ۱۲۰۰ ناوگان هوایی از آسمان ایران عبور می کرد اما الان به ۴۰۰ ناوگان رسیده است، خاطرنشان کرد: در این حوزه متغیرهای بیرونی در ترانزیت بالفعل و بالقوه شده بسیار مؤثر هستند.
رشد ۳۱ درصدی توسعه ریلی
این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: با اجرای معاهده دو جانبه و چند جانبه ترانزیت ریلی را ۳۱ درصد افزایش دادیم و با امضای رویه و تعرفه ها بین چند کشور شاهد ایجاد یک رویه ثابت هستیم که در این حوزه سهم ترانزیت در این بخش افزایش یافت.
اسلامی خاطرنشان کرد: دیپلماسی و رایزنی در روند امور مؤثر است به صورتی که واگن های ریلی پیش از این ۶۰ روز در مرز می ماندند اما با تسهیل گری و روان سازی به حداکثر ۷ روز رسیده است.
وی با اشاره به اینکه باید در بحث ترانزیت برخورد تعامل آفرین و فعال داشته باشیم اضافه کرد: باید در بحث ترانزیت با همسایگان خود ارتباط برقرار نماییم و ما تلاش کرده ایم در این دوره دو ساله فعال ترین دیپلماسی حمل و نقل تجربه نماییم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ایران در این زمان با ۱۲ کشور همچون ارمنستان، اوکراین، هندوستان، روسیه، ازبکستان و … برای نخستین بار موافقت نامه امضا کرده و تمام تلاش ما آن بوده به صورت کاملاً واقعی این بحث ها را عملیاتی نماییم.
اسلامی ضمن اشاره به اینکه در کریدور شمال و جنوب حجم جابجایی بار به هندوستان و روسیه به ۹۰ میلیون تن رسیده و میزان جابجایی بار سایر کشورها از راه دریا و ریل افزوده شده است، اظهار داشت: الان سهم ما از میزان جابجایی بار هندوستان با روسیه ۱۰ تا ۱۵ درصد است و ما تلاش داریم با کشورهای مقابل همچون افغانستان که تفاهم نامه های سه جانبه و ۴ جانبه منعقد کرده ایم، جذابیت های لازم را ایجاد نماییم.
وزیر راه و شهرسازی، ضمن اشاره به اینکه بندر چابهار یکی از مهم ترین بنادر کشور به حساب می آید که یک میانبر اساسی اقتصادی و کوتاه در میان کشورهای همسایه است اضافه کرد: الان میزان جابجایی و تخلیه بار را در بندر چابهار به ۸.۵ میلیون تن رسانده ایم این در شرایطی است که در سال ۹۶ میزان جابجایی کالا در این بندر ۹۶۰ هزار تن بود و در سال ۹۸ این حجم از کالا را به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رساندیم.
اسلامی خاطرنشان کرد: خط کشتیرانی در دریای خزر برقرار کردیم و خط منظمی در این عرصه فراهم گردید و با برقراری خطوط منظم در این بخش فرصت های اقتصادی بسیار زیادی را ایجاد کردیم.
پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه راه آهن چابهار زاهدان
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اپراتورهای بین المللی را در بنادر جنوبی و شمالی به کار گرفته ایم، اضافه کرد: به کارگیری اپراتور بین المللی سبب افزایش تخلیه و بارگیری و توسعه بنادر همچون بندر چابهار شده است چونکه در سالهای گذشته حجم جابجایی کالا در بندر چابهار صفر بود اما امروز در حال توسعه فاز دوم این بندر هستیم و حجم جابجایی کالا را به ۳ میلیون تن رسانده ایم.
اسلامی افزود: در حال تکمیل خط راه آهن چابهار به زاهدان هستیم و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی این خط را تا آخر سال تکمیل خواهیم کرد. راه آهن چابهار زاهدان بعنوان یکی از بزرگترین پروژه های ریلی به طول ۷۲۰ کیلومتر با خطوط فرعی است که هم اکنون به صورت ۲ شیفته و ۴ شیفته در حال کار هستند و تا آخر دولت بخش اول و تا شهریورماه تا نیک شهر به بهره برداری می رسد و الان پیشرفت فیزیکی این پروژه به ۶۰ درصد رسیده است.
وی اضافه کرد: چین مبتکر طرح یک کمربند یک راه است و با استفاده از فناوری اطلاعات در این کشور ۶۳ هزار میلیارد ریال نقشه های اولیه در این طرح بوده که پیش از این در این پروژه هیچ اثری از ایران نبود اما با رایزنی های صورت گرفته و اصلاح آن توانستیم ایران را در این طرح وارد نماییم.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در خیلی از پایانه های مرزی به علت آشفتگی عمیقی که وجود داشت همواره کامیون های ترانزیتی روزها و هفته ها معطل بودند که قبل از اتمام سال ۹۹ توانستیم مصوبه و ابلاغیه را از هیئت دولت دریافت نماییم که پایانه ها را هم همانند ترمینال و فرودگاه ها، زیر پوشش وزارت راه و شهرسازی قرار دهیم.
جذب سرمایه گذاری خارجی در بنادر جنوبی و شمالی کشور
اسلامی بیان نمود: توسعه دیپلماسی حمل و نقل ضروری و لازم است و کمیسیون و کشورهای کلیدی نقش مؤثری در این امر دارند. پیشنهاد داده ایم که کشورهای خارجی در بنادر شمالی و جنوبی سرمایه گذاری کنند و در آستانه کار عملیاتی آنها هستیم.
وزیر راه و شهرسازی بیان نمود: موانع برای واردات کامیون های وارداتی را برطرف کرده ایم و الان در مرحله شماره گذاری و پلاک گذاری هستند.
پرونده مسکن مهر تا آخر دولت بسته خواهد شد
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مسکن مهر اشاره نمود و اظهار داشت: در دولت نهم و دهم طرح جامع مسکن وزارت راه شهرسازی تعریف شد و در چارچوب این طرح ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تعریف شد در دولت های قبلی ۷۶۰ هزار واحد تحویل داده شد الان کم تر از ۳۰ هزار واحد باقی مانده و پرونده مسکن مهر تا آخر دولت بسته خواهد شد.
اسلامی اظهار نمود: در طرح اقدام ملی مسکن ۵۳۰ هزار واحد در سرتاسر کشور در حال ساخت است و بخش هایی از آن زود هنگام به متقاضیان تحویل داده خواهد شد اما به این شرط است که متقاضیان آورده خویش را بموقع واریز نمایند.


منبع:

1400/02/14
13:54:38
0.0 / 5
149
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
مرکز املاک
msamlak.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مركز املاك محفوظ است

مركز املاك

املاک و زمین